18 399 läst ·
124 svar
18k läst
124 svar
Läsplatta för e-böcker, E-Ink
Fördelen med Amazon och B&N (tror dom har det så med), är att om man köper böcker från dom så synkas det också mellan enheter. Så man kan ladda hem appen till mobilen/surfplattan och fortsätta läsa om man tex är iväg och får tråkigt några minuter.
Lutar mkt starkt åt Sonyn. Är det nån som har de skydd som verkar kunna köpas till den. Och vad är då intrycket, bra, sladdrigt eller överflödigt?
T.ex. Net2World, verkar köra två varianter, en med och en utan läslampa:
http://www.net2world.se/sony-prs-t2...kl%E4sare-wifi-svart/35/e-bokl%E4sare/33/1039
T.ex. Net2World, verkar köra två varianter, en med och en utan läslampa:
http://www.net2world.se/sony-prs-t2...kl%E4sare-wifi-svart/35/e-bokl%E4sare/33/1039
Pja, jag vet inte riktigt vilken tråd du läser. Kindle verkar onekligen jättebra för den som ska köpa från Amazon, eller som vill låna på svenskt bibliotek och tycker det tillför något extra i livet att behöva konvertera till ett format som Kindle supportar.Nimajneb skrev:
Den här plattan ska primärt användas till lån av böcker på svenska bibliotek. Och då jag har annat att göra i livet än pilla med elektronik så föredrar jag att slippa konvertera filerna, även om det iofs är bra programvaror och relativt smidigt. I vart fall är det inget säljargument, imho, att man måste konvertera filerna för att kunna läsa dem.
Att kindle har bakgrundsbelysning känns ju sådär viktigt. Det handlar om att ersätta fysiska böcker, och de brukar generellt inte ha någon inbyggd belysning alls. Jag har inte sett någon annan uppsida presenteras som gör Kindle till en avgörande mycket bättre produkt.
Jag vet inte hur selektivt du läser Nimajneb, som uppfattar att "alla" rekommenderar Kindle. Själv har jag tagit fasta på dessa, som beskriver mitt eget tänkta användningsområde, och där jag tycker Sonyn framstår som vinnare:
ullet skrev:
Mellanbarn skrev:
MMR skrev:
Eller som det står i artikeln du själv länkar till:gojan skrev:Jag kör Kindle 3 och frugan har en Sony PRS-T1. När vi lånar böcker på bibblan gör vi det via datorn och för sen över dem till plattorna (använder Calibre). Tycker det går enklare än att låna direkt på Sony PRS-T1 (kan bero på att jag behöver konvertera böckerna för att läsa på min platta också).
/Gojan
"Det går däremot inte att läsa svenska e-böcker i epubformat. En Kindle hanterar: ”Kindle (AZW), TXT, PDF, unprotected MOBI, PRC natively; HTML, DOC, DOCX, JPEG, GIF, PNG, BMP through conversion.” Det går förstås att lösa: Adlibris tipsar om hur man konverterar epub till Kindleformat med Calibre."
Redigerat:
Med det resonemanget kan du ju säga att Sonyn är dålig för att den inte klarar att läsa .mobi.bjogul skrev:
Jag syftade snarare på skärmen, i form av upplösning och belysning. Upplösningen är nog bara sådant man reagerar på om man ställer dom sida vid sida. Belysningen tycker jag iaf är en killer.
Kindle Paperwhite har den solklart bästa skärmen av de eink plattor som finns nu. Vissa har haft problem med skärmen som inte alltid har varit perfekt. Har både kindle och en epub läsare från Iriver. Saknar de dedikerade blädderknapparna från irivern på kindlen. Själv både lyssnar jag på böcker och läser dem, då är whispersync riktigt grymt.bjogul skrev:
Calibre gör att avsaknaden av epubstöd inte är en faktor. Bara att konfigurera och köra på.
Jag har också Sonyn. Funkar perfekt. Bakgrundsbelysningen är inget problem. Köp ett fodral med lampa inbyggt. Kindle för dom som vill hålla på konvertera och mecka. Med Sonyn slipper du datorn fullständigt, om du vill. Detta om du som jag använder biblioteket som första källa.
Nej, det du tänker på är whispernet. Whispersync håller koll på var man är i en bok mellan olika kindles eller andra enheter med kindle appen. Själv använder jag Whispersync for voice som gör det möjligt att blanda ljudbok och ebok.pelle242 skrev:
Nook Simple Touch with Glow är ett annat belyst alternativ som dessutom har native ePub stöd.
Kindle låter ju intressant. Men följande är alltså felaktigt?
http://stenow.nu/?p=145Jag har inte haft några problem med att konvertera de svenska e-böcker som jag köpt. Däremot kan man inte läsa lånade e-böcker på Kindle eftersom de är EPUB med DRM-kryptering.- - - -En nackdel med Kindle är att du inte kan läsa böcker du lånat på svenska bibliotek. Undantaget detta, men vilket för många naturligtvis är avgörande, tycker jag att Kindle Paperwhite är den bästa läsplattan för tillfället.