Byggahus.se
Uppfinnar-Jockes fula tryne har dykt upp igen...
Jag har gott om dåliga fönster och ingen speedheat lampa...Nu kan man köpa terassvärmare med infravärme som ser ut som en liten strålkastare på stativ för under 700, en speedheater kostar över 3000. Skulle man kunna ta bort färg på fönster med en sån manick och värma den kalla kroppen på kvällarna när man använt den färdigt ?
Ut och testa ni som både har dåliga fönster och en värmare...
 
Kul ide!
Värme som värme antar jag? Man får väl reglera med avståndet + skydda glaset med en plåt.
Annars rekommenderar jag elhyvel, se inlägg i "fönster", märkt "hurra".
 
1 mm med hyveln blir tufft, mina fönster 50 år gamla och hade blivit rätt tunna med tiden. Om jag tänker vidare på min värmar ide så skall endast organiskt material bli varmt, i alla fall enligt reklamen. Då skulle glaset klara sig men trä och kitt bli varmt ;D
 
Det har du rätt i!
Glaset borde inte absorbera IR, antingen går det igenom som vanligt ljus, eller också reflekteras det.
Absorberas inget, blir det heller ingen uppvärmning.
Ska testa med en glasbit framför min IR-värmare!
 
Jag köpte en infravärmare på jula. Den har nästan samma mått som en Speedheater. Det är tre lägen på effekten, varav max 1500 watt har jag för mej.

Den kostar typ 199 kr. Så fort bygget lugnar ner sej (i höst??) så ska jag komplettera den med ett handtag samt sidoplåtar precis som Speedheatern.

Därefter ska det renoveras fönster som aldrig förr!

Edit:
Infravärmaren från Jula:
Atikelnr: 411025
Pris: 199 kr
Effektlägen: 500, 1000, 1500 W
Längd: 590 mm
411025_b.jpg

Speedheater:
Artikelnr:1-1100-04
Pris: ~3000 kr
Effekt: 1100 W
Längd: 370 mm
speed2.jpg

 
Jag antar att julas värmare är av motståndstyp. Den sorten jag tänker på har något mer lysrörsaktigt som värme element. Kan det göra nån skillnad ?
 
Jag visste inte ens att det fanns olika typer av infravärme....Hur ser man skillnaden?
 
Motståndstyp funkar som en gammal brödrost, kör ström och metalltråden glöder. De nya verkar ha något lysrörsliknande som alstrar värmen
 
ah, då har jag lysrör i min nyköpta, odyra maskin från jula.
 
Kollade på speedhetaers hemsida. Skydda glaset med en folieklädd masonitskiva. Vad väntar du på Fasting65 ? Ut och värm så jag vet om jag skall åka och köpa en egen ;D
 
8) Jag håller just nu på och bygger en egen speedheater. Jag har använt en 120 cm lång infravärmare, eftersom jag har stora fönster. ;D
Som stativ har jag ett underrede till en TV.
Kommer att testköra den kanske redan i helgen. ;)
 
Immobil skrev:
8) Jag håller just nu på och bygger en egen speedheater. Jag har använt en 120 cm lång infravärmare, eftersom jag har stora fönster. ;D
Som stativ har jag ett underrede till en TV.
Kommer att testköra den kanske redan i helgen. ;)
Bild snälla eftersom vi också ska bygga en med en 120 lång 1000W. Och gärna rapport om hur det fungerade ;)
 
>:( Ja, ja, sluta tjata. ;D

Jag måste ju bli färdig med den först. Är det någon som vet, hur långt de ferforerade plåtarna sticker ut? ???

::) Kan för övrigt tillägga att det inga billiga grejor att bygga. Har hitills investerat 20:- :surprised: Får se om kassan tillåter ytterligare investeringar i projektet. :-/ ;D
 
Givetvis kunde jag inte hålla mig utan åkte till jula och köpte en liten 3-rörs goding. Resultat ? Har ni aktier i speedheat så sälj dom.....
Vågade inte prova på nåt fönster men väl på en gammal målad kökslucka. På 15 cm och full kräm kokte färgen på nolltid, bara att lyfta av den.Mycket enklare än med värmepistol.Nu skall jag bara klura ut ett svängbart stativ som man kan sätta i workmaten.

Förresten var det min ide som startade imobils projekt eller har fler haft samma tanke ?
 
  • Gilla
Lier72
  • Laddar…
Immobil skrev:
>:( Ja, ja, sluta tjata. ;D

Jag måste ju bli färdig med den först. Är det någon som vet, hur långt de ferforerade plåtarna sticker ut? ???

::) Kan för övrigt tillägga att det inga billiga grejor att bygga. Har hitills investerat 20:-  :surprised: Får se om kassan tillåter ytterligare investeringar i projektet. :-/ ;D
Mätte på bilden som finna här på tråden. Speedheatern mäter 37 mm och de perforerade plåtarna 10 mm
Enligt specen mäter den 370 mm så plåten blir väl 100 mm då  :D
Slaskman:
Jodå, det finns flera trådar som handlar om detta, t ex
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1105523093;start=7#7
och denna
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1100242297;start=10#10
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.