Jag har ett ormbo av telekablar i det nyköpta huset. Tänkte dra om alltihopa samtidigt som jag gräver ner och borrar in kabeln i grunden så att jag kan ha larm på huset. De svarta kablarna från telia har fyra olika trådar i sej. Hur ska de kopplas på rätt sätt i det första telejacket? Ska man använda alla? Jag kommer att vilja koppla in ADSL eller liknande sen.
Du ska använda två av trådarna, dessa två kopplar du in på de två "nedre" stiften på ditt huvudjack, koppla resten av telefonerna på de två "övre" stiften antingen parallellt eller i serie enligt: http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/
Det brukar vara fyra trådar på inkommande ledning eftersom det är förberett för två telelinjer, så om du bara har en telelinje in till dig behöver du inte bry dig om det andra trådparet, det är tänkt för en framtida andra telelinje.
ADSL-modemet kopplar du sedan in på huvudjacket, ska inte vara några problem om du kopplat enligt ovan.
Tack så mycket för svaret Rickard! Det har funnits fyra olika abonnemang i huset och detta förklarar varför det är kopplat så lattjo. Jag har även två svarta kablar från telia. Jag drar in båda två och ser vilket dom aktiverar till oss.