Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Snabbare dator...

Jag fick idag för mig att rensa lite i datorerna hemma (vilket var behövligt) för att få lite mer fart. Jag undrar hur ni brukar gå tillväga när ni "städar" burken.
    Själv så tog jag tag i det hela genom att köra ett ad-were program, diskrensning, plocka bort program som inte används, rensa cockies och sånt samt defragmentera (vilket inte behövdes denna gång). Jag passade också på att installera ett adblock.
    Genast märkbar förändring.

Några fler förslag och tips (förutom vilket OS man ska ha för börjar vi snacka om det så blir det bara tjafs)

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Jag brukar formatera hela skiten och börja från scratch.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Jan 2005
    Län: Stockholm

Formatera om och installera på nytt funkar bäst för mig med. Om man vill lägga några kronor på det hela kan en solid state disk (ssd) rekommenderas. Har gjort underverk på ett par bärbara jag uppgraderat med ssd.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Apr 2006

Spybot-S&D men det kör jag bara de få gånger jag misstänker att det är nåt lurt.
    ccleaner från pirisoft inehåller en regcleaner samt kan rensar gammal skräpdata uppdateringar etc man får ta det lite försiktigt med vad man rensar egentligen.
    om det är nåt äldre windows os så defrag anars så körs den ju automatiskt i win 7 upptäckte jag rätt nyligen

5.    länk #5
    Glufsglufss avatar

Mmm...jag gillar inte de där automatiska grejerna för rätt var det är så har win kastat in nått i en uppdatering som jag inte vill ha.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Jämtland

Jag har en Mac, så jag slipper tidsödande städningar, uppdateringar, omformateringar och annat kul

7.    länk #7

Ja men en Mac har så mycket begränsningar när det gäller spelande så det är ju inget alternativ.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

8.    länk #8

När jag var ung och oerfaren installerade jag om datorn hela tiden minst varannan månad men det var ju med win 9x så det borde vara ursäktat nu.
    Min bärbara med xp funkar och behövs inte installeras om tvivlar på att den går fortare eller bättre efter en ominstalltion iallafall och då har den varit med rätt många år nu.
    Mina stationära instalelrar jag bara om ifall det blir hårvarufel och knappt det tror inte jag haft nåt större mjukvaruproblem med en windows maskin sedan xp sp1 eller nåt.
    Iofs så struntade jag i vista så det kansek har nåt med saken att göra

9.    länk #9

När det gäller automatiska uppdateringar så ställer jag alltid in att den kan ta hem dom men jag bestämmer vad och när det ska uppgraderas nåt.
    Kanske därför jag inte gillar Chrome och hur den uppdateras

10.    länk #10
    Glufsglufss avatar

Mmm...jag skulle kunna tänka mig en mac om det bara var arbete jag skötte på den men nu gör jag ju en massa annat också så en PC passar mig bäst och jag kan i det fallet leva med att lägga ner lite tid på städning av den.....märkte iofs nu att det borde ske oftare.
    En sak som jag inte förstår att jag inte tagit tag i tidigare är adblock programmet.....snacka om att en del sidor som var skittröga förut är rappa nu att få upp.

11.    länk #11
    Glufsglufss avatar

När det gäller automatiska uppdateringar så ställer jag alltid in att den kan ta hem dom men jag bestämmer vad och när det ska uppgraderas nåt.
    Kanske därför jag inte gillar Chrome och hur den uppdateras
    Jo, så har jag det också samt att jag vägrar chrome!!!!

12.    länk #12
    Glufsglufss avatar

När jag var ung och oerfaren installerade jag om datorn hela tiden minst varannan månad men det var ju med win 9x så det borde vara ursäktat nu.
    Min bärbara med xp funkar och behövs inte installeras om tvivlar på att den går fortare eller bättre efter en ominstalltion iallafall och då har den varit med rätt många år nu.
    Mina stationära instalelrar jag bara om ifall det blir hårvarufel och knappt det tror inte jag haft nåt större mjukvaruproblem med en windows maskin sedan xp sp1 eller nåt.
    Iofs så struntade jag i vista så det kansek har nåt med saken att göra
    Jag har också XP och hörde av ett sånt där datorgeni att det brukar räcka med en ordentlig städning, en hel formatering gav inte så mycket extra.

13.    länk #13
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Största bromsklossen i Windows brukar vara antivirusprogrammen som ska skanna ALLT.

Mac, som sagt..
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

14.    länk #14

Stor skillnad på antivirusprogram. Norton brukar suga musten ur dom flesta burkar som blir lite äldre.

Och kom ihåg att en Mac är också en pc.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västerbottens

Och kom ihåg att en Mac är också en pc.
    Sant men med OSX så lämnar de PC:n långt efter..

Har en macbook från tidigt 2005 som jag endast öppnat och stängt. Inte en enda ominstallation på 7 år imponerar på mig iaf..

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42