Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: Skåne

Hemlarm

Hej,

Jag har en villa med larm kopplade till larm central. Ska jag vara ärligt, det känns som om jag betalar alldeles för mycket för tjänsten. Därför kollar jag runt för att köpa ett larmpaket och säga upp avtalet.

vad jag behöver är:
    - Centraleneht med GSM kort (att kunna både ringa och skicka sms till minst två telefonnummer)
    - Trådlös koppling mellan komponenterna kopplade till centralen
    - upp till 6 Rörelse detektorer.
    - Branddetektor
    - koddosa för att larma på och av. )Det skulle vara bra om jag kunde montera den utanför för att ta bort fördröjningen för att larma av)
    - Dörr / Fönster larm

Bra och ha:
    - camera övervakning
    - Ljud övervakning.

UNdrar om någon har förslag på produkter som kan uppfylla kravet? Det verkar som om priset i utlandet är mycket billigare än i sverige.
    Tack i förhand

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Apr 2009
    Län: Jambalayaville

Fördröjningen på 30s som man har vid inpassering gäller (i vanliga fall) inte hela anläggningen utan endast tex entrédörr och ev IR-detektor som ser dig när du ska larma av. Påverkas IR-detektorn utan att Entrédörren först öppnats så finns ingen fördröjning utan larmet går direkt.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2010
    Län: Blekinge

MatthewR, vad har du för budget?

4.    länk #4

Jag ska hålla mig under 7000 kronor vilket är lika med ett års kostnad för min nuvarande larmsystem.

5.    länk #5

Ojdå, då tror jag tyvärr inte du kan hitta ett larm från någon känd tillverkare som möter dina krav. Du får nog räkna med 20000kr i alla fall...

6.    länk #6

Som ett exempel klistrar jag här in ett system jag komponerade ihop i en annan tråd här på forumet:

tlundberg skrev:
    Honeywell Galaxy Flex Flex 20 UK Panel & MK8 Keypad £150.34
    Honeywell Galaxy Flex Direct mount RF Portal £51.54
    Honeywell Galaxy Flex GSM/GPRS Module £185.20
    Microtech Galaxy MK8 Keyprox LCD Keypad £118.44
    Secware MTECC Flex Tag Single x4 £2.40 = £9.60
    Activ8 Dual Channel Quad PIR With Pet Immunity £5.68
    Honeywell Combination Rate-of-Rise/Thermal (58 °C) Smoke Detector £10.38
    Honeywell 12v non latching detector base £8.58 (eller ska jag ha "latching"?)
    Honeywell Domonial Radio Door Contact x5 £29.95 = £149.75
    Honeywell Domonial Smoke Detector x2 £89.57 = £179.14

Totalt blir det ca 1560 pund. Vilket blir ungefär 20000kr inkl moms.
    Där är det endast en rörelsedetektor, och den är inte ens trådlös.

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Västra Götaland

Normalt sett för hög säkerhet (dock inte högsta) så låter man bara entrédörren va ingångsfördröjd.
    Ev IR på insidan sätts så att den skapar en frizon vid manöverpanelen. På så sätt har man minst yta som är olarmad. För på 30 sec eller vad man nu väljer för tid så hinner man med mycket och spec i villor där normalt sett har relativt få larmpunker är det viktigt att dessa är larmade helt så långt det går.

8.    länk #8

vad tycker ni om en sådan paket?
    http://securitysweden.com/shop/produ...?id_product=59

9.    länk #9

ok, jag köper argumentet gällande frizonen kring panelen, men när det gäller listan som tlundberg skapade, kan jag göra en del ändringar i det. T.ex. jag behöver endast en rökdetektor, samt inga proxy kännare eller taggar.

Ska räkna de med mina premisser och se var den slutar.

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Nov 2006
    Län: Östergötland

http://www.protexus.se/
    Köpte Powermax Pro grundpaket i från Protexus.

Sedan GSMsändare,Rökdek, manöverpanel mm från:
    http://www.powermax-alarm.co.uk/
    (nästan halva priset....)

11.    länk #11

Kan du tänka dig "no-name"-alarm så kan du även kolla på http://sakerhetsbutiken.com/hemlarm,...3%B6st-hemlarm

12.    länk #12

sirlongfellow, hur mycket kostade hela kalaset?

13.    länk #13

men har ni någon uppfattning om detta?
    http://securitysweden.com/shop/produ...?id_product=59

14.    länk #14
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Västra Götaland

Som svar på inlägg #8

Det har vart uppe tidigare.. Du får vad du betalar för. Dock får man varna för en del svammel och rena lögner i texten.
    Men kortfattat. Litet företag. En st anställd?!. Märket är en kinaprodukt som du köper på alibaba.com
    http://www.alibaba.com/product-gs/49...rol_Panel.html

Powermax är väl det trådlösa fabrikat som är vanligast här på BH. Skulle jag gissa på

15.    länk #15
    Nykomling Medlem: Nov 2006
    Län: Östergötland

Grundkit 5000kr
    Från England ca 7000kr

3st IR-detektorer
    4st Branddetektorer
    2st Magnetkonakter
    2st Manöverpaneler
    2st Handsändare
    1st Intern GSM-modul GSM-350

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen