Teknik
Havsutsikt: Ta tillfället i akt och köp ett nytt. Då vill jag pusha för strykstationer med separat ång/vatten behållare. Testade denna typ när vi bodde hos svärföräldrarna under byggtiden. Nu har vi införskaffat ett dylikt själva av märket Tefal. skillnaden är enorm, man tror inte att det är sant. som att hugga ved med flintyxa vs. modern vedklyv.
Anderrrrrsson: Hittar inget annat av direkt värde heller så jag är inte till mycket mer hjälp :( / Anderrrrrsson
thomaslj: [citat] det var vad jag förslog men det skulle tydligen komma upp missljud av olika slag..=/
krsam74: Nu står det en RF/IR-sändare i vårt hus och den fungerar hur bra som helst. "Alla" prylar som skall styras (med en multifjärrkontroll) står bakom samma glasskiva i TV-bänken som IR-sändaren gör. Det verkar som att glaset reflekterar IR-strålarna så att allt fungerar utan att jag har behövt använda de extra IR-ögonen jag köpte samtidigt. Efter två veckor är jag fortfarande
mlkjhr: [citat] Du är fiffig du! Annars om man har en värmepump som har återstart efter strömavbrott så går det ju att styra en Ontech eller liknande via telefon som bryter eller slår på strömmen till pumpen.
KingHippo: Enklast är nog att installera en spelare för webradio. Då får du dessutom tusentals kanaler på köpet.
sandhall: Om du inte köpt än så släpper Sharp en serie med LED i slutet av denna månad, som i.a.f. på pappret verkar intressanta. http://www.prylportalen.se/nyheter/hembio/Ny-generation-LED-tv-fran-Sharp-1.195398.html
GK100: Snorunge> Har du gjort några jämförelser mot din riktiga elmätares registreringar? Jag tänker på att eftersom den inte har någon spänningsanslutning kan den ju inte visa helt rätt både med tanke på effektfaktor och spänningsvariationer. Men den bör ju åtminstone inte visa i underkant gentemot faktisk förbrukning.
Johan Gunverth: Förstärkt prestanda på köksfläkt löser man enklast genom att se över tilluften till samma köksfläkt. Det är det absolut vanligaste problemet. Om köksfläkten skall suga ut t.ex. 500m3/h måste samma mängd luft kunna ta sig in i huset också. Då räcker inte tilluftsventiler, utan man får öppna ett fönster eller installera ett stort separat spjäll.
frohike: Man lägger ett motstånf i serie i slingan och ett parallelt på slingan. Därav kan centralen detektera normalläge (Ett motstånd) Larm (Två motstånd påverkar slingar) Kortslutning och avbrott. i vissa fall går det även att tripperbalansera vilket gör att man på så sätt även kan känna av Antimask på en IRdetektor
cheetah1: Som mats försökte beskriva ovan så kan både Telia och Bredbandsbolaget, Bahnhof med flera leverera telefoni, Internet och TV. Dock brukar det, iaf hos telia, komma på separata räkningar, men det är kanske ett mindre problem.
prototypen: Ja se vilka leksaker, det SKA sitta 2 varistorer till i ett sådant skydd, en från vardera pol till skyddsjord också. Protte
frohike: Det var helt klart kul läsning. Man fick ju se alla typer inkl dp cliq. Men säkerheten med dp cliq är ju just sidstiften, vilket kräver att du fysiskt kommer över en nyckel till systemet du skall ge dig på. En förfel som varken medeco, mulTlock mm Men inget system är säkrare än den svagaste länken. Så man skall som köpare inte falla för säljaren snack om att få syper av cylindrar
JanneSjo: ok jo jag undrade just vad Ionfred i svar #9 hade haft för typer av fel förutom fel uttag. Gissar att man måste anlita någon som har rätt verktyg eftersom verktyget lär vara dyrt. Jag förmodar att verktyget för att mäta lexcom Home är ett generellt verktyg och att det finns en uppsättning värden av olika slag som minst ska uppnåsför att det ska vara godkänt.
mr_look2: ok, det kan ju vara en förklaring till att det inte fungerar att testa. Men det verkar ju som att den inte fungerar alls, eftersom panelen gnäller på den sektionen. Testade även att koppla bort den helt. Knappa in nollol på hexdata under sektion [804] samt sätta 00 som data på sektion 17 under [002] men jag får fortfarande samma fel, så jag måste ju gjort fel någon annnan stanns, nån
monostump: En antenn från 80-talet är absolut inte det optimala. Det kanske är så att den antennen är avstämd och anpassad för det lägre bandet på UHF. Muxarna (där kanalerna finns) är utspridda i hela UHF-bandet. Visst att det kan funka om det är bra kräm från sändarmast men även här "trashas" kvaliteten på signalen. Mestadels av de nya antennerna som säljs idag har F-anslutning. Mycket
Mats: [citat] De byter katalog så jag tippar på utgående artikel. Var lite magrare på "bra" it-prylar i den nya. Såg en spec på en rätt intresant 3com switch häromdagen. 8 portar gbit varav en valbar mellan rj45 och mini gbic. En sån i ena ändan och ett fiberkort i andra kändes lockande kan jag säga
Bjurran: Hej KrilleL, och välkommen till forumet. Vi kommer nog behöva lite mer information är så om vi ska kunna hjälpa dig. fabrikat och modell samt lite bättre felbeskrivning kanske. Att något vibrerar är ju inte så konstigt då den ändå rör sig. men, hur som hellst, Min maskin slutade dunka o slå efter att jag fått byta två plasthjul som trumman rullar mot. ganska enkelt att göra
Mats: Det generella svaret är ja. Det går fint att ha en TV på HDMI:n och sen surfa på VGA:n under tiden.
gluecifer: En avstickare, är det nån som känner till någon som haft ett riktigt inbrott och kunnat få fram bra bilder från en sån här ip/webkamera? Tänker ex. ifall det varit mörkt inne och bilderna blivit bra och kunnat tipsa polisen etc.
monostump: Japp! Bra kabel typ 1,0 eller RG6 eller vad nu alla benämningar heter. Ger givetvis låg förlust och även en "ren" signal av det digitala.......
fresve: Efter att ha investerat i en DAT45:a hos kjell.com så har jag nu bild på alla kanaler.. :)
mrfrenzy: Jag har själv inte råkat ut för Glocalnet eftersom dom inte finns här, men det verkar som att dom använder någon form av semipermanent IP som delas ut via PPPoE. Om man är frånkopplad tillräckligt länge så är risken/chansen(beroende på synvinkel) ganska stor att någon annan kund "snor" ditt ip. Lite diskussioner i ämnet:
mrfrenzy: Nej det är 8 språk, bla engelska franska tyska men inte svenska. Verkar som det finns en nordisk version med svenska danska finska mm.
Boogieman123: Hej och tack för hjälpen. Det var inte på något sätt omöjligt - tro mig. Jag var helt utelåst! Även om det var idiotiskt gjort av mig så tycker jag att det borde finnas någon "Are you sure?"-funktion eller dylikt. Och efter att ha plöjt nätet efter lösningar så har jag förstått att många hamnat i samma knipa. Nåväl - lösningen blev att starta om systemet i felsäkert läge,
Danne12345: [citat] Ok, jag trodde först att det fanns kontakter med rj45 ist för telefonjacket (klumpen) med tre rj11. Precis som den som följde med modemet. Fast som det är nu får jag som sagt koppla rj11 till dsl-porten på modemet och sen när jag får telefonilådan från telia koppla in den andra rj11 i den. sen en vanlig nätverksabel mellan modem och ip-tv-box?
mrfrenzy: Om teledosan som man får har denna funktion så går det ju alldeles utmärkt, och är att föredra eftersom teletrafiken då prioriteras - dom teledosor jag sett från Telia har det dock inte. Isf tycker man ju supporten borde rekommenderat det.