F
frohike: Det kan jag helt ärligt säga att det vet jag inte..
3 svar · 1,9k läst
J
jerydh: ok, nu har det löst sig och jag tacka väldigt mycket för alla tips och råd. I slutänden var det ganska simpelt... Telefonjacket är av "nyare" modell, dvs utan skruvar. Man för ned trådarna i en klämma och klämman ska då skära hål på isoleringen och skapa kontakt mellan klämman och tråden. Ett samtal med elektrikern som installerat nätet gav att klämman ofta inte lyckas med det
12 svar · 5,7k läst
M
Mats: Jag föredrar ju precis som bjuran att man drar allt till samma punkt enligt principen rör är rör, vad man sen stoppar för kabel och kontakter i dem är en anna fråga ;) Vi har ju ett antal medlemmar som är milt sagt bra på tvnät så den frågan lär få ett svar rätt snart
6 svar · 2,6k läst
T
Tornhill 2: @mrfrenzy: CO2 skulle jag mest vilja detektera för att få en uppfattning om hur mycket fläkten bör jobba, hög CO2 halt = dålig inneluft. Detta är väl den funktion som jag är minst intresserad av egentligen. Däremot verkar ingen av de länkade detektorerna klara BÅDE CO och brandvarning, långt mycket mindre CO2. Hade ju varit trevligt med färre detektorer i taket, men det kanske inte
4 svar · 1,3k läst
T
Troberg: [citat] Och lättare att byta en USB-kontakt i kameran än att byta minneskortskontakten i kameran. [citat] Ja, men du kan inte formatera den så stor i Windows (har för mig att gränsen är kring 40GB, men är inte säker, definitivt under 80 GB i alla fall). Ytterligare ett fall av Microsofts medvetna hämmande av gamla teknologier för att tvinga fram uppdateringar. Formatera med Partition
15 svar · 1,8k läst
F
frohike: En sak man skall komma ihåg.. Det finns inget som heter fria utryckningar. (skulle bli förvånad om det skulle bli mer än 2 på 10 år) dessa är sedan länge redan betalda.
9 svar · 4,3k läst
hajof70
hajof70: Bugar och bockar! Tipsen skall framföras! Håkan
3 svar · 915 läst
Bjurran
Bjurran: Om vi vänder på det, om du har såpass dyra switchar att de har stöd för detta så borde du känna till det. Därför, kör en kabel. Om switchen inte är gjord för det är risken större att du kommer störa ut hela nätverket istället om du sätter fler kablar imellan.Sen glädjer det mig att se att du dragit många rör, det är alltid bra för framtida bruk. Däremot vill jag tillägga
5 svar · 872 läst
C
cheetah1: Den har en VGA-ingång, scart och RCA, inget annat. Förresten, jag behöver ju inte ens ljud genom röret, det räcker med en S-video. Tror tillochmed det var en S-videoingång på tv:n...
18 svar · 3,2k läst
Roary
Roary: [citat] SGT, det är inte så att tjuven har berättat för någon vart han skulle bryta sig in ;) Och tar han sig därifrån lär han inte gå till polisen och gnälla...
54 svar · 9,2k läst
H
Hawkai: Men bara för att man rootar luren, lägger in senaste versionen av android o sedan lägger på något "eget" (cyanogenmod etc) system (istället för exvis Sense) så behöver ju inte luren bli sämre... :-) sen har man ju iofs betalt endel för tillverkarens egna modifieringar, menmen. Det kommer väl säkert nån snubbe snart som hackat Sense (mfl) o gjort de tillgängliga
5 svar · 2,4k läst
O
osmat: Har ingen egen erfarenhet av lösningarna för nätverk över elnätet. Men vad jag hört/förstått så måste det ligga på samma fas samt får inte inte finnas någon elcentral mellan "noderna" för att man ska ha en chans att få det fungera hyffsat.
65 svar · 4,7k läst
·
Manberg
Manberg: Tack Kjell_G! Det löste sig, jag kopplad in kabel från vägguttaget till boxen och gjorde sedan en sökning, då hittade jag kanalerna! Kanon!
6 svar · 1,7k läst
Bjurran
Bjurran: Det finns givetvis bättre, men allt beror ju på vilken budget man vill lägga sig på också...
5 svar · 3,9k läst
P
patsv: ok, då får det nog bli ett besök hos Kjell & co, så slipper jag trassla med att löda i uttaget.
5 svar · 2,3k läst
D
danielr112: Finns så sjukt mycke faktorer som spelar in: Kan du surfa ostört och ladda ner berörda filer i ok hastighet så ska man va nöjd ;) Som sagt vi är ganska många som använder "internet" och därav går det fort ibland och sakta ibland. Om jag t ex testar hemma så ger dessa testen bara 70-80% av vad ja ska ha. Men överför jag filer manuellt mot någon annan station som jag vet har
20 svar · 3,4k läst
·
M
mr_look2: ahhh Så då kan man göra som så att alla ir-deckare och magnetkontakter rapporterar koden 01 som inbrott. Barndvarnare 02 och sabbotage 03 ? bara att sätta den specifika koden på den sektionen som prylen är inkopplad till? Då kanske jag egentligen inte behöver bråka med mitt contact ID meck, eftersom vilken enhet som egentligen larmat inte är så intressant...
4 svar · 2,1k läst
·
B
BerntS: Nu efter att ha bytt batteri mitt i natten så lutar det åt ett trådat larm, galaxy dimension t.ex.... ovanstående larm måste ha mängder med batterier som skall bytas..
1 svar · 1,8k läst
T
tomlan: Skulle tro att antennuttaget är i princip antennkontakt i dosa, saknar filter o impedans anpassning sen får man köpa dyra ansluningskablar beroende på om det är parabol eller vanlig antenn
1 svar · 3,3k läst
E
elmont: Jag tycker att du ska sätta en dosa för radio tv sat, en med dubbla datauttag för data/tel ev. tv via telenät. Dra allt till en "centralt" placerad kopplingspunkt. Dit drar du även 3 rör för antenn, 2 ink opto/tele från mätarskåp. och naturligtvis vanliga vägguttag. Data tv mm under gemensam dubbel täckram uttag 230V en dm på sidan om
2 svar · 1,2k läst
M
mr_look2: chrsal: Säg till om du kommer någonstans, det känns som att jag har kört fast iallafall....
23 svar · 6,0k läst
T
tomlan: Det beror på hur bra signalen är från början men jag skulle välja 4db uttaget, i bl.a comhem nät är det krav på 26db mellan 2 tv apparater men ni har vad jag förstår en central antenn som sen skickas ut till resp fastighet Jag använder Macab uttag och deras 13db med separat slutmotstånd i kabeltv/centralantenn installationer och ibland lägre db i rena villa installationer med egen
3 svar · 1,7k läst
M
Mats: Skulle säga att det varierar. Har sett båda varianterna
11 svar · 2,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Det där tycker jag var en alldeles utmärkt idé. d^_^b
8 svar · 8,3k läst
Nol
Nol: Hej I am back again and want to explain what we have made. We put 2 IP cameras around the house, one is looking at the maingate and one at the backside. And one IP camera inside the house looking at the front door. I record these 3 cameras 24 hours 7 days. That works fine. I am going to make floodlight around the house that will be activated by PIR detectors around the house. I am going to make
5 svar · 1,6k läst
M
Mats: [citat] Nä, jag är rädd. :O Mer allvarligt så var det faktiskt frågan om adsl för nuvarande och då blir det fyrledare koppar på inkommande ändå.
11 svar · 2,4k läst
·
R
Rena: Jag har faktiskt inte byggt något ännu....tiden bara försvinner och annat kommer i vägen. Tror jag kommer satsa på en i3 processor och skippa serverlösningen....
25 svar · 3,9k läst
Nimajneb
Nimajneb: Du är rätt på det. Dra rör så det knakar och läs http://www.byggahus.se/forum/teknik/100815-guide-foer-att-bygga-ett-enkelt-sat-tv-naetverk.html så är du snart hemma.
4 svar · 3,6k läst
T
Troberg: [citat] Jag kan rekommendera Borlänge, jag har haft med dem att göra flera gånger och de är verkligen bra. Det märks att de brinner för ämnet, det är inte bara "nicka och le" som de kör på OnOff eller Elgiganten. Alltför ofta så säger folk bara när de är missnöjda med något, och de bra sakerna glöms bort. Nå, grabbarna på BRL i Borlänge förtjänar att bli omnämnda i
8 svar · 1,6k läst
T
tomlan: Windows....:D
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.