Nerre skrev:
Det är väl det här med att alla uppdateringar sparas så man ska kunna avinstallera dem om det visar sig att nån leder till problem.

Vill man inte kunna "backa" så är det bara att ta bort dem (men då måste man ju in och radera "systemfiler" och det vågar ju inte alla).
Njae, inte riktigt. Men det är relaterat. Det är inte de "vanlig" uppdateringarna. De är lätta att ta bort. Men jag har glömt bort vad filerna heter och lyckades inte googla fram dem igen. Enligt de KB osv. jag läst så gick det inte bara att ta bort dem rakt av.

Menar du återställningspunkterna? Det går väl att ställa in hur många såna som skall sparas?

Nerre skrev:
Menar du återställningspunkterna? Det går väl att ställa in hur många såna som skall sparas?
Jag vet tyvärr inte vad jag menar. :) Och jag är bortrest så jag kan inte kolla datorn hemma vilka filer det var för att jogga mitt minne. Men det var inget "enkelt" som man lätt kunde ställa in.

Windows har också en del buggar som gör att det dräller kvar tempfiler som borde ha raderats. Tex finns det en sådan bug i koden för att avkoda jpg-bilder, som orsakade 80 GB skräpfiler för mig.

Efter den incidenten har jag schemalagt en batchfil som tömmer temp-katalogen en gång i timmen på alla mina Windowsburkar. Filer som verkligen används är låsta, så det är ingen fara att bara radera allt man kan.

Har ni gott om minne i burken så skapa en ramdisk och skicka tempkatalogen dit

Jag blåser datorn totalt ren. Kör en cleaninstallation.

Har två partitioner i datorn, en för system och installerade program, och en för lagring. (bilder, filmer, musik och så vidare). Detta görs kanske en gång per halvår. Och det tar kanske 2-4 timmar beroende på hur många uppdateringar som krävs.

Sen får man inte glömma att en lite äldre dator mår inte dåligt av att få lite mer ram-minne. En enkel och relativ billig investering som ger mycket tillbaka.

Nerre skrev:
Nu har jag kollat (för datorn klagade på att disken var full igen...) Det är filerna under winsxs-biblioteket. MS har tydligen haft ett verktyg tidigare som hjälpte till att ta bort filer som inte behövdes, MEN inte ens de klarade tydligen av att skriva det rätt, så det har dragits tillbaka. (MS själv lade till funktionen eftersom man kunde ta bort filer som behövs. De lagras i dublett här... Och det gjorde inget eftersom "diskar är billiga". Fast en SSD är ju inte det. :@)

Tog istället efter lite letande bort $PatchCache$-biblioteket (och satte en registernyckel s.a. de inte skall återskapas). Det kan tydligen ge lite problem men sparade i alla fall 1.5 GB.

Som sagt, Linuxpartitionen på andra halvan av disken är a) mycket mindre till att börja med, b) växer inte nämnvärt om inte jag gör något; typ installerar program, c) det är enkelt att öka på den del man i så fall behöver med "snurrande rost". Den skyddar iofs inte användaren från sig själv, vill man ta bort viktiga OS-filer och kör med administratörsrättigheter så får man skylla sig själv, men å andra sidan så fungerar det när det fungerar. Och går det sönder så går det att laga. Det ruttnar inte sakta men säkert med tiden.

Men ta nu inte detta som om jag skulle vara kritisk mot Microsoft. Jag tycker tex att de gör alldeles utmärkt *hårdvara* och har bla diverse tangentbord, möss och en webkamera som fungerar alldeles utmärkt under Linux. Om de bara kunde ge f-n i att skriva os och programvara så vore de det perfekta företaget. :)

Håller med, MS' resonemang att "diskar är stora och billiga så vi behöver inte bry oss" dyker ofta upp som bekväma utvägar när dom inte orkar/kan göra rätt.

Beträffande deras OS så upplever jag att annars att deras serverprodukter är en helt annan värld. Kolossalt stabilt och genomarbetat jämfört med konsumentprodukterna. Win7 blev väl annars inte så tokigt, nästan som Mac OS X. :)

mycke_nu skrev:
Win7 blev väl annars inte så tokigt, nästan som Mac OS X. :)
Ja, jag hade iaf hoppats det. :) Men de här problemen har jag just på Win 7. De beror iofs på att jag kör på en 30GB SSD partition, med program osv på en 1GB vanlig disk. Hade jag kört allt på gammal hederlig disk så hade jag aldrig märkt att även Win 7 sakta men säkert knaprade i sig disken. q(;^;)p

W7 och server2008R2 är väldigt lika varandra under skalet (de delar kodbasen vilket märks av att det är samma servicepack till dem)

Jepp!
Antivirusprogrammen suger musten av datorn. Har ESET -jävligt bra men kanske inte bäst. Vad gäller är att ställa in virusprogrammen så att de bara skannar det som man anser nödvändigt. I princip så har jag stängt av nästan all skanning.. Välj själv. Inkommande epost är väl det som jag anser vara det största hotet. Är inte tokmycket på nätet så jag utsätter väl mig inte så mkt för hot. Bocka dessutom av en mängd tjänster som startas med datorn - googla sök å finns svar om dessa .

glennhem skrev:
Jepp!
Inkommande epost är väl det som jag anser vara det största hotet. Är inte tokmycket på nätet så jag utsätter väl mig inte så mkt för hot.
Det låter rätt och rimligt i din situation, men om någon annan läser, som är "tokmycket" på nätet så underskatta inte Internet Explorer som vektor för skit. Det är ett väldigt vanligt sätt att bli smittad idag. Dvs att siter etc. smittar dig via buggar i IE. (Detta även om du inte direkt besöker en "skum" hemsida, det sker lika gärna via annonser i tre led.)

Så hur man än vänder sig så har man röven back är jag rädd. :thumbdown:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.