Byggahus.se
Det sägs ibland att det inte är själva larmet som skrämmer bort tjuven utan det är larmdekalerna. En del hävdar att man därför bör byta ut sina larmdekaler och skyltar med jämna mellanrum så att de alltid ser nya ut. Detta för att inbrottstjuven inte ska tveka om att det är larmat och att larmet verkligen fungerar. Andra (bla jag) anser å andra sidan att det spelar mindre roll eftersom tjuven kan inte dra slutsatsen att det *inte* finns larm pga att dekalerna är gamla, ägaren kanske bara helt enkelt inte orkat byta ut dem. Pga att alla vet att det är lätt att få tag i larmdekaler utan att ha larm så måste tjuven ändå försäkra sig om att det inte finns larm på annat sätt, (om han nu bryr sig).
Vilken del av larmet anser ni andra på forumet det är som bäst/mest skrämmer bort tjuven, är det larmdekalerna och skicket på dem, är det detektorer som syns genom fönstren, är det att larmet är kopplat till larmcentral, eller något annat?
 
Min åsikt är att det som skrämmer är oljud, ju mer oljud ju obehagligare är det att befinna sig på platsen.
Det här med dekaler har spelat ut sin roll då du somsakt får tag på dessa utan problem, Men ska man ranordna så är det självklart dekaler från larmcentraler som ger ett större seriöst intryck än från "lasses larm" Clas Ohlsons larm.

Ett inbrott tar inte många sec. på 30-60 sec så har du mer eller mindre hela huset länsat på värdefulla saker.

Även fast jag jobbar med larm så är jag av åsikten att larm inte avskräcker på det sätter som många vill tro. Ett larm för min del är ett verktyg för att tala om att något sker eller har hänt så att bästa möjlig åtgärd kan ske.

Det som avskräcker absolut bäst av något är helt gratis. Grannsamverkan.
 
Gransamverkan är mycket bra, men också åtgärder som gör att det tar tid för en tjuv att ta sig in, och att det inte finns avskärmade platser att jobba ostört på. Se till så att det inte finns några lätta källarfönster, klena altandörrar eller ett upplåst garage som inte syns.

Många inbrottstjuvar rekar innan de slår till. Det kan vara som kokosbollsförsäljare, eller som vilsen bilförare som ringer på och frågar efter vägen, eller som "jehovas". En ytterdörr med bra lås, en synlig magnetkontakt och en IR-detektor tillsammans med en larmdekal brukar räcka för att de skall välja ett annat hus.
 
3-4 stycken dobberman?;)

jag läste en gång att det inte var så många av tjuvarna som visste vad dekalen "operation märkning" som fanns förr betydde, dom kanske inte var läskunniga, månntro om dom har lärt sej läsa nu så dom kan läsa på larmdekalerna?
 
En Inferno-siren! Kompisen har en sådan på sin fina lantställe och det är fan i mig det mest avskyvärda ljud man kan tänka sig. De hade påhälsning förra sommaren. Inget stulet, men det låg en stor spya på golvet i vardagsrummet. Tydligen en inte helt ovanlig reaktion på larmet och kan väl då ses som en nackdel.
 
var köper man infernosirenen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.