Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

Snälla, hjälp mig välja rätt trådlös telefon!

Har nu under senaste året då och då gått in i nån butik för att köpa ny trådlös telefon. Nu börjar det bli akut, den vi har nu (billig skräpmodell) fungerar sämre och sämre). Finns ju mängder med olika modeller! Säljarna har inte varit till nån direkt hjälp precis, alla telefoner är bra enligt dom. Har även kollat på internet, men blir helt vansinnig!! Tekniska beskrivningen och funktionslistan är längre än min arm. Nån teknikfreak är jag inte så jag har jättesvårt att hitta en som passar oss.

Vi behöver:
    * trådlös telefon
    * två stycken, båda med egen laddare
    * bra kvalité
    * måste absolut ha handsfreefunktion/hörlurar
    * den ena telefonen skall vara i bostadshuset och den andra i sjöboden 100 meter bort, telefonkabel finns dragen dit.
    * måste ha lång täckning, vi har stor tomt och vill kunna gå ut på tomten med telefon, 250 meter till brevlådan och 100 meter nedförsbacke till sjön, 125 meter ut på bryggan
    * vill kunna ringa internt mellan de båda telefonerna och även koppla samtal
    * adress/telefonbokslagring av kanske 25-50 nummer
    * inte helt fel om den har bältesclips eller halssnöre
    * priset ganska oväsentligt

Vad ska jag köpa??
    Senast redigerad av Hemmakatten 2008-04-14 22:26

2.    länk #2
    it-snubbens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Ålder: 42
    Län: Västernorrland

Jag har väl inte någon större erfarenhet av många märken men jag kör med 4 st Siemens och dom har de funktionerna du söker.

* Det är inga problem att köpa två stycken "styckevis" och sedan få dem att använda samma basstation. Då kan du ändå använda den andra basstationen som laddare utan att för den skull behöva koppla den till telenätet.
    * De jag har känns definitivt inte som låg kvalitet. De har hållt för att trilla i golvet ett antal gånger.
    * Handsfree finns att köpa till. På en av telefonerna jag har så är det samma handsfree som till Siemens äldre mobiler. Dvs, du kan t.o.m hitta sådana tillbehör på Clas Ohlson.
    *Täckningen kan du förlänga med en repeater. Det är en dosa som bara behöver ström och som vidaresänder signalen.
    * Alla telefoner som är anslutna till samma basstation kan ringa till varandra med internt nummer.
    * Telefonbok
    * OCH bältesclips.

3.    länk #3

Tack för snabbt svar.
    Några frågor;
    *vilken modell av Siemens har du?
    *Finns det inte märken där man köper en telefon med basstation och en telefon bara med laddare?
    *Repeater, sätts den vid basstationen eller är det nåt man måste montera på taket eller utomhus?

4.    länk #4
    it-snubbens avatar

Jag har faktiskt 3 olika modeller:
    - 2 st Gigaset 4010 Comfort
    - 1 st Gigaset 4000 Micro
    - 1 st Gigaset A2

Samtliga anslutna till samma basstation.

Visst finns det "bara" laddare om man vill ha det. Till min 4000 Micro så har jag en separat laddstation eftersom den har basstationen skilt från laddaren.
    Men det är ju heller inga problem att placera ut en basstation som laddare eftersom den inte skall kopplas till nätet. Det är ju bara en av stationerna som kopplas till telenätet.
    Repeatern placeras på valfri plats och behöver bara ström. Företrädesvis så långt ifrån basstationen som det är möjligt och du fortfarande har täckning. Då förstärkes den signalen ytterligare och du får längre räckvidd.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006

Betänk att det finns telefoner med bluetooth numera (kommer inte ihåg fabrikatet), vad skönt det vore att kunna ha ett trådlöst headset till hemmatelefonen!

6.    länk #6

Tack igen!
    Och återigen nån fråga;
    *Vilken modell gillar du bäst av de tre du har?
    * Vilken är minst?
    * Eftersom det bara är basstationen i bostadshuset som sitter i telefonjacket så måste jag alltså ha en repeater på sjöboden och kabeldragningen dit ner var alltså ganska onödig.
    * Skulle kunna sätta en repeater vid en lyktstolpe 100 meter upp mot vägen. Finns det nån risk att grannens telefon skulle påverkas eller att hans telefon (om han nu är ute o går med den) skulle kunna plocka upp våra samtal? (ja, du ser hur okunnig jag är )

7.    länk #7

Ja, det vore ju kanon med trådlöst headset! Kom på att vi haft ett par ganska gamla trådlösa hörlurar för tvn o stereon men inte var de väl bluetooth-teknologi?

8.    länk #8
    it-snubbens avatar

Tack igen!
    Och återigen nån fråga;
    *Vilken modell gillar du bäst av de tre du har?
    * Vilken är minst?
    * Eftersom det bara är basstationen i bostadshuset som sitter i telefonjacket så måste jag alltså ha en repeater på sjöboden och kabeldragningen dit ner var alltså ganska onödig.
    * Skulle kunna sätta en repeater vid en lyktstolpe 100 meter upp mot vägen. Finns det nån risk att grannens telefon skulle påverkas eller att hans telefon (om han nu är ute o går med den) skulle kunna plocka upp våra samtal? (ja, du ser hur okunnig jag är )
    Den jag gillar bäst är faktiskt den största i mitten. Se bild, tog ett foto som jämförelse. Den är rejäl och håller för det mesta. Den kan man dock inte ha headset på.
    Den minsta är 4000 micro som är ca 11cm lång.
    Kabeldragningen ner till sjöboden var väl inte helt onödig. Det går ju att sätta en basstation där om man vill. Då gör det dock inte att ringa internt mellan telefonerna då de måsta sitta på samma basstation för att det ska funka.
    Grannens telefon bör inte påverkas nämnvärt. Dock så arbetar telefonerna enligt DECT-standarden vilken i sin tur använder samma frekvenser som trådlöst nätverk. Så alla bärbara telefoner påverkar trådlöst nät mer eller mindre. Hans telefon plockar inte upp dina samtal eftersom telefonen först måste "paras" med basstationen innan den kan användas. Och för att göra det så måste man trycka på en knapp på basstationen samtidigt som man söker basstation i telefonens menyer. Men visst... ALLT trådlöst går att "hacka".

9.    länk #9
    it-snubbens avatar

Jag kom på att det faktiskt finns inställningar i telefonen för att ansluta till flera basstationer samtidigt. Då skulle det ju faktiskt vara teoretiskt möjligt att ha en basstation i bostadshuset och en i sjöboden för att på så sätt få täckning. Men internsamtal funkar då bara när bägge telefonerna är inom en och samma basstations räckvidd. Inget jag har testat dock.

10.    länk #10

Nån hacker kan man verkligen inte beskylla grannen för att vara, så det är nog lugnt på den fronten.

Däremot lät vi grannen 200 meter bort (med lite skymmande träd och betongmur ivägen) komma in på vårt trådlösa nätverk för att de skulle kunna komma ut på internet medans de väntade på att få ADSL installerat. Där fanns det minsann ingen repeater! Iofs var vår router ganska ny (Belkin N1). Men man tycker ju att en telefon borde räcka lika långt? Men det kanske är skillnad?

Ska kolla lite 4000 micran, Den stora går bort, måste ha headset (och gärna trådlöst )

Kabeln ner till sjön kommer att användas även till larm så helt onödig är den inte. Dessutom fick jag den av Telia-killen som var här så den har inte kostat något.

11.    länk #11
    fresves avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2005
    Ålder: 35
    Län: Jönköping

Det är mycket lättare att hitta de lite större! Jag hade en micro för några år sedan, men fick hela tiden leta efter den, och stoppade hela tiden på mig den, och trodde att jag då hade min mobil i ficken när jag gick ut.

De siemens jag har haft har för övrigt varit rejält bra. Doro oxå. Bara en fråga om design och pris.
    / Fredrik
    -- www.fresus.se --

12.    länk #12
    brorzans avatar
    Junior medlem Medlem: Dec 2006
    Ålder: 36

Siemens 4010 Micro finns inte mer.

Den är ersatt av Siemens SL370 http://gigaset.siemens.com/shc/0,193...rNrNrN,00.html .
    Bluetooth har tillkommit, men det går också att ansluta tråd-handsfree till den. Laddaren är separerad från basstationen, så du kan ha laddaren där det passar och basstationen placerad där den ger bäst täckning.

Min rekommendation är att du köper två kompletta SL370. Sätt den ena basstationen uppe i bostadshuset och den andra basen i sjöboden. Para ihop allt med varandra, så båda lurarna fungerar på båda baserna.
    Skippa tanken med repeater. Glöm i alla fall helt och hållet att ha repeatern på en lyktstolpe. Repeatrar är lite frusna av sig och gillar inte fukt. Mys inomhus tackar de aldrig nej till.

Om du nu skulle få för dig att titta på andra märken än Siemens så är Panasonic det enda alternativet. Allt annat är bara olika grader av skit.

Ett alternativ hos Panasonix kan vara deras KX-TG8070 http://www.panasonic.se/servlet/PB/m...l15/index.html . Du tappar bluetooth och basstationen sitter ihop med laddaren. Headset går att ansluta med en standard 2,5 mm plugg.

Du ska under alla omständigheter glömma dessa som är packade två lurar på en gång, får då har du bara en basstation och kan få bekymmer med täckningen om du nu ska lyckas täcka in hela tomten.

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Skåne

Trådlösa telefoner bara kostar; det är min erfarenhet. Köp varsin mobiltelefon och slipp allt strul.
    Det är billigare att ringa till det trådlösa, men den kostnaden betalar ju inte du, utan den som ringer upp.

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Dyrare Simens modeller fungerar alltid, exempel är C450 vilket har allt du söker efter.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Skåne

Säger samma sak.
    Siemens funkar alldeles utmärkt.
    Jag har även en repeater som sitter på våran vind (har varit där i fem-sex år) utan några problem
    På detta sätt når jag 200m bort från huset.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42