Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2005

Äsch! Jag ha beställt kabel för att koppla till datorn för programmering också! Ifall jag lägger en separat order för den så blir det $16.95 för kabeln och £37.37 i frakt... :-(

EDIT:
    Ett mail till alarmsystemstore.com via deras websida så var det löst, ingen extra fraktkostnad. :-)
    Senast redigerad av Prosit 2011-11-17 22:41

2.    länk #32
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2005

Installationskabel, är den här ELLXB 1x4x0,5mm från Kjell ett bra val?
    Funkar det för allt (mellan central och detektorer, men även till sirener, blixtljusm, etc?

http://kjell.com/sortiment/hus-halsa...-ledare-p39652

Behöver jag nån annan typ av kable för strömmatning?

Prylarna är just nu hos tullen så jag har inte så mycket manualer att läsa än...

3.    länk #33
    Forumgud Medlem: Nov 2006

Den funkar finfint, till sirenen parallellkopplar du bara två ledare så får du bra ljud.
    För strömmatningen av centralen behöver du en bit EKK eller liknande men det har ju din elektriker.

Om du reggar dig på http://www.diyalarmforum.com/ så kan du ladda ner samtliga manualer. Tror också dom finns hos alarmsystemstore på samma ställe som programvaran för programmering om man är kund.

4.    länk #34
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Västra Götaland

Finns ingen anledning till att lägga dubbelt på siren om inte kabeln blir över 150-160 meter.
    Sirenen i detta fall klarar en inspänning på 6-14 VDC.

5.    länk #35

Drar den automatiskt högre ström vid lägre inspänning för att bibehålla ljudstyrkan?
    Det verkar ju så om man läser beskrivningen vilket underlättar en del, men risken är att den drar för mycket ström då.
    DSC klarar att lämna 2A på bell output.

Om man har en 20W siren drar den 1.66A vid 12V
    30m 0.5mm2 kabel ger ett spänningsfall på 3.6V och sirenen får då alltså 8.4V
    Vid 8.4V drar en 20W siren 2.38A vilket är för mycket.

Om man istället parallellkopplar paren i kabeln så man får 1.0mm2 så blir spänningsfallet 1.79V
    Då får sirenen 10.21V och drar bara 1.95A.

6.    länk #36

Jo men i detta fall drar sirenen 500 mA vid 12 VDC.. Med en peak på 15W
    Skall man gå på att den drar mer ju lägre spänning du har måste du vid 30 meter kabel ha 4 kvadrats kabel för att driva den på 6 volt, vilket faller på sin orimlighet.

Det jag har stött på tidigare är att så länge sirenen får spänning inom spannet och utgången klarar strömuttaget är sirenen nöjd och låter som den skall.

Jag har aldrig någonsin behövt dubbla trådarna för att klara spänningen till en siren och i de anläggningar jag har byggt är 30 meter eller mer inget ovanligt.

7.    länk #37

Aah ser nu att det var en strömsnål rackare, jag kollade på 20W-sirenen av någon anledning.

8.    länk #38
    Junior medlem Medlem: Dec 2006

Det jag märkt med mitt 1616 är att jag behöver fler PGM
    1st för Branddetektor
    1st för Inbrottslarm GSM uppringning
    Sen e det typ fullt, finns iof en PGM i MAP oxå men har ingen lust att dra en kabel till från den.
    Mer att önska är att få separata larm beroende på tekniskt fel och brand via GSM
    Detta kräver två st PGM till
    Sen finns en även en tanke på att koppla en kamera på som slås på när man larmar på vilket kräver en till PGM

Detta hade inte jag riktigt koll på när köpte mitt 1616, så tänk även på det när du planerar

För övrigt så valde jag vitt strobljus när larmet går
    Bor i Ugglan 121

9.    länk #39

Jo det är därför jag rekommenderar 1864 som inkluderar 4 PGM. Det går förstås komplettera sitt 1616 med extra PGM men det kostar mer än att köpa 1864 från början.

Om du inte vill skaffa ett PGM-kort så finns det larmsändare som kan kopplas på bell-kontakten och skickar brandlarm vid pulsad utgång och inbrottslarm vid konstant utgång. Sen tar man en PGM för att skicka tekniskt fel - detta är ju dock mest en omväg som man egentligen bara använder på enklare larm som inte kan kompletteras med fler utgångar.

10.    länk #40
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005
    Ålder: 34
    Län: Kristianstad

Jo det är därför jag rekommenderar 1864 som inkluderar 4 PGM. Det går förstås komplettera sitt 1616 med extra PGM men det kostar mer än att köpa 1864 från början.

Om du inte vill skaffa ett PGM-kort så finns det larmsändare som kan kopplas på bell-kontakten och skickar brandlarm vid pulsad utgång och inbrottslarm vid konstant utgång. Sen tar man en PGM för att skicka tekniskt fel - detta är ju dock mest en omväg som man egentligen bara använder på enklare larm som inte kan kompletteras med fler utgångar.
    Eller så väljer man en bra central *harkel* ur Siemens Intrunet sortiment som standard har 6 utgångar varav 5st transistorutgångar och 1st potentialfri.....

11.    länk #41

Vilket inte är ett dåligt alternativ, men ser man till utbud är inte siemens stora. DSC köper du som mjölken i affären. Det vara finns.

12.    länk #42

Vilket inte är ett dåligt alternativ, men ser man till utbud är inte siemens stora. DSC köper du som mjölken i affären. Det vara finns.
    Utbud på tillbehör eller vad menar du?
    I sammanhanget är Siemens inte direkt stora det håller jag med dig om
    Det beror lite på vad man vill ha utav en central och vad den skall betjäna.
    De kunder vi har som har lite större behov väljer alltid Siemenscentralen.
    Prismässigt ligger de i ungefär samma klass om de nu inte importeras.

13.    länk #43

Lätt att bli hemmablind på ett märke. Men fakta är att siemens är inte stora ute hos larmföretagen. Så oavsett vad dina kunder väljer så har den stora kundmassan inte hört nått om siemens larm. Därav min liknelse med mjölk. Vill man lätt hitta folk som kan märken så gäller det att köra på DSC och övriga vanliga märken.

14.    länk #44

Vi kör både DSC, Siemens, Galaxy, RCO Mega, Omnis 2010 på inbrottsidan beroende på kund och vilken storlek av anläggning det är.
    Hemmablind eller ej så tycker jag att Siemenscentralen är en kanoncentral för villa med lite större krav -->> mindre företag.

Då kanske det är på tiden att andra slutar vara hemmblinda och vidgar sina vyer lite.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen