Ska börja kabeldragningen för larmet snart. Blir troligen ett DSC Power 832 eller 864 som installeras senare. Av praktiska skäl vill jag dock klara av kabeldragningen redan nu. Min fråga:

Jag har magnetkontakter förinstalllerade på de öppningsbara fönstren. Från dessa går det 4 ledare - 2 ledare som verkar vara till själva magnetkontakten som är normalt sluten. 2 ledare är märkta "supervised loop" och verkar vara en sluten slinga som inte påverkas av magneten. Inget märkbart motstånd i denna slinga heller.

1. Behöver skarva kablarna så de räcker till larmcentralen. Har hört att man bör koppla in end-of-line motstånd på larmslingorna. Vad jag förstått bör dessa sitta så nära givaren som möjligt. Hur ska jag fixa det rent praktiskt?
2. Vad är finessen med "supervised-loop"-kablarna? Ska jag bara glömma dom eller?

Ska göra samma sak själv snart. :D

1. som jag har fattat det så ska du ha 1 motstånd på varje slinga. jag kommer tex ha max 7 st magneter på en slinga +1 motstånd. Motståndet kommer jag plasera i en skarvbox.

2. Om den inte är slingad antar jag att Sabotage larmet går. Så den ska nog vara "hel" dvs slingad den med. Om man nu vill ha sabotage larm förståss.. (nån har kapat tråden)

Jo, men även den "vanliga" slingan är ju normalt sluten. Kapar man den vanliga slingan går ju larmet också, så vad är skillnaden?

hasse_f skrev:
Jo, men även den "vanliga" slingan är ju normalt sluten. Kapar man den vanliga slingan går ju larmet också, så vad är skillnaden?

Nu har jag kollat i min manual för min burk. Du behöver nog inte använda det paret.. Det paret går ju att använda till tex glaskross (kommer jag att använda) eller liknande. dvs jag var helt ute o cyklade.. :-/

Själv kommer jag installera en Bewator RB416.. Men principen borde vara den samma tycker jag.. eller?

Enligt min manual för min RB416 ska man installera motståndet på/i den sista magneten (paralell kopplad) (vid bubbelbalanserad & trippelbalanserad) Samt i serie mellan första magneten & Larmburken.

Dubbelbalanserad slinga. sitter det 5 magneter på en slinga så och en bryts larmar det för hela slingan. Då kan slarm burken Larma för = Kortslutning (sabotage), ingetlarm (normal läge), magnet kontakt bruten (inbrott), Bruten slinga (Sabotage, avbrott)

Trippelbalanserad slinga. Då sitter det olika motstånd på dom olika magneterna. Detta för att man ska kunna se exakt vilken magnet som har utlöst det hela. Vilket kan ge samma larm som dubbelbalanserad slinga + att den kan tala om vilken magnet som har utlöst det hela.

Enelbalanserad slinga. Då använder man 1motståd i serie som sitter mellan första magneten & Larmburken. Då kan larmburken upptäcka= kortslutning, inget fel & bruten slinga (inbrott, sabotage)

Givetvis så är Trippelbalanserad slinga det bästa, men också det svåraste.. efter som man behöver en massa motstånd dessutom i olika Ohm antal.

Sen kan man också välja slingor som är NC (normal close) eller NO (normal open) men det använder man mäst för pannor,pumpar o sånna saker..

Så här funkar i allafall min burk.. borde ju vara liknade för din tycker jag.. Finns inte det nån manual på nätet för Powers brukar?

supervised loop är ett trådpar som är ihopkopplade i kontakten. Lägg de trådarna i serie med sabotagekontakten i kopplingsdosan.  Klipper någon kabeln till kontakten när larmet är frånkopplat får du sabotage på den sektionen.

Om du bara använder det paret som "bryter" när dörren är öppen får du inget sabotagelarm i och med att motstånden sitter dosan.

Tycker själv att det är lite overkill att koppla in det i en vanlig villa.

AW

Vid dubbelbalanserad slinga skall du ha ett motstånd över varje kontakt samt ett i serie. Då kan du skippa sab-slingan. Tänk bara på att vissa larm (tex Teletec/DSC mfl)accepterar endast tre givare på samma sektion kopplade på detta sätt. (Dock inte RB som acc 10 st). En annan variant är att lägga alla magneterna i serie och sedan balansera den slingan med ett serie- och ett paralell-motsånd. Nackdelen är att du inte får sabövervakning hela vägen ut till mkt, men i en villa kan det ju kvitta.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.