Jag fick idag för mig att rensa lite i datorerna hemma (vilket var behövligt) för att få lite mer fart. Jag undrar hur ni brukar gå tillväga när ni "städar" burken.
Själv så tog jag tag i det hela genom att köra ett ad-were program, diskrensning, plocka bort program som inte används, rensa cockies och sånt samt defragmentera (vilket inte behövdes denna gång). Jag passade också på att installera ett adblock.
Genast märkbar förändring.

Några fler förslag och tips (förutom vilket OS man ska ha för börjar vi snacka om det så blir det bara tjafs) :P

Jag brukar formatera hela skiten och börja från scratch.

Formatera om och installera på nytt funkar bäst för mig med. Om man vill lägga några kronor på det hela kan en solid state disk (ssd) rekommenderas. Har gjort underverk på ett par bärbara jag uppgraderat med ssd.

Spybot-S&D men det kör jag bara de få gånger jag misstänker att det är nåt lurt.
ccleaner från pirisoft inehåller en regcleaner samt kan rensar gammal skräpdata uppdateringar etc man får ta det lite försiktigt med vad man rensar egentligen.
om det är nåt äldre windows os så defrag anars så körs den ju automatiskt i win 7 upptäckte jag rätt nyligen

Mmm...jag gillar inte de där automatiska grejerna för rätt var det är så har win kastat in nått i en uppdatering som jag inte vill ha.

Jag har en Mac, så jag slipper tidsödande städningar, uppdateringar, omformateringar och annat kul ;)

Ja men en Mac har så mycket begränsningar när det gäller spelande så det är ju inget alternativ.

När jag var ung och oerfaren installerade jag om datorn hela tiden minst varannan månad men det var ju med win 9x så det borde vara ursäktat nu.
Min bärbara med xp funkar och behövs inte installeras om tvivlar på att den går fortare eller bättre efter en ominstalltion iallafall och då har den varit med rätt många år nu.
Mina stationära instalelrar jag bara om ifall det blir hårvarufel och knappt det tror inte jag haft nåt större mjukvaruproblem med en windows maskin sedan xp sp1 eller nåt.
Iofs så struntade jag i vista så det kansek har nåt med saken att göra :)

När det gäller automatiska uppdateringar så ställer jag alltid in att den kan ta hem dom men jag bestämmer vad och när det ska uppgraderas nåt.
Kanske därför jag inte gillar Chrome och hur den uppdateras

Mmm...jag skulle kunna tänka mig en mac om det bara var arbete jag skötte på den men nu gör jag ju en massa annat också så en PC passar mig bäst och jag kan i det fallet leva med att lägga ner lite tid på städning av den.....märkte iofs nu att det borde ske oftare.
En sak som jag inte förstår att jag inte tagit tag i tidigare är adblock programmet.....snacka om att en del sidor som var skittröga förut är rappa nu att få upp.

ikeo skrev:
När det gäller automatiska uppdateringar så ställer jag alltid in att den kan ta hem dom men jag bestämmer vad och när det ska uppgraderas nåt.
Kanske därför jag inte gillar Chrome och hur den uppdateras
Jo, så har jag det också samt att jag vägrar chrome!!!!

ikeo skrev:
När jag var ung och oerfaren installerade jag om datorn hela tiden minst varannan månad men det var ju med win 9x så det borde vara ursäktat nu.
Min bärbara med xp funkar och behövs inte installeras om tvivlar på att den går fortare eller bättre efter en ominstalltion iallafall och då har den varit med rätt många år nu.
Mina stationära instalelrar jag bara om ifall det blir hårvarufel och knappt det tror inte jag haft nåt större mjukvaruproblem med en windows maskin sedan xp sp1 eller nåt.
Iofs så struntade jag i vista så det kansek har nåt med saken att göra :)
Jag har också XP och hörde av ett sånt där datorgeni att det brukar räcka med en ordentlig städning, en hel formatering gav inte så mycket extra.

Största bromsklossen i Windows brukar vara antivirusprogrammen som ska skanna ALLT.

Mac, som sagt.. ;)

Stor skillnad på antivirusprogram. Norton brukar suga musten ur dom flesta burkar som blir lite äldre.

Och kom ihåg att en Mac är också en pc.

huggan skrev:
Och kom ihåg att en Mac är också en pc.
Sant men med OSX så lämnar de PC:n långt efter..

Har en macbook från tidigt 2005 som jag endast öppnat och stängt. Inte en enda ominstallation på 7 år imponerar på mig iaf..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.