2 698 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
DSC uppringare och larmkoder
Sticker in denna tråd då det verkar finnas ett antal aktiva "DSC:are" på detta forum.
För det första:
Larmkoder kan enligt manual anges 01-99 och då tolkar jag detta som decimala värden. Inmatningen ska ju dock ske i HEX så blir då högsta värdet 63 (=99 decimalt)alltså!??.
Jag har även ett problem med uppringaren när den används i privattelefonläge. Uppringningen skall ju kvitteras med en 2s lång DTMF ton, men jag får inte detta att fungera med mobil. Antagligen kan inte mobilen generera en så pass lång DTMF ton eller så fungerar det inte då min uppringare går via IP-tele. Någon som vet?
Sedan är ju inte privattelefonläget något vidare då jag inte vet vad som hänt därhemma (=bara pip skickas för alla larmkoder).
Har tidigare efterlyst en minicallfunktion fast för vanlig mobil där jag vill ha ett SMS där jag kan se vilka larmkoder som skickas.
Typ: XXXXXXXXXXX<paus><abonnentkod><larmkod>#
Där X är telefonnumret till tjänsten.
Verkar inte som någon mobiloperatör erbjuder någon sådan tjänst längre och jag har inte någon lust att skaffa en minicall bara för larmet....
Jag har ju dock en Asterisk hemma som sköter IP-tele så det går antagligen att göra något här. Uppringaren skulle då ringa Asterisken på LAN:et och läsa av DTMF tonerna.
Sedan kan man få den att skicka ett e-mail som sedan blir ett SMS i min mobil.... (jo, jag har UPS på grejorna hemma
)
För det första:
Larmkoder kan enligt manual anges 01-99 och då tolkar jag detta som decimala värden. Inmatningen ska ju dock ske i HEX så blir då högsta värdet 63 (=99 decimalt)alltså!??.
Jag har även ett problem med uppringaren när den används i privattelefonläge. Uppringningen skall ju kvitteras med en 2s lång DTMF ton, men jag får inte detta att fungera med mobil. Antagligen kan inte mobilen generera en så pass lång DTMF ton eller så fungerar det inte då min uppringare går via IP-tele. Någon som vet?
Sedan är ju inte privattelefonläget något vidare då jag inte vet vad som hänt därhemma (=bara pip skickas för alla larmkoder).
Har tidigare efterlyst en minicallfunktion fast för vanlig mobil där jag vill ha ett SMS där jag kan se vilka larmkoder som skickas.
Typ: XXXXXXXXXXX<paus><abonnentkod><larmkod>#
Där X är telefonnumret till tjänsten.
Verkar inte som någon mobiloperatör erbjuder någon sådan tjänst längre och jag har inte någon lust att skaffa en minicall bara för larmet....
Jag har ju dock en Asterisk hemma som sköter IP-tele så det går antagligen att göra något här. Uppringaren skulle då ringa Asterisken på LAN:et och läsa av DTMF tonerna.
Sedan kan man få den att skicka ett e-mail som sedan blir ett SMS i min mobil.... (jo, jag har UPS på grejorna hemma
Tjoho, thank you Asterisk!
Det var inte svårare än följande Asterisk rader:
exten => 3899,1,DigitTimeout(4)
exten => 3899,2,ResponseTimeout(5)
exten => 3899,3,Read(dsc)
exten => 3899,4,NoOp(${dsc})
exten => 3899,5,System(<sendmailscript> ${dsc})
exten => 3899,6,Hangup
DSC ringer nummer 3899 som hamnar i Asterisk. Asterisk läser av siffrorna fram till DSC skickar #. Dessa skickas sedan vidare via ett sendmailscript som sedan blir ett SMS i min mobil. Nu få jag alltså aktuell larmkod direkt i mobilen.
Med ett förfinat sendmailscript så skulle jag enkelt kunna översätta mina larmkoder till klartext!

Det var inte svårare än följande Asterisk rader:
exten => 3899,1,DigitTimeout(4)
exten => 3899,2,ResponseTimeout(5)
exten => 3899,3,Read(dsc)
exten => 3899,4,NoOp(${dsc})
exten => 3899,5,System(<sendmailscript> ${dsc})
exten => 3899,6,Hangup
DSC ringer nummer 3899 som hamnar i Asterisk. Asterisk läser av siffrorna fram till DSC skickar #. Dessa skickas sedan vidare via ett sendmailscript som sedan blir ett SMS i min mobil. Nu få jag alltså aktuell larmkod direkt i mobilen.
Med ett förfinat sendmailscript så skulle jag enkelt kunna översätta mina larmkoder till klartext!
Intressant. Har tittat en del på Asterik utan att komma till skott. Var det svårt att installera och komma igång?
Vad kör du mot för IP-tele operatör?
Vad kör du på för hårdvara?
Har du räknat på hur mycket elen till hårdvaran kostar per år?
Hur säkert anser du systemet vara med tanke på möjligheten att stocka igen din ip-adress eller helt enkelt klippa kabeln som går ut ur huset?
Finns det UPS på din Internetlina även hela vägen åt alla andra hållet?
Vad kör du mot för IP-tele operatör?
Vad kör du på för hårdvara?
Har du räknat på hur mycket elen till hårdvaran kostar per år?
Hur säkert anser du systemet vara med tanke på möjligheten att stocka igen din ip-adress eller helt enkelt klippa kabeln som går ut ur huset?
Finns det UPS på din Internetlina även hela vägen åt alla andra hållet?
Jo, elen kostar väl lite, men jag har å andra sidan byggt en "allt-i-ett-server".Tomtebo skrev:Intressant. Har tittat en del på Asterik utan att komma till skott. Var det svårt att installera och komma igång?
Vad kör du mot för IP-tele operatör?
Vad kör du på för hårdvara?
Har du räknat på hur mycket elen till hårdvaran kostar per år?
Hur säkert anser du systemet vara med tanke på möjligheten att stocka igen din ip-adress eller helt enkelt klippa kabeln som går ut ur huset?
Finns det UPS på din Internetlina även hela vägen åt alla andra hållet?
Den ersätter en bredbandsrouter, har en fil & printerserver inbyggd, sköter telefonin med Asterisk (vilket bla gör att jag tex kan ha två telefonlinjer på ett abonnemang), SSH server för fjärrstyrning mm mm.
Jag har byggt server'n själv, den är AMD64 baserad och har 4st 300GB diskar som med RAID5 ger ca 900GB lagringsutrymme. Jag kör Linux Fedora Core 5 på den.
Asterisk är nog lite halvknepig.
Jag har bara installerat Linux varianten samt konfigurerat den med de textbaserade konfigureringsfilerna.
Telefonin går vi Rix Telecom (bäst och billigast?).
Jo, man kan ju inte försäkra sig mot alla möjligheter, jag har dock satt en magnetkontakt på fasadmätarskåpet (där fibern kommer in) samt UPS på alla saker som har med Internet kopplingen att göra (fiberdosa + switch + ATA låda + server)
Klicka här för att svara