9 424 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Cat6 som högtalarkabel?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har en fungering.
Jag vill ha så få uttag och så flexibla uttag som möjligt i rummen.
Min fundering då är om det går att använda Cat6-tabel som högtalarkabel? Antar att det borde gå. Min tanke är att koppla in högtalarutgången på en förstärkare i ett RJ-45 uttag (helt enkelt skala och tvinna ena enden på kabeln) och sedan pacha ut den till valfritt uttag i ett annat rum där jag ansluter en högtalare på samma sätt.
Skulle det kunna fungera? Vad tror ni?
Skulle det även gå att koppla ihop det så att det går ut till flera uttag, för att kunna ha t.ex. två högtalarpar i två olika rum till samma förstärkare, kanske i ett tredje rum?
Några förslag / synpunkter?
Jag har en fungering.
Jag vill ha så få uttag och så flexibla uttag som möjligt i rummen.
Min fundering då är om det går att använda Cat6-tabel som högtalarkabel? Antar att det borde gå. Min tanke är att koppla in högtalarutgången på en förstärkare i ett RJ-45 uttag (helt enkelt skala och tvinna ena enden på kabeln) och sedan pacha ut den till valfritt uttag i ett annat rum där jag ansluter en högtalare på samma sätt.
Skulle det kunna fungera? Vad tror ni?
Skulle det även gå att koppla ihop det så att det går ut till flera uttag, för att kunna ha t.ex. två högtalarpar i två olika rum till samma förstärkare, kanske i ett tredje rum?
Några förslag / synpunkter?
Ljud kommer du få men inge bra ljud då kabel inte är anpassad för detta.
Högtalare med inbyggd förstärkare och sen köra lågnivå över CAT6-kabeln mha lämplig balun, typ de här:spu skrev:
http://www.ramelectronics.net/html/etslan-audio.html
??
Nätverkskabel är om möjligt ännu sämre som signalkablage. Tänk på att inget system är bättre än dess svagaste länk och det som gått förlorat i ett tidigare steg är föralltid förlorat och går inte att återslapa.
Använd kabel som är rekommenderad till din hifi utrustning. Dumt att lägga surt förvärvade pengar på burkar bara för att sänka kvaliten med en lite billigare kabel, eller för att man inte orkar dra rätt kabel.
/CC
Använd kabel som är rekommenderad till din hifi utrustning. Dumt att lägga surt förvärvade pengar på burkar bara för att sänka kvaliten med en lite billigare kabel, eller för att man inte orkar dra rätt kabel.
/CC
Om man kör med rätt transceivers (dvs. balanserat och med rätt signalnivå) så kan jag inte alls hålla med om detta. Under rätt förhållanden så är Cat-6 vida överlägsen all annan kabel du kan hitta i samma prisklass.chris47 skrev:
Som digital kablage ja. För att överföra analoga signaler i linjenivå mellan för och effektsteg fungerar det mindre bra. Om man inte bryr sig om hur det låter så spelar det ingen roll förståss. Som jag sa tidigare så ska man inte spara pengar på kablage tidig i systemet. Vilka hifi burkar är impedans och signal anpassade för cat6 datakablage?
/CC
/CC
Det är just därför du behöver balunerna. För att anpassa signalen efter kabelns egenskaper (och tillbaka igen i andra änden). Skickar du bara in signalen rakt av så stämmer det du säger - då blir det inte så bra resultat.chris47 skrev:
Skall du ha långa kablar kommer du tvärtom aldrig att få bra resultat med "vanliga" phonokablar (om impendansen nu är så viktig - vilken impendans har en phonokabel??). Den tekniken lämpar sig för överföringsavstånd på högst några meter, men är å andra sidan billig. Det finns goda anledningar till att man i proffssammanhang använder balanserad överföring över tvinnad partråd för större kabellängder. Läs t.ex. på http://www.dplay.com/dv/balance/balance.html. Visserligen använder man då naturligtvis inte Cat-6 kabel, men Cat-6 är "good enough" för att få ett bra resultat i en hemmamiljö.
Vi har lite olika åsikter om detta helt enkelt och vi har kommit ifrån ämnet lite. Kolla gärna in denna site: http://www.tonlaget.se/
Det finns multirumssystem som utnyttjar den tekniken du nämner, men jag tror inte trådstartaren hade det i åtanke.
/CC
Det finns multirumssystem som utnyttjar den tekniken du nämner, men jag tror inte trådstartaren hade det i åtanke.
/CC
Mja, frågan var ju om man kunde få ljud i valfritt rum genom Cat-6-kabel. Det är väl precis det vi diskuterar?chris47 skrev:
Men om vi vänder på frågan - vad är enligt din åsikt rätt kabel för att skicka ljud fram och tillbaka genom huset?
Jag skulle enbart använda det som rekommenderas från hifi stället. Jag har dragit signalkabel från försteget till en subbas med inbyggd förstärkare. Avståndet 10m med en hyfsat bra signalkabel från Linn. Kabeln har en ytterdiameter på 5mm. Max25 m tror jag rekommendationen är. Bra signalkabel har en ledare i koppar och med tät sköld i koppar. Kabeln ska ha signalriktning markerad. Om man ska dra högtalar kablage finns det även där tunnare kablage som går att dra lite längre sträckor, men det är bättre att köra aktiv delning och sätta förstärkaren nära högtalaren. Helst ska man ha minst 4 kvadrats kabel för högtalare, fintrådig koppar. Högtalare med lägre effekt kan man gå ner till 2.5 kvadrat. En viktig sak om man kör passivt är att man ska helst separera bas, mellan och högfrekvens signalen från effektsteget till resp högtalar element. Detta kallas tri wire.
/CC
/CC
Det bottnar nog i vilken utrustning man har till och börja med...,,,
samt,, vilka "öron" man har...,,
När jag byggde upp min oas i verkligheten så las det in twistad elkabel mot helt egen grupp och jord avskild från huset i övrigt,, samt XLR kontakter i alla hörn dragna till en "XLR-Box" som central bakom stereon.
Efter att att kört kablage i alla nivåer från Nordost till ClouCable så valde jag att bygga "huset" med Supra EFF för allt balanserat (skärmat) samt korta högtalarkablar i varje hörn från respektive mono-block..,,
Allt sätts på och stängs av med hjälp av 12volts triggers med fördröjning parvis.
( blev både tyst och mörkt när allt gick på samma sekund...)
Hamnar m.a.o någonstans mittimellan i debatten.
köp bra kablage, seriöst kablage,, men skulle nog själv idag inte köra från som mer "esoteriska" märkena...,,, Supra är helt klart mycket "bang for the buck.."
samt,, vilka "öron" man har...,,
När jag byggde upp min oas i verkligheten så las det in twistad elkabel mot helt egen grupp och jord avskild från huset i övrigt,, samt XLR kontakter i alla hörn dragna till en "XLR-Box" som central bakom stereon.
Efter att att kört kablage i alla nivåer från Nordost till ClouCable så valde jag att bygga "huset" med Supra EFF för allt balanserat (skärmat) samt korta högtalarkablar i varje hörn från respektive mono-block..,,
Allt sätts på och stängs av med hjälp av 12volts triggers med fördröjning parvis.
( blev både tyst och mörkt när allt gick på samma sekund...)
Hamnar m.a.o någonstans mittimellan i debatten.
köp bra kablage, seriöst kablage,, men skulle nog själv idag inte köra från som mer "esoteriska" märkena...,,, Supra är helt klart mycket "bang for the buck.."