Byggahus.se
Hej

Vi har bestämt oss för att skaffa ett villalarm och har fått ihop en lista på vad vi vill ha och vad vi inte behöver. Men jag har problem att hitta något larmsystem som uppfyller allt på "vill ha"-listan. Någon här som kan tipsa?


Vill ha
  • Hybridlarm (alltså både trådbundna enheter och trådlösa)
  • Stöd för proxtaggar/nyckelbrickor/key fobs (små batterilösa plastbrickor du använder för att larma av och på utan kod)
  • Inkopplingsmöjlighet för InfernoHome (http://www.infernohome.se/) som är en ljudbarriär som gör att inbrottstjuvar inte kan vistas i huset.
  • 2st trådlösa brandvarnare
  • 1st trådlös eller trådbunden värmedetektor (för brand i pannrum, där vanlig rökavkännare skulle ge för många falsklarm)
  • Trådbunden rörelsedetektor som klarar husdjur (katter)
  • 5st magnetbrytare för dörrar. Ev fler om vi ska sätta på fönster också
  • Anslutning både mot GSM och teleledning (dålig mobilteckning, och teleledningar som det trillar träd på med jämna mellanrumm, så de inte fungerar...)
  • Extra kodpanel/proxytaggläsare till källaringången
  • Extra innomhussiren, alternativt brandvarnare med inbyggda sirener
  • Utomhussiren
  • Utomhus strobelampa
Behöver inte
  • Väktarutryckning
  • 2-vägskommunikation
  • Inlyssingsmöjlighet
  • Koppling till larmcentral
Vi bor mitt ute i skogen utan grannar. Om det larmar så är jag på plats från jobbet snabbare än en väktare kommer hit, om de ens hittar vägen (vår address hittas inte på GPSer).

Sen vill jag har möjlighet att senare utöka med extra rörelsedetektor och magnetbrytare för att kunna larma upp garaget också. Vill även ha möjlighet att koppla in larm för vattenlekage i framtiden.

Sen har jag en fundering på om man ska sattsa på kodpaneler/proxtaggläsare utomhus, så att man kan larma av utan att trigga larmet eller inte. Fördelen är ju att man kan skicka iväg ett larm så fort någon detektor reagerar. Annar måste man ju ha en fördröjning på 30sek eller så för att själv hinna larma av.

Jag vill att larmet själv ska kunna skicka både SMS och ringa upp ca fem telefonnummer.

Självklart är inget ovanstående helt skrivet i sten, i slutändan blir det ju så klart pris som avgör eller om det ens är möjligt att få ihop ett system som fixar alla kraven.

Någon som känner till ett larm som klarar ovanstående?

Tack på förhand
//Tobbe
 
Powemax pro verkar i utlandet ha stöd för larming/avlarming med taggar, se t ex den här ebay-auktionen: http://www.ebay.co.uk/itm/VISONIC-POWERMAX-WIRELESS-PRO-ALARM-KIT-BRAND-NEW-/200647809255#vi-content

Varför hittar jag ingen svensk återförsäljare som har taggar till PoweMax Pro?

Om jag har läst rätt så stödjer PowerMax två zoner med trådbundna enheter. Hur mång enheter kan man ha i varje zon?

Varför är det här paketet så billigt? Vad är det för "fel" på det? Vad är det för märke? http://sakerhetsbutiken.com/hemlarm...rm,Trådlöst-hemlarm,VillalarmTrådlöst-hemlarm
 
Redigerat:
Kollat på Galaxy?

Märket på den sista länken är No Name..
 
Redigerat:
DSC Maxsys. Du har i princip gjort en spec på mitt ena larm. Maxsys är inte flashigt, det är ett sjuhelvetes stabilt och seriöst larm.
 
pinnladan: Om jag fattar rätt är DSC Maxsys samma som TeleTec Connect Maxsys. Hittar inga trådbundna rörelsedetektorer på deras hemsida: http://www.teletecconnect.se/web/10?cid=62 Har du trådlösa eller trådbundna rörelsedetektorer? Har du några länkar till bra återförsäljare av Maxsys? Är intresserad av både svenska och utländska!

frohike: Ja, det har jag gjort, men kommer inte ihåg exakt vad det är - har kollat så mycket larm så det bara snurrar i huvudet! Verkar som att de ska ha stöd för taggar med sin Keyprox manöverpanel (se http://www.security.honeywell.com/uk/intruder/products/co/gxacc/ke/309730.html). Men jag lyckas inte hitta någon som säljer den i Sverige. Varför? Utomlands finns den hos Security Warehouse, http://www.securitywarehouse.co.uk/catalog/microtech-galaxy-mk8-keyprox-lcd-keypad-p-2552.html. Tror du det skulle räcka med Flex 20 för min setup, eller behöver jag kliva upp till Flex 50?

Och sen är det ju det där med klistermärken. Hur gör ni som handlar från utlandet? Jag känner tyvärr ingen som har ett befintligt larm som kan beställa några extra klistermärken till mig :(

Tack för svaren hittills!
 
Det är fördelen med trådbundna detektorer. du kan köpa vad du vill. Det är inte märkesbundet eller för den delen modellbundet.

Både DSC (teletec) och Galaxy köps via installatörer ellerd elgrossister. Finns inga onlineaffärer i sverige som säljer dessa vad jag känner till. Så där är man hänvisad utomlands.
 
M
tlundberg skrev:
Powemax pro verkar i utlandet ha stöd för larming/avlarming med taggar, se t ex den här ebay-auktionen: [länk]

Varför hittar jag ingen svensk återförsäljare som har taggar till PoweMax Pro?
Proximity tags är inte mkt att ha när det gäller Powermax. Funkar bara om man håller upp dem framför centralenheten, vilket innebär att denna då måste hängas upp i hallen. Blir då lätt att sabotera denna vid ett inbrott.


tlundberg skrev:
Varför är det här paketet så billigt? Vad är det för "fel" på det? Vad är det för märke? [länk]
433mhz larm är ganska så känsliga för störningar då mycket annat sänder på den frekvensen.
 
Bra kommentarer där miksil, tack så mycket! Då kan jag helt släppa Powermax. Galaxy har ju proxläsare i knappsatserna, det är ju bättre.

Hade ju varit smidigt att kunna låsa alla dörrar med hjälp av larmet. Går det att lösa eller är det för mycket begärt? Måste ju i så fall ha proxtaggläsare utomhus.
 
det är inga problem att låsa dörrar via larmet. Motorlås på alla dörrar så är det löst. Dock kostar ett motorlås minst 10000 kr/st
 
Hade ju vart smidigt med låsning av dörrar med hjälp av signal från larm men tänk då att du behöver Motorlås för att få godkända låsningar och då snackar vi ju inte 2000 spänn för ett lås utan kanske 10 papp om man inte hittar ngt billigt på tradera, men helt klart inte ett problem.. Ligger själv på en lösning med larm och Motorlås (kommit över billigt) som funkar i testriggen än så länge, man kommer ju fortfarande ha en cylinder i låset vilket tillåter manuell låsning/upplåsning! Dock kommer det få sitta på förrådet...
 
tlundberg skrev:
Hej

Vi har bestämt oss för att skaffa ett villalarm och har fått ihop en lista på vad vi vill ha och vad vi inte behöver. Men jag har problem att hitta något larmsystem som uppfyller allt på "vill ha"-listan. Någon här som kan tipsa?


Vill ha
  • Hybridlarm (alltså både trådbundna enheter och trådlösa)
  • Stöd för proxtaggar/nyckelbrickor/key fobs (små batterilösa plastbrickor du använder för att larma av och på utan kod)
  • Inkopplingsmöjlighet för InfernoHome ([länk]) som är en ljudbarriär som gör att inbrottstjuvar inte kan vistas i huset.
  • 2st trådlösa brandvarnare
  • 1st trådlös eller trådbunden värmedetektor (för brand i pannrum, där vanlig rökavkännare skulle ge för många falsklarm)
  • Trådbunden rörelsedetektor som klarar husdjur (katter)
  • 5st magnetbrytare för dörrar. Ev fler om vi ska sätta på fönster också
  • Anslutning både mot GSM och teleledning (dålig mobilteckning, och teleledningar som det trillar träd på med jämna mellanrumm, så de inte fungerar...)
  • Extra kodpanel/proxytaggläsare till källaringången
  • Extra innomhussiren, alternativt brandvarnare med inbyggda sirener
  • Utomhussiren
  • Utomhus strobelampa
Behöver inte
  • Väktarutryckning
  • 2-vägskommunikation
  • Inlyssingsmöjlighet
  • Koppling till larmcentral
Vi bor mitt ute i skogen utan grannar. Om det larmar så är jag på plats från jobbet snabbare än en väktare kommer hit, om de ens hittar vägen (vår address hittas inte på GPSer).

Sen vill jag har möjlighet att senare utöka med extra rörelsedetektor och magnetbrytare för att kunna larma upp garaget också. Vill även ha möjlighet att koppla in larm för vattenlekage i framtiden.

Sen har jag en fundering på om man ska sattsa på kodpaneler/proxtaggläsare utomhus, så att man kan larma av utan att trigga larmet eller inte. Fördelen är ju att man kan skicka iväg ett larm så fort någon detektor reagerar. Annar måste man ju ha en fördröjning på 30sek eller så för att själv hinna larma av.

Jag vill att larmet själv ska kunna skicka både SMS och ringa upp ca fem telefonnummer.

Självklart är inget ovanstående helt skrivet i sten, i slutändan blir det ju så klart pris som avgör eller om det ens är möjligt att få ihop ett system som fixar alla kraven.

Någon som känner till ett larm som klarar ovanstående?

Tack på förhand
//Tobbe
Det ser ut som att du har ungefär samma önskemål som jag, bortsett från proxtaggar (tappa dem inte!) och värmedetektor.

Du kan se vad jag köpte från alarmsystemsstore.com här: http://www.byggahus.se/forum/teknik/183503-larmutrustning-dsc-1864-blir-det-har-bra-2.html#30

Mina trådbundna rökdetektorer har värmefunktion - nu hjar jag inte läst på helt och hållet :blushing: men jag tror att det måste vara både rök och värme för att de ska lösa ut (dock möjligt att värme räcker).

Jag körde på trådbundna dual-tec-rörelsedetektorer, mycket mer för pengarna (men det är inte jättekul att krypa omkring på vinden å dra rör för larmkabeln...).

De trådlösa magnetkontakterna funkar bra än så länge.

Jag är nyfiken på tips gällande uppringare också, det är den del jag inte fått köpt än, men det verkar som att den här har fått rekommendationer: http://www.alarmbutiken.com/eshop/category1/category9/article827.aspx

Det kan vara värt att fundera på drivning av sirener, strobljus och annat - om jag förstår manualen rätt för min DSC PC1864 så blir det lite klurigt att få till allt, speciellt om jag ska köra utomhussirenen i läget där den drar 1.2 A...

Lycka till!
 
Angående inköpsställen i Sverige, Acist.se säljer maxsys och PC1616/1864 också för den delen.
Jag köpte 'nyss' ett PC1616 LCD-kit av dem, bra kontakt!
 
lego skrev:
Angående inköpsställen i Sverige, Acist.se säljer maxsys och PC1616/1864 också för den delen.
Jag köpte 'nyss' ett PC1616 LCD-kit av dem, bra kontakt!
Nu har jag inte lusläst och kollat om det här är exakt likvärdiga produkter, men det känns fruktansvärt dyrt att köpa larmprodukter i Sverige:

Exempel PC1864 Sverige:
http://www.acist.se/pc1864-centralapparat-powerserien-/2415-0
Exempel PC1864 USA:
http://www.alarmsystemstore.com/DSC-PC1864NK-Power-1864-Alarm-System-p/dsc pc1864nk power 1864.htm

Om man räknar USD som 10 SEK (moms och tull) och sen lägger på frakt så hamnar man ändå på hälften av kostnaden, kanske en tredjedel.

Man kanske skule börja importera larmprodutker och sälja i Sverige?
 
Tack för svar ang motorlås. Verkar kosta mer än det smakar, så det struntar jag i!

Prosit: Jag har kollat på DSC 1616 och 1864, men det verkar vara just proxtaggarna som är svåra att få till. Jag har också tänkt ha trådbunden rörelsedetektor. Dels för att det är billigare, men också för att det känns stabilare med trådbundet och rörelsedetektorn kommer vara en central del av mitt larmsystem.

Däremot vill jag ha trådlösa brandvarnare, för jag har svårt att få till en snygg kabeldragning till dem.

Verkar som att jag behöver köpa en Honeywell Galaxy Flex Direct mount RF Portal för att över huvud taget kunna ha trådlösa enheter. Sen står det på Honeywells hemsida att deras trådlösa detektorer, till exempel magnetbrytaren, http://www.security.honeywell.com/uk/intruder/products/co/gxacc/wi/282830.html, endast fungerar tillsammans med Galaxy Dimension och Galaxy 2. Står inget om Galaxy Flex. Vad ska man ha för trådlösa enheter till Flex (med RF-portalen monterad)?
 
Prosit skrev:
Nu har jag inte lusläst och kollat om det här är exakt likvärdiga produkter, men det känns fruktansvärt dyrt att köpa larmprodukter i Sverige:

Exempel PC1864 Sverige:
[länk]
Exempel PC1864 USA:
[länk]

Om man räknar USD som 10 SEK (moms och tull) och sen lägger på frakt så hamnar man ändå på hälften av kostnaden, kanske en tredjedel.

Man kanske skule börja importera larmprodutker och sälja i Sverige?
Nu är det på gränsen till OT. Jag handlar mycket från andra sidan pölen men i fallet med larmet valde jag att handla på hemmaplan av flera orsaker. Det blev garanterat dyrare, men jag inbillar mig att det finns fördelar ex. svenska menyer och lokal support.

Fast jag håller med om att prisskillnaden på larm är oförståeligt stor, precis som med så mycket annat!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.