Var hittar man en twin-lnb till vettigt pris? Och följdfråga, vad är vettigt pris? :-)

Tack på förhand

www.kjell.com eller snarlik. Kjelleman tar väl 399:- för ett Twin LNB
Jag hade fakturerat dig på 325:- inkl moms men sen tillkommer frakt.

Släng dit någon 100-lapp till så att du får dig ett Quad-lnb istället så är du bestyckad om det skulle bli ändringar och kompletteringar framöver. Så slipper du svära då :)

hmm, det där med att köpa quad nu var ju en bra idé, ska absolut funderas på...

Sedan har jag en liten följdfråga så jag inte gör bort mig, jag har nämligen en hel bunt huvuden (4) på min parabol och nu är tanken att det bara är ett av huvudena som ska förflyttas vidare till nästa rum, och tanken var då att köpa en twin, skicka den ena av dem in i "uppsamlaren" (som jag vet har en lång otäck förkortning jag har glömt namnet på...) för fyra huvuden och vidare till ena boxen, samt dra en kabel direkt från den andra utgången på twin:en till boxen i det nya rummet.

Det låter som att det bör funka. Köp 4 st Twin lnb och en Diseqc till så kan du tittal på alla positioner i de båda rummen.
Så länge boxarna stödjer Diseqc-funktion för 4 lnb. :)

yens skrev:
Var hittar man en twin-lnb till vettigt pris? Och följdfråga, vad är vettigt pris? :-)

Tack på förhand
Hej yens!

Nu är svaret lite sent och du har säkert redan handlat!

Det ÄR stor skillnad på olika fabrikat. En del satsar på kvalitet medan några fabrikat satsat på kvantitet och lågt pris.

Se exempelvis på hur man kan skicka med en mini-radio med Kalle Anka. En sådan radio håller inte i många dagar och ljudkvaliten är inte direkt HIFI. Visst kan man tillverka en radioapparat för endast några kronor. Samma förhållande gäller LNB. Kvaliten är ofta en följd av priset.

Sedan en tid har man försökt marknadsföra LNB med säljargumentet "lågt brusvärde". Dessa värden är alltid överdrivet låga och det säger sig självt att det finns många andra viktiga faktorer som spelar in. det som räknas är vilken kvalitet du får på signalen samt att du ska få denna goda kvalitet vare sig det är varmt eller kallt ute.

Ett bra sätt att hitta en LNB är att använda en konsumentrådgivningssajt som exempelvis prisjakt.nu. Man kan då se vilka LNB som rankas högst av konsumenter. När man bestämt sig för vilket fabrikat och modell man är intresserad av kan man även jämföra priser mellan olika butiker.

Intressant det där med lågt pris har jag sett speciellt lite med dessa lnb, tar man satellitproffsen mot ebay och samma lnb så kan det bli halva priset rakt av kan man säga, vad ska man då gå efter :P

Sat utrustning skall man ALDRIG köpa i Sverige, pinsamt dyrt. Tyska handlare är ofta 50-70% billigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.