Svara Nytt ämne
  1. 2006-10-22 19:40
    Svara | #1

Nykomling Medlem: mar 2006
    Uppsala
    16 inlägg

Installera parabol, både canal digital och viasat

Vi håller på att bygga vårt nya hus och måste nu bestämma hur vi ska göra med TV. Det vi kommit fram till är att vi vill ha parabol med både viasat och canal digital. Som vi har förstått det så finns det paraboler för mottagning från två satelliter. Vi vill ha TV i tre rum (ev 5). Vad ska vi dra för kablar från parabolen till TV-uttagen. Finns det digital boxar som funkar för både canal digital och viasat. Måste man dra dubbla kablar från parabolen till mottagarna? Ge oss alla tips vi kan behöva.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-10-22 19:51
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: sep 2005
    630 inlägg

6 bilder

Re: Installera parabol, både canal digital och via

Du måste inte ha dubbla kablar till varje rum, men du måste ha en egen kabel till varje ställe du vill ha tv från parabolen. Upp till 4st tv-apparater är inga problem, finns LNB med fyra anslutningar. Skall du har fler tv-apparater blir det mer avancerat än så.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-10-22 19:55
    Svara | #3

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 471 inlägg
    Gillad 145 gånger
    64 bilder

Vi börjar med det enklaste.

Det är inga problem att ta ned både canla digital och viasat på samma paraboltallrik. Min egen är riktad så tex.

Sen blir det lite mer komplicerat. För att se på båda sateliterna krävs det två mickrovågshuvuden. (de där små prylarna som sitter på bommer framför parabolen).
    Men dessa måste ha en utgång per mottagare du vill ansluta dem till. I ditt fall alltså tre eller fem för att ni ska kuna titta på olika program. Normalt sett sätter man sen en liten kopplingsdosa (diseq) för att koppla ihop signalen från de båda huvudena. På så sätt behövs det bara en kabel ned till respektive mottagare.

Det finns mottagare som kan hantera båda näten. Om det finns någon som är godkännd av båda leverantörerna vet jag inte men återigen min gamla 9802 kan göra det.

Att tänka på är hur många abbonemagskort ni kommer att behöva. De är ju rätt dyra månad för månad och ni behöver ett eller två kort per mottagare där ni vill ha samtidig bild

4. 2006-10-22 20:03
    Svara | #4

Uppsala
    16 inlägg

mats_o skrev

Det är inga problem att ta ned både canla digital och viasat på samma paraboltallrik. Min egen är riktad så tex.

Sen blir det lite mer komplicerat. För att se på båda sateliterna krävs det två mickrovågshuvuden. (de där små prylarna som sitter på bommer framför parabolen).
    Men dessa måste ha en utgång per mottagare du vill ansluta dem till. I ditt fall alltså tre eller fem för att ni ska kuna titta på olika program. Normalt sett sätter man sen en liten kopplingsdosa (diseq) för att koppla ihop signalen från de båda huvudena. På så sätt behövs det bara en kabel ned till respektive mottagare.

Det finns mottagare som kan hantera båda näten. Om det finns någon som är godkännd av båda leverantörerna vet jag inte men återigen min gamla 9802 kan göra det.

Att tänka på är hur många abbonemagskort ni kommer att behöva. De är ju rätt dyra månad för månad och ni behöver ett eller två kort per mottagare där ni vill ha samtidig bild

Tack.

Tror jag föstår hur det fungerar nu.

- Vi skaffar en parabol med dubbla mikrovågshuvuden
    - varje huvud måste ha 3-5 utgångar
    - 1 kopplingsdosa per tänkt mottagare

När det gäller mottagare får jag väl titta vidare.

5. 2006-10-22 20:44
    Svara | #5

Västernorrland
    10 471 inlägg
    Gillad 145 gånger
    64 bilder

Rätt uppfattat

Iom att ni ska ha såpass mycket prylar kan det vara värt att begära in lite prisuppgifter, ställ gärna den frågan med och utan montage

6. 2006-10-23 09:58
    Svara | #6

wertoks avatar
    Senior medlem Medlem: jul 2003
    42 år
    Skåne
    1 199 inlägg
    Gillad 18 gånger
    19 bilder

Strong 8700 klarar både Viasat och Canal digital, en alldeles utmärkt mottagare! Jag tror det bara är Viasat som kräver godkänd mottagare och denna är godkänd av dom.

7. 2006-10-23 10:38
    Svara | #7

Uppsala
    16 inlägg

wertok skrev
    Strong 8700 klarar både Viasat och Canal digital, en alldeles utmärkt mottagare! Jag tror det bara är Viasat som kräver godkänd mottagare och denna är godkänd av dom.
    Låter bra, men vad jag förstår så har den ingen hårddisk, skulle vilja kunna spela in på boxen. Någon som vet om det finns någon sådan box?

8. 2006-10-23 13:45
    Svara | #8

Även CanalDigital har börjat muttra om godkännda Boxar tyvär. Blir nog svårt att hitta någon box som har allt detta du vill ha till ett rimligt pris. Kanske kan få ner priset endel med tanke på antalet du vill ha. Att det sedan finns boxar som klarar båda dessa idagens läge såsom Dreambox är kanske inte att rekomendera då man inte kan garanteras TV i framtiden av den man betalar Abb till. Fördelen med flera dreamboxar blir ju att man sedan då även kan fuska lite med att sprida kort informationen mellan sina lådor. OBS det sista är ett kontraktsbrott.

9. 2006-10-24 09:31
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    192 inlägg
    Gillad 1 gånger

mats_o skrev

mats_o - jag har liknande frågor. Håller på och installerar ett stjärnnät hemma där jag kommer att vilja se tv via koax, både canal digital och viasat men aldrig på samma tv p.g.a. onödigt dyra kortkostnader. Min nuvarande parabol har dubbla lnb men bara med en utgång per lnb draget till en diseq 2-1. Min fråga är om jag kan byta ut mina lnb till twinlnb kopplat till en diseq 4-1 utanför kåken och bara dra in en kabel genom väggen för att därefter via någon typ av patchpanel eller annan koppling dela upp signalen igen för att kunna distribuera till två olika tvplatser?

Yamma

10. 2006-10-24 10:02

Senior medlem Medlem: sep 2005
    630 inlägg

6 bilder

Yamma skrev

mats_o - jag har liknande frågor. Håller på och installerar ett stjärnnät hemma där jag kommer att vilja se tv via koax, både canal digital och viasat men aldrig på samma tv p.g.a. onödigt dyra kortkostnader. Min nuvarande parabol har dubbla lnb men bara med en utgång per lnb draget till en diseq 2-1. Min fråga är om jag kan byta ut mina lnb till twinlnb kopplat till en diseq 4-1 utanför kåken och bara dra in en kabel genom väggen för att därefter via någon typ av patchpanel eller annan koppling dela upp signalen igen för att kunna distribuera till två olika tvplatser?

Yamma
    Nej så kan du inte göra, du måste ha en kabel till varje satellitmottagare från parabolen.
    Vad du måste tänka på också är att du inte kan ha ett viasatkort och sedan flytta det mellan boxar, det är "bundet" till en box.. dock kan du fortfarande göra så med canal digitals kort.

11. 2006-10-24 11:33

Nykomling Medlem: aug 2006
    53 år
    Västernorrland
    49 inlägg

1 bilder

Lämpligast är kanske att bestämma sig för max 4 st parabol-tv uttag. (passar lnb för 4 utgångar) Behövs då också 4 st http://www.kjell.com/?item=30534&pat...,100000,107500 högisolerande DiSEqC switchar. (behövs när man har flera mottagare på samma LNB) På parabolen sätter du 2 st LNB http://www.kjell.com/?item=30545&pat...,100000,108750
    Som mottagare kan man ha en Dreambox, den kan ta både viasat och canal digital, dessutom går dessa att koppla ihop (via nätverk cat5) så att man behöver bara ett viasat kort och ett canal digital. För att detta ska fungera måste man byta programvara i den.
    Det är inte olagligt men väl kontraktsbrott mot programbolagen att använda den om jag fattat saken rätt. Möjligt också att denna lösning slutar att fungera eftersom mottagaren inte är godkänd och annan teknik kan komma att användas i framtiden. I dagsläget så är nog det den bästa lösningen om man vill ha både canal sigital och viasat i samma box.

12. 2006-10-24 18:11

192 inlägg
    Gillad 1 gånger

citactiva skrev

Nej så kan du inte göra, du måste ha en kabel till varje satellitmottagare från parabolen.
    Vad du måste tänka på också är att du inte kan ha ett viasatkort och sedan flytta det mellan boxar, det är "bundet" till en box.. dock kan du fortfarande göra så med canal digitals kort.
    Så jag måste dra koax direkt från parabol till varje mottagare? Detta innebär i så fall att jag måste ha två ledningar in i huset. Hmmm, trodde att jag skulle kunna dela signalen i ett omkopplingsskåp av någon typ men att jag skulle vara begränsad till två mottagare då detta är vad twinlnb klarar. Måste nog tänka lite till...

En annan grej, fick info från Lexcom att de klarar digital-tv men stämmer det verkligen? De har väl bara 900mhz i PIMF-kabeln?

Yamma

Yamma

13. 2006-10-24 19:03

Västernorrland
    10 471 inlägg
    Gillad 145 gånger
    64 bilder

Du måste dra en kabel per mottagare tyvärr

14. 2006-10-25 11:10

192 inlägg
    Gillad 1 gånger

mats_o skrev
    Du måste dra en kabel per mottagare tyvärr
    Då får det bli så, misstänkte nästan det. Hade varit skönt med att bara gå igenom huset med en kabel för att sedan dela upp men det är ingen biggie. Tack.

Yamma

Liknande ämnen

1. Parabol med Viasat och Canal digital
    av brevik i forum Teknik
  2. Canal Digital vs Viasat
    av ThomasLindgren i forum Teknik
  3. Canal digital + viasat
    av arlan i forum Teknik
  4. Box för både canal digital och viasat
    av Anni_G i forum Teknik