Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

villalarm

Hej!
    Tänkte införskaffa ett larm till villan.

Det som ligger närmast är " Hemlarm Plus ".
    Har fått ett erbjudande från Villaägarnas riksförbund, är medlem där.

För en startkostnad på 975:- (ord pris över 3000:-) och en månadsavgift på 210:-/mån(ord pris 250:-/mån) för fria väktarutryckningar via SOS Alarm.

I priset ingår installation, manöverpanel, 2st rörelsedetektorer, magnetkontakt, fjärr samt en intygad centralenhet med siren.

http://www.tryggahem.se/kampanj/

Det ser onekligen seriöst och bra ut, men som sagt, kan inte mycket om detta alls.
    Jag vill nu ha lite synpunkter på ovanstående historia, samt även andra paket.
    Synpunkter tages tacksamt emot, särskilt av behörig larminstallatör. PM går också bra.

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: Östergötland

Jag förstod inte om det var trådbundet eller trådlöst, men själv har jag trådbundet och är mycket nöjd. Valde dock Securitas direct (som alltså inte är Allroundio, utan mer åt företagslarmhållet).

Skulle jag köpa larm idag skulle jag försöka satsa på något som integrerar videoövervakning som man själv kan kolla på. JAg har 3 video PIR:ar, men de kan jag ju inte själv accessa, utan filmerna överförs direkt till Securitas som då kan avgöra om det var ett förrymmt husdjur, eller en elak bov. Fördel med det är också att om brandlarmet går kan larmcentralen se om det ryker eller inte.

Men... Jag är alltså mycket inne på ett system där jag även själv kan fjärraccessa mina kameror. Men det blir kanske billigare och smidigare att köra på t ex www.tryggare.net som en helt separat lösning.

Det var lite tankar i all hast.

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Mar 2006

kolla dom andra trådarna om larm....

4.    länk #4

Jag förstod inte om det var trådbundet eller trådlöst, men själv har jag trådbundet och är mycket nöjd. Valde dock Securitas direct (som alltså inte är Allroundio, utan mer åt företagslarmhållet).

Skulle jag köpa larm idag skulle jag försöka satsa på något som integrerar videoövervakning som man själv kan kolla på. JAg har 3 video PIR:ar, men de kan jag ju inte själv accessa, utan filmerna överförs direkt till Securitas som då kan avgöra om det var ett förrymmt husdjur, eller en elak bov. Fördel med det är också att om brandlarmet går kan larmcentralen se om det ryker eller inte.

Men... Jag är alltså mycket inne på ett system där jag även själv kan fjärraccessa mina kameror. Men det blir kanske billigare och smidigare att köra på t ex www.tryggare.net som en helt separat lösning.

Det var lite tankar i all hast.
    Ja, hade du klickat på länken hade du sett att det är trådlöst.

Och videobevakning är helt ointressant. Jag bor inte i Danderyd med Zorn på väggen...
    Men tack för inputen.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Stockholm

210kr/mån blir 2500kr/år. Varje extra detektor brukar larmfirmorna vilja ha både en slant för i installation sen en extra månadskostnad på en 20-30kr. På tre år har du antagligen betalat närmare 10000kr till larmfirman för larmet, utan att ens få behålla larmprylarna om du säger upp det.

Larmfirmornas argument för att man ska betala dessa pengar är att man får ett "bekymmersfritt" larm där de kommer och byter den pryl som går sönder utan kostnad+att man får fria väktarutryckningar.

1. Väktarutryckning brukar innebära att om larmet går så ringer de upp hemtelefonen för att först kolla att husägaren inte råkat aktivera larmet av misstag. Om de inte får tag i husägaren så skickar de väktare till platsen, men observera att det kan ta timmar innan det finns en ledig väktare som kan åka till dit hus. En eventuell tjuv är långt, långt borta med din TV och bärbara dator när väl väktarna kommer till platsen. Den största nyttan man har av väktarna vi det tillfället är att tejpa igen ett eventuellt krossat fönster så att det inte regnar in. 210kr/mån för att se till att någon skickar hem en vaktmästare och tejpar igen en ruta är ganska dyrt. Speciellt eftersom i bästa fall får man inte något inbrott och då är det 210kr/mån man betalar för ingenting.

2. Larmprylar av bra kvalité går sönder så sällan att det inte finns någon anledning att betala en månadskostnad för att någon kommer och byter den pryl som går sönder. Köper man en detektor har man 2 års garanti så det är bara gå tillbaka med den till affären där man köpte den och få en ny. Om en egeninköpt detektor skulle gå sönder efter att garantin gått ut så gå och köp en ny, det blir i alla fall billigare i längden mot att betala en månadskostnad till en larmfirma.

Helt bekymmersfritt är det i vilket fall som helst inte. Byta batterier på trådlösa detektorer får man göra själv och säger du upp larmet så vill de att du skruvar ner larmet och skickar tillbaka prylarna till dem utan att du får betalt för jobbet.

Detta erbjudande du har fått skulle jag vilja påstå är ett säljknep. Du har fått något som förefaller vara ett "erbjudande" men i själva verket är detta mer eller mindre normalpriset för detta paketet. De kör kampanj efter kampanj med detta och liknande erbjudanden så frågan är om någon någonsin betalat 3000kr i startkostnad och 250kr/mån. De är antagligen tvingade av någon lag att ha uppehåll i erbjudandet emellanåt för att de inte ska kunna bli anklagade för falsk marknadsföring iom att de påstår att det finns ett högre "normalpris". Så om du avvaktar och inte hoppar på detta erbjudande denna gång så kan du vara lugn, erbjudandet kommer tillbaka, så om du vill får du en ny chans ganska snart.

Mitt tips är att köp inte något av dessa hyrlarm med månadsabonnemang. Köp istället ett bra larm som du äger själv. Konfigurera larmet så att det ringer upp din egen mobiltelefon eller kom överens med grannen att du kan ringa till honom/henne om det larmar så kan de kika ut genom fönstret och kolla om du har något skumt som pågår i ditt hem. Om du nu av någon anledning känner att du bara *måste* ha väktarutryckning så låter du en larmfirma installera ditt köpelarm så kan du sen välja att koppla det till en larmcentral för en hundralapp i månaden och kan välja att upphöra med anslutningen när det passar dig, utan att det kostar något extra.

6.    länk #6

Tack. Bra information. Som sagt, är inte inne på detta med larm så har nästan noll koll.
    Och erbjudandet är som du säger inget märkvärdigt alls. Har fått detta "erbjudande" två gånger redan på ett halvår

Det du säger är alltså att det är bättre att lägga mer pengar cash direkt för ett bättre larm och välja egen larmcentral, typ Securitas.

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Mar 2006

kolla med den lokala larminstallatören, jämför priserna...

Skippa dom större välkända namnen, larmet går ändå oftast till dom...

8.    länk #8

Gör precis som el_richard skriver. Kolla med larminstallatören, han har kontakterna och kan antagligen fixa bra pris eftersom kan han det så har han större chans att få jobbet att sälja och installera själva larmutrustningen.

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: Jun 2007

Har för mig att www.larmtorget.se har samma larm som trygga hem men till ett mycket bättre pris,,,,,

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: Östergötland

Ja, hade du klickat på länken hade du sett att det är trådlöst.

Och videobevakning är helt ointressant. Jag bor inte i Danderyd med Zorn på väggen...
    Men tack för inputen.
    Jag uppfattar detta som nedlåtande mot mig - och ber därför om ursäkt för att jag irriterat dig. Jag hade visserligen klickat på länken men hittade ingen information om att det var varken trådlöst eller trådbundet. Kanske hade jag missat det? Tala gärna om var jag hittar denna information. Vidare uppfattade jag dig om väldigt öppen för all input, men jag misstog mig uppenbarligen och ber om ursäkt för att jag gav dig helt "irrelevant" information.

Personligen anser jag att videobilder på förövaren kan vara bra - boven är ju sällan kvar när väl väktarna kommer på plats. Då kanske lite videosnuttar kan vara till hjälp vid identifiering.

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Dec 2006
    Län: Uppsala

Skulle aldrig köpa larm via väktartjänst. Alldeles för dyrt i längden! Efter mycket eftersökningar på nätet så skippade jag SSF-märkningen och köpte ett Vikinglarm vilket jag än så länge är ganska nöjd med. För 2.400 SEK fick jag ett larm som skulle kosta 11000 om jag köpte ett Wisdom eller PoweMax. I paketet fick jag en larmcentral med GSM, 3 rörelsedeckare, 3 brandlarm, inom och utomhussiren, 2 panikknappar och 4 magnetströmbrytare.

www.vikinglarm.se

12.    länk #12
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten

Jag håller med övriga talare. Skippa dessa "hyr-larm". För en normal villa krävs det sällan ens direktkoppling till väktarfirma. Sen kan du som sagt ändå få de med "vanliga" larm. Även om larminstallationen kostar 10-15k så äger du sedan larmet och du behöver inte betala massa månadsavgifter om du inte vill.

13.    länk #13

Jag uppfattar detta som nedlåtande mot mig - och ber därför om ursäkt för att jag irriterat dig. Jag hade visserligen klickat på länken men hittade ingen information om att det var varken trådlöst eller trådbundet. Kanske hade jag missat det? Tala gärna om var jag hittar denna information. Vidare uppfattade jag dig om väldigt öppen för all input, men jag misstog mig uppenbarligen och ber om ursäkt för att jag gav dig helt "irrelevant" information.

Personligen anser jag att videobilder på förövaren kan vara bra - boven är ju sällan kvar när väl väktarna kommer på plats. Då kanske lite videosnuttar kan vara till hjälp vid identifiering.
    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt! Hade en dålig dag. Jobbet var helkasst denna dag och personligen kände jag mig rätt nere. Detta gick även ut över dig. (Har fått PM från flera angående denna dag, från andra forum, som tyckte jag hade "taskig ton")

Till råga på allt så hade jag fel, det framgår inte i min länk direkt att det är trådlöst.

Än en gång, sorry.

14.    länk #14

Jag tackar för all input, även din StefanKarlsson
    Och jag kommer skippa larmet från TryggaHem.
    Men som en blixt från klar himmel(det är sol och blått i skyn här) så ringde det på min dörr för nån timme sen.

Det var en säljare, gissa vad denna sålde ?
    Ironiskt nog eller så har någon skvallrat...

Anyway...
    Säljaren kom från Securitas Aroundio. Mycket trevlig, självklart.

Larmet vi pratade om var:
    http://www.securitasdirect.se/hemlar...361c3080001036

Med yttre tjänst.

Detta skulle kosta med:
    3 Magnetkontakter
    1 Rökdetektor
    1 Kameradetektor
    Samt såklart dekaler, manöverpanel etc

6100:- fast kostnad. + 250:- / månad.

Ni som kan detta, är det ett bra pris, kan jag pruta mer någonstans ?
    Bortse från månadskostnaden. Den kan jag ta utan problem.

Och såklart, är det ett "bättre" larm. Och är priset motiverat ? Det är ändå en skillnad på 5000:- om man tittar på TryggaHems larm. Nästan samma månadskostnad.

Alternativ 3, förutom nämnda Securitas är
    http://www.folksam.se/d/a0346.nsf/vLookUpFiles/R6728.pdf/$FILE/R6728.pdf

Direktlänk funkar inte, ni får kopiera / klistra in.

http://folksam.se/forsakringar/boende/villa/larm/1.6452

Ett larm, som kostar 0:-. Jag får installera själv.

+ Det är gratis, förutom larmtjänsten(Securitas)

- Installera själv, serva allt själv.
    - Ingen rökdetektor, ev. kan man köpa det till. Inte kollat detta.
    - Bindningstid 24 månader (229:- / mån)
    - GSM enhet kostar över 2200:- extra. Larmet använder sig bara utav telefonledningen...

Vilka är egentligen TL Direct AB och hur är deras larm Dico Connect ?

Edit: Rökdetektor kostar 593:-, Securitas Direct/Aroundio tar 1480:-
    Senast redigerad av Falcen 2008-08-21 17:48

15.    länk #15

Du har inga problem med månadskostnaden så då skippar jag mitt vanliga raljerande om hur onödigt och dyrt väktartjänsterna är.

Frågan är, får du behålla larmet om du säger upp avtalet? Om du inte får det så är det 6000kr ner i slasken den dag du bestämmer dig för att sluta ha larmet.

Om du nu mot förmodan får behålla larmet när du sagt upp det så är frågan om du vill det? Är det ett okänt eller "speciellt" larm kan det vara svårt att skaffa nya delar och tillbehör till och då är det inte så kul att äga larmet längre.

Nästa fråga är vad extra tillbehör kostar till larmen. Säg att du vill komplettera med en extra IR-detektor på övervåningen, vad ska de ha för det och kostar det någon extra månadskostnad. De där larmfirmorna har en tendens att ta överpriser för tillbehören och extragrejorna.

Folksamlarmet verkade vid en snabb titt ganska rimligt. Gratis larm och bara betala väktartjänsten och samma summa oavsett hur många tillbehör du har, det är bra. Å andra sidan får du väl bara behålla larmet så länge som du är kund hos Folksam eller? Jämför kostnaden för deras villahemförsäkring med andra bolags, de kanske är dyrare vilket gör att de tjänar in larmet på några år. Och även om de inte är dyrare i år så kanske de blir det i framtiden så du kommer att få betala det där larmet i vilket fall som helst på ett eller annat sätt. Men kan du bara säga upp larmet när det passar och du har koll på försäkringspremien så verkar det vettigt. Tillbehören var inte heller så svindyra tyckte jag.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen