Byggahus.se
Kylskåpet har dött och som vanligt vill man ju försöka laga det själv. Skåpet ger ingen kyla men har ström då lampan lyser. Det är något i elektroniken som klickar hela tiden och min gissning är att det är ett relä som slår av och på (typiskt blinkersljud). Men om relät slår till och från så borde det vara ok eller? Kan det kanske vara termostatfel?

Som ni märker gissar jag hejvilt och är i stort behov av tips!
 
Går kompressorn?
 
Den försöker gå, men hinner inte igång innan den slår av igen (när det klickar till).
 
Fungerar termostaten ?
Kan kylmediet läckt ut ?

Bara några funderingar, inte för att jag är någon reperatör ...

/Stefan
 
Fungerar termostaten ?
Ingen aning. Hur kollar jag det?

Kan kylmediet läckt ut ?
Tror inte det eftersom det inte var blött på golvet efter att det slutade fungera. Hur kollar jag om det finns något kylmedie kvar?
 
Klickar det och brummar lite för att sedan klicka igen och sluta brumma efter några sekunder? Tar det någon halvminut innar det försöker på nytt?

Isåfall är kan det vara motorskyddet som löser ut vilket normalt beror på att antingen startreläet har lagt av eller att kompressorn har skurit. Det förra är billigt att åtgärda; det senare dyrt såvitt du inte har garanti kvar.
 
Vi pratar om någon sekund mellan klickningarna, samma intervall hela tiden. Så man hör hur det hinner börja surra i kompressorn men den hinner inte ens "varva upp" innan den blir avklickad igen.

Har tyvärr ingen garanti kvar.
 
Kylmediet är ju oftast en gas så det blir inte blött på golvet om det läcker ut.
Jag har inte kikat på kylsystemet i ett kylskåp men på bilar och värmepumpar finns det hög och lågtrycksventiler som löser ut om trycket blir för lågt eller högt i gassystemet och om gasen har läckt ut så kan någon av dessa kanske orsaka klickandet?
 
Det låter som om det är motorskyddet som löser ut. Plocka bort den lilla lådan som sitter monterad på kompressorn. Däri sitter motorskydd och startanordning, men de ser lite olika ut beroende på ålder och modell. Eftersom det klickar gissar jag på en äldre modell. med mekanisk startanordning. Startreläet är då typiskt en fyrkantig mojäng med en cylinderformad kopparspole på. Det kan stå "dropp-out" på det.

Det är kanske inte så enkelt att kolla upp reläet utan lite el-prylar hemma. Principen är i vilket fall att när det går hög ström (startström) i kopparspolen så ska reläet dra och koppla in en kontakt (som kopplar in startlindningen i kompressorn) för att sedan släppa när strömmen sjunkit till driftläge. Ibland är reläet fjäderlöst (då hör du att det skramlar när du vänder det) och isåfall kan du helt enkelt ohm-mäta kontakten med reläet upp-och-ner respekteive rätt-vänt. Det ska vara lågt motstånd upp-och-ner och oändligt rätt-vänt (kolla hur det är monterat i lådan).

Nästa test är att mäta lindningarna i kompressorn. Det borde vara tre kontaktstift in (från lådan) till kompressorn. Mät motstånd mellan alla tre par. Ett av paren ska mäta summan av de andra två paren och det ska vara tämligen lågohmigt mellan alla par. Är det oändligt i något fall så har startlindningen sannolikt brunnit upp.

Det är väl ungefär detta man kan göra som amatör. Hoppas det är startreläet som strejkar, för det kan du beställa för en rimlig penning.

Hör av dig om det är en annan modell på startanordning.

Pen
 
Jag har varit bortrest ett tag men tar nu nya tag med kylen.

Motorskyddet: Kylsåpet är bara (?) 4 år gammalt och eftersom jag inte hittar någon spole och relä så antar jag att det inte är en sån variant.

Lindningarna: Jag har mätt upp de tre stiften och motståndet är OK enligt din beskrivning.

Imorgon kommer en elkunnig kompis över och kollar på skåpet. Så jag håller tummarna att det ger något. Hustrun börjar tröttna på det lilla nödskåpet som inte rymmer mer än 2 liter mjölk...
 
OK. Hittade ni något? Har varit bortrest själv.

En nyare variant av startanordning är en "varistor". Det är ofta en skivformad gjuten klutt med två anslutningar. Den brukar också kunna gå sönder. Den ska vara lågohmig i kallt tillstånd. Detta går att mäta. Efter några sekunders inkoppling blir den högohmig (kopplar bort startslingan) men detta är lite svårare att mäta. Är man riktigt modig så kan man prova att bygla över den kortvarigt för att höra om kompressorn går igång, men det gäller att inte köra så mer än några sekunder, annars kan man bränna startlindningen (jag vågar alltså inte rekommendera detta).

Pen
 
En intressant fråga här är ju vilket märke/modell det gäller?

Vi hade ett fel som liknar dit på vårt Huskvarna skåp. Kommer inte ihåg modellbeteckningen, men det är varianten med inre fläkt för kylfördelning.

Det var elektroniken som var trasig, reparatören kom med ett helt kit, samtliga kablar, temp givare etc byttes ut, var i princip bara kompressorn som inte byttes. Detta är tydligen ett standardfel på den modellen. Gäller då samtliga electrolux märken.
 
Kom fram till att det var fel på elektroniken så det var bara att bita i det sura äpplet och tillkalla repraratör. Han gjorde precis som hempularen skrev, dvs böt elektronik och givare. Vi har en Husqvarna Opal plus med fläkt i så det stämmer in på standardfelet.

Tack för hjälpen i alla fall!
 
Vi hade turen att garantin gällde. Vårt skåp hade stått som utställningsex i butiken i något år innan vi köpte det (fick 5000 i rabatt på kombinationen). Tydligen så blir det detta fel på samtliga i serien efter viss tid. Reparatören hos oss påstod att de ger en "goodwill rabatt" till de som inte har garanti längre.

Jag har för mig att uppenbara fabrikatiionsfel skall åtgärdas som garanti även efter längre tid än 2 år som normalgarantin gäller enl. kosnumentköpslagen. Så du borde kunna bråka om du fick betala.
 
Jag hoppar på kylskåpstråden!

Jag har ett äldre kylskåp, ca 15 år, som fungerar klockrent! Men det gör ett ohyggligt skrammlande läte när kompressorn slår av (eller på, jag vet inte).

Jag vet inte om detta inträffar varje gång kompressorn går av/på utan det händer några gånger dagligen. Det låter ungefär som om man skulle sparka till kylskåpet ordentligt.

Min första tanke var att gummibussningarna kring kompressorn skulle vara gamla/torra och slut. Men nu när jag kollar verkar de vara helt Ok.

Är det någon som har en idé om vad det kan vara? När jag läser tråden får jag för mig att det skulle kunna vara start-mockafjongen som hickar till.

tacksam för hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.