Skriv svar Nytt ämne
Läst 999 gånger · 2 svar · 2 bevakar · 0 gillar
  1. 2011-11-09 12:12
    Svara | #1

Nykomling Medlem: okt 2009
    Västmanland
    5 inlägg

GSM-uppringare till Securitaslarm

Hej,

Kommer om ett par veckor flytta in i mitt nyinköpta hus. I huset finns idag ett larm från Securitas som jag funderar på att ta över till att börja med, men i förlängningen planerar jag att installera ett eget larm för att slippa månadsavgifter. Problemet är att jag har IP-telefoni och enligt securitas fungerar inte det ihop med larmet. För 1500kr erbjuder de sig att installera en GSM-uppringare som jag dock inte får behålla om jag säger upp avtalet...

Tänkte då att det kanske vore smartare att köpa en egen GSM-uppringare som jag även kan ha nytta av i mitt framtida larmsystem. Jag kan inte så mycket om larm så därför tänkte jag fråga er experter vad ni tror om denna idé?

Hur fungerar en GSM-uppringare, kopplar man den mot larmets vanliga "telefonuttag" eller hur funkar det?

Kan man få den att skicka SMS vid larm?

Tips på GSM-uppringare som är bra / prisvärda?

Jag är sedan lite inne på att beställa ett DSC larm från USA så jag vill gärna att det fungerar ihop med denna typ av larm.

Mvh
    Andreas

2. 2011-11-09 15:19
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2010
    Stockholm
    142 inlägg

Ingår larmet i byggnaden eller kommer Securitas att besöka nuvarande ägare och riva bort det innan ni får tillträde (om ni inte väljer att fortsätta med Securitas)?

Om larmet tillhör byggnaden så hade jag köpt en egen GSM-modul bara och inte tecknat något avtal med Securitas.

I det andra fallet så kan du inte köpa en egen GSM-modul eftersom Securitas endast jobbar med sina egna prylar. Det blir därför dyrt att ha Securitas bara i ett par månader. Jag hade köpt ett komplett larm och installerat från dag ett i så fall.

3. 2011-11-09 19:05
    Svara | #3

Nykomling Medlem: okt 2009
    Västmanland
    5 inlägg

Securitas äger larmet, så det kommer de plocka bort om jag väljer att inte ta över abonnemanget.

Ja det kanske är som du säger att dom inte godtar det, får väl ringa och fråga dom helt enkelt. Enklast hade ju varit att byta från IP-telefoni till vanlig telefoni men det var inte heller smärtfritt visade det sig, då kräver nämligen Telia att jag ska binda mig i 18 månader och det har jag ingen lust med.

Läs mer

1. GSM-uppringare till larm DSC 1864
    av Prosit i forum Teknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-28, 09:10
  2. Byta securitaslarm?
    av wirsen i forum Teknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 23:48
  3. GSM-uppringare till larm
    av brabyggare i forum Teknik
    Svar: 22