Byggahus.se
Jag hittade inte så mycket information om denna sändare/mottagare så jag skapar en samlingstråd här för den.

Jag har nu använt mig av RFXtrx433 USB 433.92MHz Transceiver i en vecka och den fungerar hittills väldigt bra. Jag använder mjukvaran Domoticz som RFXCom själva länkar till på deras hemsida och jag är väldigt nöjd så här långt.

Det jag hittills har testat och som fungerar är:
- Trådlös stektermometer, Rubicson, Art nr: 48659. Inköpt hos Kjell o Co.
- Trådlös temperatur och luftfuktighetsgivare, Oregon Scientific THGR810.
- Trådlösa brandvarnare, Nexa, KD-101 LA
- Trådlös utomhus termometer av okänt fabrikat (monterad när vi köpte huset)

Den trådlösa stektermometern använder jag för att mäta temperaturen mellan rökgången och kaminväggen för att veta hur varm den luften är. Det är en innervägg mellan den och mottagaren. Fungerar alltid.
Den trådlösa temp/hygrometern använder jag för att mäta temp/luftfuktighet i husvagnen som är en bit bort. En vägg, tvättstugan och det fristående garaget samt husvagnsväggen är mellan. Fungerar alltid.
Brandvarnarna är placerade i vardagsrummet på övervåningen, hallen på undervåningen, tvättstugan samt i garaget och varnar en så varnar alla. Fungerar alltid.

I Domoticz ser jag alla dessa prylar utom utomhustermometern som jag endast får in ibland. Jag vet faktiskt inte vart den finns monterad...

Tanken med denna tråd är att vi alla kan dela med oss av vilka sensorer som fungerar med RFXtrx433.

Vidare är jag på väg att köpa en väderstation och vill gärna ha in tips på vilka ni använder och som fungerar med denna mottagare.

Sedan har vi ju hela styrdelen att diskutera. Dvs tända och släcka lampor mm mm. Beskriv gärna hur du använder ditt system :)
 
Jag kör också Domoticz och rfxtrx433 på en Raspberry med Arch Linux. Funkar riktigt bra.
Själv har jag ett par Oregon Scientific temp/fuktighetsgivande (thgr122nx) som har mycket bra räckvidd och två billiga från Conrad (Bresser outdoor sensor?) som har kass räckvidd. Även en Rubicson stektermometer i kaminen och två Nexabrytare.

Jag styr ett element i garaget och fläkten i kaminen via ett python script som pratar json med Domoticz. Det körs varje minut mha cron.

Tänkte koppla in min värmepump men då måste jag först bygga lite hårdvara och så borde jag få ändan ur och hjälpa till lite med Domoticz...

/Mattias
 
Hej

Vad roligt att jag inte är ensam som leker med detta.
Hur styr du elementet i garaget och fläkten i kaminen? Jag saknar möjligheten att sätta in egna regler i Domoticz. Jag skulle vilja sätta in regeln i garaget: Om temperaturen är under 2 grader så starta värmefläkten (eller egentligen slå igång denna Nexabrytaren).

Vad har du för fläkt i kaminen? Vilken kamin har du? Jag har nämligen ingen inbyggd fläkt utan jag tänkte använda en tyst datorfläkt, typ Noctua, som jag sätter igång när det är över 30 grader eller liknande.

Sedan jag skrev det tidigare inlägget har jag nu köpt en utomhusbrytare (LGDR-3500 + KCT-510), ett trepack fjärrströmbrytare från Nexa samt tre stycken tempgivare/hygrometrar men dessa har jättedålig räckvidd och ingenting jag egentligen rekommenderar.
 
Visa bilaga temp_controller.zip

Här är mitt första python script någonsin... Det kanske inte är så här man ska skriva men det funkar.
Det borde vara ganska enkelt att ändra i och det funkar både på Windows och Linux.

Min kaminfläkt är inbyggd och jag styr den med en vanlig Nexa brytare.

Jag tror att det är bättre stöd på gång för att göra egna regler och kunna starta script vid event. Så fort det kommer gör jag nog om mitt script. Ska bli spännande att se hur det blir...

/Mattias
 
Koolt, jag ska kika på skriptet...
 
Hej,

Ifall den där trådlösa sensorn som är utomhus börjar ha slut på batterierna så försämras radio förmågan avsevärt. Annars kan man nog förbättra RFX antennen en aning med en sk "ground plane" (conrad produkt 190073). Officiellt (enligt RFX) så är byte av antenn inte supported för den är endast certifierad/godkänd med den antenn den kommer med.

Sen kan det vara RF störningar som bråkar också, det behövs inte så mycket för att den skall få sämre signal, ifall det finns andra sensorer på samma kanal, åtminstone om dom skickar kontinuerligt data. X10 MS3 har en benägenhet att skicka en svag RF signal när batterierna börjar ta slut, vilket stör omgivningen för andra 433Mhz sensorer.

Jag rekommenderar att kolla RFX dokumentationen, dom har information angående RF (kapitel 2.4);
http://www.rfxcom.com/documents/RFXtrx%20User%20Guide.pdf

För övrigt så har jag haft problem med ESIC temp sensorerna från Clas Ohlsson, vilket är synd för dom var billiga (kanske just därför) och hade möjlighet till extern temp probe. En konstig grej med dom där ESIC sensorerna var att om jag använde laddbara batterier så fick jag lite bättre räckvidd, men det variera väldigt mycket på dom.

Jag kör några Oregon temp sensorer nu, och med dom har det aldrig varit problem.

Jag kan också rekommendera http://www.domoticaforum.eu forumet, det är mycket aktivt på RFX.

Och mera python kod för RFX hittar man här; http://code.google.com/p/rfxcmd

-Sebastian
 
Hejsan,

Har precis installerat en RFXtrx433 USB på mitt Hallon.
Testar även jag Domoticz med blandat resultat.

Har installerat 2 st KD101 samt 1 st Nexa LMST-606 dörrsensor.
Fungerar mkt bra. Hittades direkt av systemet.
Har även aktiverat NMA mot min androidmobil, vilket oxå fungerar bra.

Däremot får jag inte mina fjärrswitchar att fungera.
Har prövat Nexa PBR-2300, ANSLUT 408066, ANSLUT 408060 alla av självlärande typ.
No luck via "Learn Light/Switch" knappen.
Har även en provat temperatursensor från Viking art.nr 02811 utan succe'.

Help anyone?

/Jörgen
 
Jag kör både Nexa och Anslut utan problem. Har du AC protokollet påslaget?
 
Mattias,

Tack för ditt svar!

Jodå jag har kommit vidare, gör vi inte det jämt? testa, testa......

När jag installerade fjärrströmbrytarna mot den medföljande fjärrkontrollen poppade de upp i Domoticz!
Temperatursensorn dök upp efter omstart av Rasp.
Har nu (2013-03-27,10:02) ett fungerande system.

Vidare:
Energimätare vore kul, någon som har ett förslag som kan funka med Domoticz?
Både elmätarsensor typ Clas ohlson art.nr 36-5041 samt enklare typ Clas ohlson art.nr 36-3982 (vet att den ej går pga 866MHz, men typen) vore spännande.

Om jag skaffar Conrad antennen som Sebastian ovan pratar om, vad kan jag tänka mej få för räckvidd utomhus?
Har ett garage 60m bort som skulle vara smutt att nå!

Ha de'

Jörgen
 
Jag är också intresserad av att mäta energi. Har dock inte hittat någon bra sensor för det ännu. Behöver en som går på batteri och kan detektera pulser från elmätaren...

Jag har Conrad antennen och får in många sensorer förutom mina. Vet dock inte hur långt bort de finns men 60 meter låter som ett gränsfall. Kanske det går med Oregon Scientifics grejer? De sänder i alla fall starkt.
 
J
Kul tråd! Jag fick hem min RFXtrx433 idag och har just kompilerat och startat domoticz på Ubuntu Linux.

Lyckades hitta mina 3 temp/hygr givare från Clas O (Rubicson/IW008T/TX95 99:) men inte mina trådlösa brandvarnare (Nexa, KD-101 LA). Skall man göra något med brandvarnarna för att få dem att avslöja sig?
 
Prova testknappen på brandvarnarna.

/Jörgen
 
J
JorGre skrev:
Prova testknappen på brandvarnarna.

/Jörgen
Japp det fungerade fint, tack så mycket. Kopplade in det med notify my android, och det kom ett meddelande i mobilen nästan direkt. Mycket smidigt att kunna få brandlarm om man sitter på jobbet e.dyl.
 
la precis en beställning jag oxå...

1 x RFXtrx433 USB 433.92MHz receiver + transmitter (12103) = 795,00Kr

1 x THGN132N Trådlös sensor Temperatur/Luftfuktighet (THGN132N) = 295,00Kr
1 x Trådlös optisk brandvarnare. Triggar varandrar vid larm. 2-pack (BV104) = 195,00Kr
1 x THN122N Trådlös sensor Temperatur (THN122N) = 295,00Kr

det här ska bli roligt...
 
Ni som kör linux!

Tycker ni skall kolla denna sida http://www.domotiga.nl/

Ett hem automations system som har support för j...vla massa sensorer och moduler.

Har själv kört detta i ca 1.5 år och är super nöjd :)


/Andreas H
 
  • Gilla
whoami och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.