11 776 läst ·
70 svar
12k läst
70 svar
Välja Web-läsare ...
Sida 1 av 5
Jag sitter idag med lite olika firefox-versioner på olika datorer. Allt från FF 5.0.1 till någon av de allra senaste.
Jag har nu varit trogen Firefox-användare i några år.
Om jag nu ska välja en standardklient så skulle jag ju vilja välja rätt. På ff's hemsida kan man hitta alla gamla utgåvor, så fortsätter jag med FF så kan jag välja version fritt.
Men ev ska jag inte ens fortsätta med firefox, men den tanken har jag knappt tänkt ...
Men annars funderar jag runt lite.
Det som ev skiljer, och de issues som finns att ta hänsyn till är väl:
1. Stöd för allt "godis", flash, java, pdf, tillägg, insticksmoduler osv osv.
2. Säkerhet
3. Prestanda
4. Storlek på disk
Då jag kör med rätt gammal och/eller slö, enkel hårdvara så tycker jag att jag ofta lider av att det är segt som sirap, både webläsaren och hela datorn som sådan.
Men jag har lite svårt att avgöra om det är själva webläsarens fel eller t.ex. flash eller annat skit.
punkt 4, storlek på disk anser jag inte vara någon issue för mig.
Är det någon som har koll på om det finns vissa releaser av firefox som allmänt anses synnerligt lyckade?
Eller annan input som kan hjälpa mig...?
Jag har nu varit trogen Firefox-användare i några år.
Om jag nu ska välja en standardklient så skulle jag ju vilja välja rätt. På ff's hemsida kan man hitta alla gamla utgåvor, så fortsätter jag med FF så kan jag välja version fritt.
Men ev ska jag inte ens fortsätta med firefox, men den tanken har jag knappt tänkt ...
Men annars funderar jag runt lite.
Det som ev skiljer, och de issues som finns att ta hänsyn till är väl:
1. Stöd för allt "godis", flash, java, pdf, tillägg, insticksmoduler osv osv.
2. Säkerhet
3. Prestanda
4. Storlek på disk
Då jag kör med rätt gammal och/eller slö, enkel hårdvara så tycker jag att jag ofta lider av att det är segt som sirap, både webläsaren och hela datorn som sådan.
Men jag har lite svårt att avgöra om det är själva webläsarens fel eller t.ex. flash eller annat skit.
punkt 4, storlek på disk anser jag inte vara någon issue för mig.
Är det någon som har koll på om det finns vissa releaser av firefox som allmänt anses synnerligt lyckade?
Eller annan input som kan hjälpa mig...?
Jag kör FF under Ubuntu på jobbet och har alltid senaste versionen. Får starta om lite då och då pga att den skenar iväg och tar all CPU. Misstänker att det antingen är Flash (dåligt implementerat i Linux skulle jag tro) eller Firebug (behöver den för mitt jobb, behövs ej för normal användning). Kör även lite Chrome och det fungerar bättre men ibland blir det samma sak där, att man måste döda processen för att den skenar.
Hemma kör jag IE9 och behöver aldrig starta om webläsaren. Sätter datorn i sleep och startar sällan om datorn (oftst veckor eller månader mellan omstart).
Hemma kör jag IE9 och behöver aldrig starta om webläsaren. Sätter datorn i sleep och startar sällan om datorn (oftst veckor eller månader mellan omstart).
Medlem
· Stockholm
· 430 inlägg
Angående Firefoxversion så skulle jag säga att antingen den senaste eller eller ESR-version. De vanliga versionerna byts ut ungefär en gång var 6:e vecka medan ESR-versionerna bara byts ut en gång om året. (De får dock löpande säkerhetspatchar.)
Anledningen är att få med säkerhetspatchar, både i själva webbläsaren, men också i de säkerhetsstandarder som webbläsaren använder.
Plus naturligtvis alla buggfixar och hastighetesfixar som kommer med i senare versioner. För mig som sitter på Linux så är tex senaste Firefox flera gånger så snabb som 3.6 som jag satt med tills den blev EOL.
http://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/faq/
Chrome är betydligt snabbare, men den saknar å andra sidan väldigt mycket av det lullet som finns i Firefox.
Anledningen är att få med säkerhetspatchar, både i själva webbläsaren, men också i de säkerhetsstandarder som webbläsaren använder.
Plus naturligtvis alla buggfixar och hastighetesfixar som kommer med i senare versioner. För mig som sitter på Linux så är tex senaste Firefox flera gånger så snabb som 3.6 som jag satt med tills den blev EOL.
http://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/faq/
Chrome är betydligt snabbare, men den saknar å andra sidan väldigt mycket av det lullet som finns i Firefox.
Ja det är kanske så enkelt att det inte är nyare versioner av Firefox som leder till mina prestanda-hoggar?
Utan istället är det själva innehållet på sidorna (läs flash ...
).
Kan det vara så?
Att jag lika gärna kan välja "nyaste stabila utgåvan"?
Utan istället är det själva innehållet på sidorna (läs flash ...
Kan det vara så?
Att jag lika gärna kan välja "nyaste stabila utgåvan"?
Själv gick jag över till Chrome för ca 2 år sedan och jag tycker det fungerar bra till allt utom till SharePoint servern på jobbet. SharePoint är ju en MS produkt som är ganska integrerad med IE så det kan jag väl acceptera som ett specialfall.
I allt övrigt som jag använder så tycker jag Chrome fungerar bra och oftast är den märkbart snabbare.
I allt övrigt som jag använder så tycker jag Chrome fungerar bra och oftast är den märkbart snabbare.
Nu har jag kastat in firefox 17.0.4 ESR i den nyinstallerade datorn. Så får jag se vad jag tycker.
Nu måste jag bara komma på vilka tillägg som jag bör trycka in också ...
Men jag återkommer med mina erfarenheter allteftersom.
OCH, låt nu inte denna tråd dö pga detta. Utan fortsätt och resonera om olika webläsare och ev olika utgåvor.
Nu måste jag bara komma på vilka tillägg som jag bör trycka in också ...
Men jag återkommer med mina erfarenheter allteftersom.
OCH, låt nu inte denna tråd dö pga detta. Utan fortsätt och resonera om olika webläsare och ev olika utgåvor.
Jag kör på Firefox 19.0.2 (i Windows) för tillfället. Jag är egentligen inte nöjd med det, men det känns som det minst dåliga alternativet 
Framförallt minnesåtgången stör jag mig på - 200-300mb är inte ovanligt. Jag har 16gb ram så det är inte ett problem egentligen, men jag minns när datorer hade 512kb ram totalt utan möjlighet till virtuellt minne. Att ett nyttoprogram numera tar 500ggr mer minne än så känns helt orealistiskt.
Att det är just senaste Firefox versionen jag använder har mest att göra med att jag inte orkar följa med vilka säkerhetsuppdateringar man måste ha, så för tillfället kör jag in nya versioner vartefter de släpps och hoppas att användarinterfacet inte ändras för mycket...
Jag har testat Opera och Chrome tidigare, men Opera gillade jag inte överlag och Chrome föll på att det var alldeles för inriktat på tabbar (jag vill ha mina hemsidor som egna fönster så jag kan alt-tabba mellan dom snabbt istället för att leta runt med ctrl-tab för att komma rätt).
Framförallt minnesåtgången stör jag mig på - 200-300mb är inte ovanligt. Jag har 16gb ram så det är inte ett problem egentligen, men jag minns när datorer hade 512kb ram totalt utan möjlighet till virtuellt minne. Att ett nyttoprogram numera tar 500ggr mer minne än så känns helt orealistiskt.
Att det är just senaste Firefox versionen jag använder har mest att göra med att jag inte orkar följa med vilka säkerhetsuppdateringar man måste ha, så för tillfället kör jag in nya versioner vartefter de släpps och hoppas att användarinterfacet inte ändras för mycket...
Jag har testat Opera och Chrome tidigare, men Opera gillade jag inte överlag och Chrome föll på att det var alldeles för inriktat på tabbar (jag vill ha mina hemsidor som egna fönster så jag kan alt-tabba mellan dom snabbt istället för att leta runt med ctrl-tab för att komma rätt).
Jag använder firefox, chrome, Safari, ie8, ie9 och ie10 i jobbet då jag är webbutvecklare. Favoriten är chrome då den är märkbart snabbast. Fast ie10 är nog rätt snabb också, men den kör virtuellt och blir därför segare. Så mitt val ligger på chrome. Och ända Pluginen som jag tycker man behöver är adblock+. Den tar bort reklam från många siter. Och det är oftast reklamen som segar ner, då dessa oftast är i flash.
Man kan köra chrome i separata fönster om man skulle vilja.
Och nu för tiden ligger varje tab i en separat tråd som om den drar mycket minne kan man bara stänga den tabben så frigörs minnet. Personbästa är 2,4 Gb av ramminnet tilldelar till chrome=)