Hejsan!

Har planer på att införskaffa ett mediacenter men vet inte riktigt vilket jag skall välja. Jag har nätverksuttag i varje rum i vårt hus men just där jag skulle vilja ha mitt mediacenter finns inget uttag. Skulle vilja ha möjligheten att koppla in mediacentret till nätverket (trådlöst). Någon som har förslag på lämplig produkt? Gärna inte alltför dyr dock ...

// phreaky

Har själv varit sugen på en Pinnacle Showcenter, den har bl a trådlöst som du efterfrågat.
Den verkade faktiskt riktigt bra (då ialla fall, ca 1 år sedan)
Kör nu allt via PC så jag har inte behovet längre. Det finns säkert en hel uppsjö med nyare maskiner som klarar detta bättre. 8-)

Vad du än gör så använd inte trådlöst till video. Har själv testat olika lösningar och det slutade med att jag drog kabel mellan allt.

Dessutom är det en fråga om vad du vill få ut av det . Tex vill du ha dvb-t/s eller dylikt så tänk redan nu på att du integrerar det med ett PCI kort i datorn så du slipper alla IR-relaterade problem. Se dessutom till att du har kort som klarar av att jobba samtidigt. ( MCE har stora problem med drivrutinerna till detta, även Mediaportal.)

Skriv lite vad du hade tänkt dig, så är det lättare att hjälpa dig .

En Mac mini kompletterat med en USB-digitaltv och Equinux MediaCentral. Fjärren som följer med datorn, fungerar också med detta.

Det är en svår fråga att svara på utan lite kravspecifikationer.

Kan du tänka dig att ha en dator någonannastans som stödjer mediacentret? Om inte så faller pinnacle burkar och dylikt bort.

Är det acceptabelt med en dator i vardagsrummet, vad ska den klara att spela och visa?

Tvix 5000 är helt OK, kan köra med inbyggd hårddisk om man känner för det, annars brukar folk köra via elnäts-nätverks-mojänger. Men se till att köpa de nya snabbare varianterna om om hdmaterial är vad ni ska kolla på.

Har sedan jag köpte en tvix nästan inte startat htpc:n en enda gång. Det enda jag saknar är den automatiska imdb-uppslagningen för filmer.

Jag tycker att allting där du ska använda ett IR-öga till T.ex en digitalbox medför problem. Det är lååångsamt, det finns oftast inte statistiska koder till on/off (Eller så vill inte tillverkaren berätta vilka det är)

Jag tycker att den bästa lösningen är att integrera allt i en HTPC, men då uppstår problemet med dataöverföringen mellan HTPC´n och TV-apparaterna/plasman.

Men om du har relativt kort mellan rummen så kan du ju alltid köra ett grafikkort med dubbla HDMI, och sätta datorn mellan de enheter som du vill köra HDTV på. (Max 12-15 m finns i nuläget)

Sedan kan du ju alltid dra analoga kablar till de övriga rummen t.ex sängkammare, kök osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.