Skriv svar Nytt ämne
Läst 4 976 gånger · 40 svar · 14 bevakar · 3 gillar
  1. 2012-08-13 21:47

Junior medlem Medlem: apr 2005
    93 inlägg

Sen har ju Sonos en en annan bra funktion. På ett och samma Premiumkonto hos Spotify kan du spela olika låtar på varje enhet. Jag har 4 barn i familjen och inga cdspelare.

2. 2012-08-13 22:49

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2006
    426 inlägg
    Gillad 10 gånger
    andymannen skrev Gå till ursprungsinlägg
    Sen har ju Sonos en en annan bra funktion. På ett och samma Premiumkonto hos Spotify kan du spela olika låtar på varje enhet. Jag har 4 barn i familjen och inga cdspelare.
    Men att kunna spela olika låtar som du beskriver handlar ju inte om Sonos. Det beror ju istället på att du har ett Premium-konto. I mitt hushåll spelas Spotify via Android-telefoner, iPod, iPad, iPhone, datorer (pc och mac), och en Squeezebox Touch. Samma funktionalitet som du beskriver men billigare hårdvara (alternativt hårdvara som de allra flesta ändå har hemma). Squeezebox Touch rekommenderas varmt vad gäller driftsäkerhet och användarvänlighet, kostar ca 1600 kr. Styrs via medföljande remote, pekskärm, ipod/ipad/android osv.

Spotify Premium har dock den begränsningen att endast en enhet i taget får streama, och högst tre enheter får samtidigt ha nedsparat offline-innehåll. Kan vara bra att känna till. Antar detta även gäller Sonos. Ifall Sonos gör det möjligt att spara material på fler enheter än tre, eller att man får streama från flera maskiner samtidigt - då är Sonos bättre, annars är jag skeptisk till merkostnaden för systemet.

3. 2012-08-14 07:49

Nykomling Medlem: feb 2007
    Västra Götaland
    27 inlägg

bjogul skrev Gå till ursprungsinlägg
    Spotify Premium har dock den begränsningen att endast en enhet i taget får streama, och högst tre enheter får samtidigt ha nedsparat offline-innehåll. Kan vara bra att känna till. Antar detta även gäller Sonos. Ifall Sonos gör det möjligt att spara material på fler enheter än tre, eller att man får streama från flera maskiner samtidigt - då är Sonos bättre, annars är jag skeptisk till merkostnaden för systemet.
    Genom Sonos kan man streama flera strömmar från samma Spotifykonto samtidigt. Vi har bara bara testat med tre strömmar, men det funkar.

Sedan kan man lyxa till det lite och koppla in en Airport Express till en Sonos-enhet, då har man det bästa från båda världarna , suveränt när man vill använda andra appar för ljud än Spotify t.ex. Storytel (ljudböcker).

//mjensen

4. 2012-08-14 08:23

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    9 067 inlägg
    Gillad 509 gånger
    Jag har ingen erfarenhet av Sonos, men en hel del av Airplay.

Här hemma kör vi mot en Airport Express (kopplad till en gammal bergsprängare) i köket. Funkar riktigt bra och är mycket populärt hos tonårsbarnen som streamar sin egen musik från sina iPhones när dom håller till i köket.

Dessutom går det ju bra att köra från iTunes på valfri maskin i huset och styra med Remote appen på iPhone.

På Hustruns företag är erfarenheterna lite blandade. Hon kör musiken från en iPod Touch via en (Dovado router) till en Denonmaskin. Bortsett från de Dovadorelaterade problemen så visar det dig att Airplay är ganska känsligt för svag WiFi-signal. Redan vid två av tre ))) börjar musiken hacka. Samma problem med min iPhone, fö.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

5. 2012-08-14 08:52

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2010
    Västra Götaland
    382 inlägg
    Gillad 51 gånger
    Eftersom jag inte rör i Apples produkter med tång ens, och tycker att Sonos är för dyrt så...
    ...kör vi hemma hos mig bluetooth-pluggar till alla apparater och använder mobiltelefonerna som källa istället. BT kostar ca 2-300kr och klarar två parade terminaler.

Till detta finns också en server med mediabibliotek och SubSonic-server (SS-klient finns i alla telefoner, plattor och datorer i huset) kopplat. Har dessutom HTPC vid alla TV-apparater som också är med i leken.

Fungerar suveränt...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

6. 2012-08-14 10:39

426 inlägg
    Gillad 10 gånger
    mjensen skrev Gå till ursprungsinlägg
    Genom Sonos kan man streama flera strömmar från samma Spotifykonto samtidigt. Vi har bara bara testat med tre strömmar, men det funkar.

Sedan kan man lyxa till det lite och koppla in en Airport Express till en Sonos-enhet, då har man det bästa från båda världarna , suveränt när man vill använda andra appar för ljud än Spotify t.ex. Storytel (ljudböcker).

//mjensen
    Jag kan köpa att det går streama samma låt samtidigt på flera enheter på samma lan. Dvs. en ström. Mina egna erfarenheter och spotifys egna villkor är dock att det inte går att köra flera strömmar samtidigt och att max tre enheter samtidigt kan ha offline-innehåll. Att det står "Computer" i villkoren när det gäller streaming uppfattar jag är ett misstag. Det borde rätteligen stått "Devices".

Tar gärna bekräftelse från andra om Spotify gjort ett undantag för Sonos och som möjliggör (i vart fall) tre strömmar samtidigt, för då blir det lätt värt det att köpa Sonos

Spotify skrev
    Can I use Spotify from multiple locations?

Yes. You can install Spotify on as many computers as you like. You may be logged in to your Spotify account from several computers simultaneously, but you can only play music on one computer at a time. The music at your other computers will automatically be paused. If you want to install Spotify on more than one computer simply download the program again and log in with your existing username and password.
    http://www.spotify.com/se/help/faq/t...ple-locations/

Your Spotify Premium account gives you access to the Offline mode for up to three devices (mobiles or computers), each of which can store up to 3,333 tracks. You can force Spotify to go into Offline mode whenever you wish.
    http://www.spotify.com/se/mobile/learn-more/
    Senast redigerad av bjogul 2012-08-14 10:56

7. 2012-08-14 11:12

pwrdesigns avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2008
    Hägersten
    112 inlägg

om du syftar på ifall att det går att köra 3 olika låtar från spotify på 3 olika sonos-enheter samtidigt så är svaret Ja.

Vi kör tex barnvisor i sonens rum samtidigt som vi kör "vår" musik nere i vardagsrummet.

Sonos och spotify har tillsammans gjort en speciallösning. Rätt säker på att premiumkonto behövs dock.

8. 2012-08-14 11:52

Senior medlem Medlem: feb 2007
    952 inlägg
    Gillad 47 gånger
    Tar gärna bekräftelse från andra om Spotify gjort ett undantag för Sonos och som möjliggör (i vart fall) tre strömmar samtidigt, för då blir det lätt värt det att köpa Sonos
    Det verkar som det verkligen är ett undantag, enligt folk på Sonosformet i alla fall:

The restriction is evidently at the Spotify end. It allows multiple connections from the same public IP address as long as they originate from Sonos players in the same Household. It doesn't allow multiple connections from the same IP if they're a mix of Sonos and the standard PC client. The most recent connection wins.
    You're allowed one login at a time, but that login can stream multiple tracks - in the case of Sonos, up to 32 zones.

9. 2012-08-14 11:56

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2011
    Västra Götaland
    355 inlägg
    Gillad 8 gånger
    Om du har råd så är det oerhört flexibelt med Sonos + Airport Express inpluggad i någon sonos-enhet... Då kan du spela Airplay-källan (som kan vara vadsomhelst som streamar från era iPhones, t.ex. browsern, youtube eller spotify-appen) i vilken zon du vill, eller så kan du använda Sonos för att spela upp från Spotify, och detta kan du styra från telefon, tablet, dator, whatever typ.

10. 2012-08-14 14:12

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2008
    Stockholms län
    330 inlägg
    Gillad 28 gånger
    Även jag kan verifiera att det går att det med ett konto går att streama flera låtar samtidigt till samma Sonos-system. Däremot slocknar mitt konto på jobbet ibland för att min fru lyssnar hemma, precis enligt ovan. Jag kör även med en airport express, så jag har båda världarna, och det funkar utmärkt.

Det enda som är problem med Sonos som jag upplever det, är att det är en fördröjning på ljudet. Oftast spelar det ingen roll, men det gör det tyvärr näst intill omöjligt att mixa vinyl, eftersom medhörningen blir ur fas. Misstänker dock att ganska få har det problemet

11. 2012-08-14 14:53

Västra Götaland
    355 inlägg
    Gillad 8 gånger
    Fördröjningen är, om jag inte missminner mig, ungefär 70ms. Kan vara OK för att streama ut ljudet från TV, men definitivt inte för DJ'ing eller uppmickade trummor osv

Även vi kör både med Sonos + Airport express inpluggad i en av Sonosarna. Fungerar hur bra som helst.

12. 2012-08-14 14:54

Junior medlem Medlem: apr 2005
    93 inlägg

Men att kunna spela olika låtar som du beskriver handlar ju inte om Sonos. Det beror ju istället på att du har ett Premium-konto. I mitt hushåll spelas Spotify via Android-telefoner, iPod, iPad, iPhone, datorer (pc och mac), och en Squeezebox Touch. Samma funktionalitet som du beskriver men billigare hårdvara (alternativt hårdvara som de allra flesta ändå har hemma). Squeezebox Touch rekommenderas varmt vad gäller driftsäkerhet och användarvänlighet, kostar ca 1600 kr. Styrs via medföljande remote, pekskärm, ipod/ipad/android osv.

Det är ju just det det handlar om, det är ett avtal mellan sonos och spotify. Du kan streama upp till 32 olika låtar förutsatt att du har så många enheter (och behovet) på ett och samma konto. Nackdelen är att om någon streamar hemma så "dör" kontot på jobbet eller i mobilen om du inte då kör offline. Så rent tekniskt sett så kan man streama från 32st sonos och tex 3st mobiler eller datorer som är offline på en och samma gång.
    Givetvis behöver man ett premiumkonto.

13. 2012-08-14 17:13

Västra Götaland
    355 inlägg
    Gillad 8 gånger
    Bjogul: Du kan inte spela Spotify på flera olika Android-enheter med samma konto samtidigt. Du kan göra just detta, med upp till 32st Sonos-enheter, samtidigt på samma konto.

14. 2012-08-14 17:23

ullbergs avatar
    Senior medlem Inloggad Medlem: sep 2008
    Stockholm
    720 inlägg
    Gillad 94 gånger
    Såvitt jag förstått är det två ftg som slutit sådana avtal med spotify, sonos och logitech (squeezebox). För båda dessa gäller att man inom "ett system" (flera enheter i ett nätverk) kan ha multipla strömmar.

Squeezebox är ju för övrigt ett möjligt val för TS, inte riktigt lika snyggt och lättkonfigurerat (men helt ok i båda avseenden) men också lite (eller kanske ganska mycket) billigare...

/U

15. 2012-08-14 19:30

426 inlägg
    Gillad 10 gånger
    stefancrs skrev Gå till ursprungsinlägg
    Bjogul: Du kan inte spela Spotify på flera olika Android-enheter med samma konto samtidigt. Du kan göra just detta, med upp till 32st Sonos-enheter, samtidigt på samma konto.
    Jo det kan du. Genom att ha offline-innehåll på dem. Dvs. du kan spela förutbestämd musik samtidigt på båda, men du är begränsad till den musik du har laddat hem. Du kan inte "söka ny musik" på båda samtidigt.
    ullberg skrev Gå till ursprungsinlägg
    Såvitt jag förstått är det två ftg som slutit sådana avtal med spotify, sonos och logitech (squeezebox). För båda dessa gäller att man inom "ett system" (flera enheter i ett nätverk) kan ha multipla strömmar.

Squeezebox är ju för övrigt ett möjligt val för TS, inte riktigt lika snyggt och lättkonfigurerat (men helt ok i båda avseenden) men också lite (eller kanske ganska mycket) billigare...
    /U
    Intressant. Squeezebox kör ju jag, och skulle då bara behöva köpa på mig ytterligare någon enhet. Får googla och se om detta stämmer.

Möjligen är Sonos aningen mer lättkonfigurerat som du säger - men jag har svårt att se hur Squeezebox skulle kunna ses som svårkonfigurerat, eller för den delen mindre snyggt. Och användarmässigt så har jag en treåring som utan problem använder Squeezebox touch för att välja låtar...

Jag uppfattar att gränssnitten är ungefär desamma. På Squeezebox touch kan du dessutom gå fram till spelaren och välja direkt på pekskärmen. Skillnaden är väl att Sonos ska ha en nätverkskabel till någon enhet, och sedan etableras ett eget trådlöst nätverk mellan alla enheter du installerar. Squeezbox nyttjar istället befintligt W-lan.

Squeezebox är väl ungefär halva priset mot Sonos, och även om det är aningen bättre, så har jag som Squeezebox-ägare svårt att se hur Sonos kan vara värt den prisskillnaden.

Läs mer

1. Sonos
    av Micke620 i forum Teknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 13:18
  2. Erfarenheter med Sonos
    av Rrrrr i forum Teknik
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 20:39
  3. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 06:39
  4. Sonos S5 + Spotify