Teknik
Andreas12345: Är det ingen som har testat Clas Ohlsons kamera? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=138862633 Den heter Sercomm RC4020 i verkliga världen, men jag kan inte hitta ett enda test på nätet.
Nika70: Tack för tips och jag har även letat runt lite här på forumet efter andra tips och idéer. Det är enkla lösningar vi är vi ute efter.
Nerre: Magnetkontakter sätter man normalt längst från gångjärnssidan (så de bryter vid så liten öppningsvinkel som möjligt). Så för fönstren verkar det väl vettigast att låta rören mynna på mitten. När det gäller el-lås så beror det väl på vad det är för sort. Är det slutblecket (magnet eller motor) eller sitter styrningen i låshuset? Om nu röret råkar mynna på fel ställe
Troberg: [citat] Autopano regerar, det finns inget bättre på marknaden idag. Nackdelen med att sy ihop panoramabilder inomhus är att det ställer stora krav på hur man plåtar. Stativ, gärna med panoramahuvud är nästan ett måste. De korta avstånden gör att det blir mycket känsligare för fel än om man tar utomhuspanoramas. Exempel på vad det kan åstadkomma, panorama från någon kyrka i
hek: Har fyra keyfobbar som funkar bra efter registrering i centralen. Prova att byta batteri med den fungerande.. funkar den inte då är den nog paj.
Koffe A: har hört summor kring 59 kr i månaden men skall låta det vara osagt då vi mest använder dem till komuner som har alla sina objekt dit, man har kommit på att det är billigare att ansluta sig till lövestad o sen bara ändra åtgärdsinstruktionen om vilket vaktbolag som skall åka till sitt objekt efter upphandling, annars måste ju vi ut o byta sia samt telenr i alla centraler o komuner
frohike: Just som det låter, RFK har en inbyggd motagare som gör att man använder Mapen som mottagare för trådlösa detektorer. Dvs ingen extra Nod behöver monteras. Mappen måste ha kabel oavsett för att fungera.
frohike: Jag vet att det kan vara problem ibland via telefon. I många fall har jag fått börja om från början. Men jag har även via Bosch RPS programvaran hårdkodat in adressen.
Nol: Hej I have made my decision, i bought the 2/PWR-220 v2 ( http://www.alentis-electronics.com/NETPING%202PWR-220.html ) plus a contractor for 3 fase of each 16A (3520 Watt) :D Thank you all for all information and advices d^_^b Mvh Nol
SteffeM: Hej, Så här är våran lösning, håller precis på att totalrenovera en gammal kåk. KNX används till ljus,värme, larm, ventilationsstyrning samt div styrd uttag så som tvättmaskin, kaffebryggare osv Dubbla Cat6 uttag på alla ställen man kan tänkas sig det behövs, förberett för fiber in samt fiber ner till värmecentralen som är i maskinhallen för övervakning av pannan samt
mexitegel: [citat] Läser dem här så är väl risken större när det är såpass enkelt ;)
wuditlooklike: Jag tycker du ska välja Någon DSC central då dessa är användarvänliga samt relativt billiga. Annars ska du välja Galaxy. Tycker fortfarande du skall kontakta en larm installations firma som skall lösa installationen. Sen skall du köpa en larmcentral från svenska leverantörer då dessa kan skilja sig lite från den utländska marknaden i program prom etc
mrVoodoo: Inser faktiskt jag nog läste lite fel när jag ögnade igenom det lite för snabbt, och det ber jag om ursäkt för. Jag tolkade det som att du menade att vanliga diskar var för snabbare för skrivning, och det var väl kanske inte alltför rackarns långsökt kanske att tolka det så med omnämningen av hybriddockan från Silverstone också. :)
rolros: Hejsan alla! har gått och väntat på svar i 2-3 dagar och ringde Elektroservice imorse. De svarade att det antingen kan vara kompressorn eller termostaten och skall ha 827 kr. för felsökning som de drar av på ev rep.jobb. Skall testa era olika förslag och kommer att återkomma. Tack så länge:)
Erikoolio: Titta på DSC, Galaxy, Bosch, GE m.fl Då kan du utnyttja ditt befintliga kablage och kanske detektorer oxå (har du riktigt gamla IR-det t.ex. så rekommenderar jag nog ett byte). På många moderna system kan du oxå blanda trådbundna och trådlösa detektorer, kan vara bra om du vill komplettera med någon detektor nånstans dit det är svårt att dra fram kabel.
lars_stefan_axelsson: Patchpanelen utgör också ett mekaniskt skydd för anläggningen, kablarna i väggen dragavlastas t ex genom den. Tänk på hur ditt elsystem skulle se ut utan vägguttag, om det hängde ett uttag på en kabel ut ur ett hål i väggen och hur mycket problem det skulle ge. (Här är det dessutom värre, eftersom *ingen* använder rätt 8P8C-kontakt till enkardelig nätv-kabel. Det kan fungera ett
Bjurran: Någon av er som är insatta i DSL? Plockade fram nedanstående data från min Telia Smart TG787 och är lite fundersam över alla fel. Vad är normalt, vad är inte normalt? Likaså, vad bör man ha för dB-tal? Ska tillägga att under dessa dagarn har servern varit död större delen av tiden så det är inte i närheten av lika mycket data som har passerat. Har precis blivit flyttad till ett
mycke_nu: Skall väl tillägga att Telia var hyfsat förhandlingsbara trots att vi inte hade något alternativ och mer eller mindre kniven på strupen dessutom. Dom är angelägna att binda upp så många områdesnät och fastigheter som möjligt, och där har man sin förhandlingsposition gentemot dem i nuläget.
Snase: Hur får man ett godkänt testresultat utan att ansluta skärmen i båda modularuttagen?
Jambalaya: http://www.bewator.com/se/products/index.xml/AC_AL/AC_AL_CLASSIC/ http://www.bewator.com/se/products/index.xml/AC_AL/AC_AL_CLASSIC/se450?shop-id=se450 RB Classic[ [bild] svenskt beprövat inbrottslarm [bild] RB Classic är en traditionell inbrottslarmcentral som är tänkt för mindre och medelstora anläggningar. Centralerna (som en gång hette RB400-serien) finns i tre storlekar: RB408 - med 8
ikeo: Finns ett gratis program för windows som jag tittat på men aldrig testat det underhålls inte längre men ska tydligen funka rätt bra finns en guide på hur man sätter upp det med länkar till programmet här http://www.simplehelp.net/2006/09/27/how-to-use-your-pc-and-webcam-as-a-motion-detecting-and-recording-security-camera/
Bjurran: Påminner om att denna tråd splittades av moderator så vi fick en separat tråd för whs här: http://www.byggahus.se/forum/teknik/137956-windows-home-server.html Där diskuteras hårdvaran lite mer specifikt för WHS. Hur som helst roligt att se att fler har fått upp ögonen för whs.
Bjurran: Först och främst, är det kabeln som följde med faxen som du använder eller har du bytt? Ta lös kabeln och kolla uttagen på faxen, kabeln, samt uttaget på din mellanpropp (om kabeln är löstagbar där) och räkna antalet anslutningsbleck. Är det 2 eller fyra? Skiljer antalet någonstans? För att en korrekt seriekoppling ska fungera krävs 4 anslutningsbleck (4 trådar i kabeln) och
Bjurran: Nu har jag inte spelat online på ps3 så mycket, men har kört online på min xbox riktigt mycket. Där blev jag vansinnig på lagget över vanligt wlan, så jag skulle tro att även om du kopplar 3/4G router till LAN så får du problem. Detta är dock ej testat så ta inte mitt ord för det. Däremot, om din instalaltionskostnad är på 7000 så ser jag inte det som ett dyrt pris. (Fråga dem
cheetah1: Jag har erfarenhet. Det funkar mycket bra. Finns ingen anledning att köra ubuntu desktop dock, om du nu inte ska ha burken till nåt annat också? Kör ubuntu server annars, så slipper du hela det grafiska gränssnittet och kan ha den prestandan till nåt annat. Eventuellt kan man ha lite säkerhetsproblem, men ska man inte göra nåt överseriöst är det inget man behöver bemöda sig med.
jocef: Tack för hjälpen. Trodde jag kollat på detta 100 gånger men hade tydligen missat det ändå.
Ljusbåge: När det gäller våra kapacitetsbehov kan man nämna att fler och fler vill sätta upp kameror (webkameror) av olika slag för övervakning av fritidshus, ladugårdar, maskinhallar, dieseltankar m.m. Tyvärr blir världen omkring lite tuffare och lite hårdare för varje dag som går. En xDSL-anslutning som kan ta emot i hyfsad fart duger tyvärr inte alltid när man även vill sända ut ett par
Förmannen: Gåtan har fått sitt svar. Telia är de skyldiga utan att ha en aning om det. Fibern grävdes ned redan -07 och fortfarande känner inte säljarna till det när man ringer. De rådde mig till att koppla in koppar, det hade ju varit snyggt när fibern ligger i gatan, suck! Nu återstår bara att se hur många månader / år till det tar innan Telia agerar i frågan. Får skicka ett tack till dem
mycke_nu: Konsumentelektronik tål normalt sett inte minusgrader.