M
maxxar: Tack för hjälpen, kommer att köra på en Kombidetektor med både IR och MW i rummet med kaminen
8 svar · 2,1k läst
M
Mats: Såg att det var lite begreppsförviring VLan är en teknik för att skapa virtuella lan på en och samma fysiska förbindelse. Säkerhet=0 mot någon som kan komma åt kablaget. Wlan är ju som sagt trådlöst VPN är en krypterad tunnel som rätt hanterad ger ett skydd mot avlysning mellan företaget och datorn. Därmed ställer jag mig lite frågande till den där separata routern. Kan iofs
8 svar · 26,6k läst
T
Troberg: [citat] Nej, jag har en dosa som växlar signalerna, sedan en sladd till stärkare och projektor. Vill inte ha en kabelstam tjock som min arm över golvet (uppspelningsenheterna står vid soffbordet, ungefär fem meter från närmaste vägg, stärkarna står längst fram (fast ska flyttas till annat rum), projektorn längst bak). Dessutom har jag en shitload kablage för SCART. [citat] Kanske
9 svar · 2,0k läst
B
Bambi: Nu har det löst sig, det var porten från stadsnätet som hängt/låst sig, nu är allt frid å fröjd igen.:) Tack för all hjälp!
9 svar · 3,1k läst
B
b_hasse: Jag håller med alfista, någon sorts box kommer du behöva vid alla apparater som ska kunna ta emote satellit-kanaler. Man måste först bestämma sig för om man ska använda multiswitch eller inte, eftersom det påverkar vilka huvuden man kan använda. Jag rekommenderar multiswitch och quattro-huvuden. En fördel med multiswitch-lösningen är att man enkelt får med markbundna signalen i en
2 svar · 2,8k läst
P
PeterNacka: PS. Detta projekt har jag redan lagt ner för många timmar på men ser på sikt, har 45 år kvar av livet statistiskt sett å denna kunskap går ju in andra saker som värmepumpar, AC etc. Gör mig till lite mera Man oxå att kunna än mer om tekniska saker :) DS.
7 svar · 7,1k läst
B
BobbyEwing: Ok, som jag misstänkte då. Verkar dock som att DSC beställt från USA inklusive de komponenter jag då måste ersätta ändå blir billigare än ett powermax från UK.
2 svar · 1,3k läst
S
Smotany: Jo, jag kommer inte ha några knappar alls, utan styra allt med RTI´s väggpaneler. Väggpanel -> RTI Kontrollbox -> rs323 -> Dimmer Men jag måste kunna dimma dom steglöst, tex vill jag kunna sätta olika scener med rti ex: Bio: dimmer1 @25%, dimmer2 @15% osv.. Detta kan jag göra med RAKO, men då Rako i Sverige är snordyrt så hade det vart bättre att utnyttja vår företagsrabatt på
6 svar · 5,6k läst
P
PeterNacka: Hej, köpte ett häromveckan där säljaren sade sig precis slagit igång det när jag kom å visade att kylslingan fungerade fint. Den var rejält kall. Plattorna gick igång direkt så verkade vettig. Transporterade hem den liggandes på framsidan. Bar in och körde igång. Kompressorn fungerar å termostaten men fick ingen kyla. Sägs att de måste stå upprätta några timmar efter de varit
0 svar · 1,6k läst
limla
limla: [citat] Hmm, priset jag hittade var i deras katalog från vår/sommar 2010. Då har dom höjt eller oxå diffar det mellan katalog och web
10 svar · 1,8k läst
E
emigrating: Det stämmer visserligen att man bör använda TP, men jag kör ADSL på en gammal installation (icke-twisted där ledningen flagnar bara man tar på den) och får fortfarande ut 21/2Mbps (på ett 24Mbps abbonemang) vilket jag räknar som bra.
6 svar · 2,4k läst
H
Heimdall: Istället för att felsöka på komponentnivå hade jag siktat på ett utbyteskort. T.ex. Swesafe (http://www.swesafe.se/) är återförsäljare för Bosch och då detta är den allra minsta av de äldre Boschlarmen skulle jag gissa på att de har ett kort liggande från någon anläggning som är uppgraderad. I värsta fall säljer även Bosch nya utbyteskort som de kan ta hem (i alla fall av
27 svar · 4,9k läst
·
F
frohike: Galaxy har även kommit eller kommer med ett extra tillbehör som omvandlar C-id till sms, där du kör via eget simkort. Fungerar även till alla andra larm som inte klarar sms men C-id
2 svar · 1,9k läst
M
Mats: är jag då extremt dryg när jag säger 16 mm dosor och dubbla rör/slang till dosan istället? föredrar den varianten om möjlighet finns då det med en kabel per slang inte kan haka i varandra i alla fall
7 svar · 3,6k läst
H
hokanp: Hej Finns det någon utrustninginom 1-Wire som kan läsa av när t.ex. en shuntmotor rör sig?
0 svar · 1,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det finns ingen programvara som kan spela köpta skivor. Filmbolagen vill att Apple ändrar kärnan i Mac OS X. Apple anser att filmbolagen är idioter som ens ställer ett så dumt krav. Med dina egna skivor kan du dock testa VLC (eller något annat som använder ffmpeg) eller MakeMKV:s streaming server lokalt. Den senare kan ev. köra köpeskivor genom att rippa och spela on-the-fly.
6 svar · 834 läst
A
aivo: Gött!
21 svar · 4,3k läst
A
E
eran: Lägger upp en bild på mitt MM-skåp, som sagt, enda LB levererat är plåtlådan och TP-kablarna ut till uttagen i varje rum. Vad som inte syns på bilden är Telias Fiber-till-TP som sitter bakom patch-panelen. Den grå lådan som är inkopplad på din bild är ADSL-splittern, den delar bara inkommande koppar i telefon resp. ADSL. Du behöver således ADSL-modem och nån form av switch/router
7 svar · 2,8k läst
·
R
Rena: Hej, Håller på att försöka få till det med en trådlös magnetkontakt till mitt PC1616. Får dock inte det att fungera. Har enligt min mening programmet allt som skall programmeras, men när jag skall köra räckviddstest så händer inget trots att jag står sidan om. Kan någon ge en kort instruktion om det är så att jag missat något i programmeringen. TACK!
0 svar · 916 läst
T
tjena: bäst att undvika mobiltelefoner så mycket det går.. vem vill ha hjärntumörer..
9 svar · 3,4k läst
J
JonasQ: Ok, tänkte bara det hade varit kul att se lösningar hur folk dragit kablaget ur karm och sånt.
35 svar · 12,7k läst
·
B
beetlezap: tack för länken. Super ! Jag beställde en direkt ;) /beetle
16 svar · 4,9k läst
S
steve5432: [citat] Jag har tre homeplugs av typen Devolo 200Mbps som ligger och skräpar där hemma om någon är intresserad. De blev obsolete i och med stjärnnätsinstallationen. Har fungerat väldigt stabilt både för barnens nätverksspelande och för filöverföring. Aldrig kopplat ner... Vänligen Steve
16 svar · 3,4k läst
S
steve5432: Jag håller med ovanstående, koax är i dagsläget ett bra sätt att distribuera parabol, boxer. Lexcom är svindyrt, IPTV är omoget och krångligt för osss som vill ha smarta lösnngar utan en massa boxar. Jag resonerar som såhär: För den som vill pilla och pula med en HTPC : Boxer, parabol eller comhem, finns tvkort för alla alternativ Fr den som inte vil pilla: WDLive för filmer,
14 svar · 3,1k läst
·
P
Pejsson: Hej på er. Jag skall dra om mina antennkablar och har letat på forumet men det mesta verkar handla om satellit, bredband mm. Jag har bara en svart koax-kabel in i ett tv-uttag i källaren och därifrån går det en kabel via vinden till vardagsrummet. Ifrån framsidan (hålet) på vardagsrumsuttaget har 2 st utanpåliggande uttag seriekopplats med 2 st antennförstärkare på vägen. Det är
0 svar · 3,1k läst
·
A
AndersS: [citat] Det var nog lite av detta jag försökte åskådliggöra i tidigare inlägg, men att vara ISP kontra att bygga infrastruktur och accessnät med fiber har egentligen inte med varandra att göra. Som exempel skulle ni kunna bygga fiber där man använder det för Internetåtkomst, IPTV, IP-telefoni, etc. Så man kan bygga fibernät och IP-struktur där du kan låta flera ISP-operatörer
44 svar · 4,1k läst
H
Hampstead2: Jag har en telefonkabel som gått av utanför köksväggen. Hur gör jag för att få koppling från brottstället till 1:a jacket? Och var är 1:a jacket? Inkommande utekabel har fyra trådar (blå, vit, violett och grön). Den är skarvad efter alla konstens regler, blå - vit från brottet till en ”sockerbit” under taknocken efter vilken ledningen övergår till en grov tvåledare (blå-vit)
0 svar · 1,2k läst
B
BigGitt: OK. Tack. Är medlem där själv. Men nu har jag hittat en som har samma kamera och är mycket bra med tanke på tekniken. Vi bytta tel nr och alla mina problem är lösta. 'Men tack i.a.f!
2 svar · 906 läst
R
Rebbas: [citat] De byts ALLTID ut.. (dock har jag ett sådant hemma på väggen) //Daniel
20 svar · 8,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.