Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    nyfunkiss avatar
    Nykomling Medlem: Jun 2009
    Län: Stockholm

Fiberinstallation: Hur koppla switch?

Hej

Vi har nyligen fått fiber installerat av Telia (indraget men ej "tänt" ännu). Tillsammans med min betydligt mer praktiskt lagda svärfar drar vi nu trådat nätverk i hela huset vilket är ett kapital för sig.

Min fråga till forumet gäller switchen. Efter mycket research har jag precis köpt in en D-Link DGS-1100 24 portars gigabit switch. Den kommer sitta i mitt Apollo II bredbandsskåp från Schneider (kopplat efter Telias router) och dela ut trafiken till de olika uttagen vi ska installera runt om i huset.

1. Det finns inte (som jag befarade) en "in" koppling (uplink port) på baksidan av switchen, bara 24 hål på framsidan. Vilket hål ska jag använda för att koppla routern till switchen? Eller spelare det ingen roll?

2. Jag har läst mycket om korsad och rak kabel. Vet att switchen har auto MDI/MDX på alla portar, men ska man ha korsade eller raka korta (~30cm) patchkablar mellan switchen och patchpanelen? Kablarna i resten av huset kommer vara raka Kat 6 UTP.

Tacksam på förhand för alla tankar och svar!

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

Hej!

1. spelar ingen roll
    2. Raka kablar (går nog med korsade men finns ingen anledning)

/F

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

1. Det kvittar vilket uttag du kopplar till routern.

2. Använd raka kablar överallt. Med den switchen fungerar det även med korsade, men det är bättre att ha raka kablar som förstahandsval. Det är mycket sällan man behöver en korsad kabel idag.

/Hasse

Edit:
    fredda_p var snabbare, men vi har i alla fall samma åsikt!

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Dalarna

1. Ta vilken port som helst. Jag brukar ta nummer 1 av prydlighetsskäl, men det är inte tvingande.

2. Spelar ingen roll om de är raka eller korsade. Kör av praktiska skäl raka överallt, det finns egentligen ingen praktisk tillämpning av korsade längre.

Tänk dock på att du inte har någon brandvägg eller liknande nu (såvida inte Telias router innehåller en sådan), så alla dina maskiner kommer att vara direkt kopplade mot internet, med allt vad det innebär säkerhetsmässigt. Jag skulle funderat på att sätta en brandvägg mellan router och switch. Jag använder själv Smoothwall, som är gratis, en baggis att sätta upp och kör på vilken gammal skräpdator som helst. Jag har hårt att pfsense också ska vara mycket bra, men har ännu inte testat den själv. Helt klart är att pfsense verkar ha mer avancerade finesser, om man är road av sådant.

5.    länk #5
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Instämmer i Trobergs uttalande.
    Ska man gå hårt efter standard så finns det en minimilängd på TP (har med timing att göra). I praktiken har jag alldrig stött på strul med detta

6.    länk #6
    emilms avatar
    Junior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: stockholm

Om man ska vara riktigt pedantisk kan det vara bra med olika färger på kablarna.
    T.ex. röd mellan switch och brandvägg och grön mellan brandvägg och switch.
    Då blir det lätt att se hur det är kopplat och svårare att koppla fel.
    (Självklart fungerar det lika bra med grå kablar överallt, men det är inte lika kul )

7.    länk #7
    nyfunkiss avatar

Tack alla för bra och utförliga svar! Tror bestämt att Telias router har hårdvarubrandvägg i sig, sen kör jag förvisso mjukvarubrandväggar på stationära datorn och laptoppen. Hoppas och tror att min Boxee Box och iPad 2 ska klara sig utan mjukvarubrandväggar!

@Mats_O: Intressant med minimilängd. Det kommer bli ganska tight mellan switch och patchpanel i skåpet. Kommer du ihåg var det var sagt om minimilängd? Alternativet är att skippa patchpanelen och bara avsluta alla installationskablar med RJ45 hanar - vet att man inte ska göra så men har svårt att förklara varför egentligen. Innebär patchpanelen inte bara mer jobb? Så ofta tänker jag ju inte byta vilken switch port som går till vilket rum... (om någonsin!)

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Jul 2008

Hej!
    Vi får telia öppen fiber installerad innan årsskiftet och jag är nyfiken på vilken modell av mediaomvandlare som ingår. Jag ringde kundtjänst men fick till svar att det var en Thomson utan att kunna ge modellbeteckning.

Vilken modell ingick?
    mvh,
    Fredrik

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Jan 2008

Instämmer i Trobergs uttalande.
    Ska man gå hårt efter standard så finns det en minimilängd på TP (har med timing att göra). I praktiken har jag alldrig stött på strul med detta
    Jag tror att minimilängd enbart gäller pga kollisionsdetektering.
    Kör man full duplex så blir det inga kollisioner och det borde gå bra med hur korta kablar som helst. Om man inte använder gamla hubbar och liknande så är det full duplex överallt.

Jag använder 50 cm långa kablar när det är möjligt. Man slipper en massa trassel.

/Hasse

10.    länk #10
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Jag tror att minimilängd enbart gäller pga kollisionsdetektering.
    Kör man full duplex så blir det inga kollisioner och det borde gå bra med hur korta kablar som helst. Om man inte använder gamla hubbar och liknande så är det full duplex överallt.

Jag använder 50 cm långa kablar när det är möjligt. Man slipper en massa trassel.

/Hasse
    Jag tror att du har helt rätt. Cat standarden tar ju inte hänsyn till hurpass "smart" den anslutna utrustningen är.

nyfunkis. Jag skulle sätta panelen för att få en mer ordnad installation bland annat. Det är den totala längden från aktiv pryl (Dator, switch, router osv) till nästa aktiva pryl som räknas. Så den enda kabel du ens teoretiskt kan få problem med är den mellan router och switch och som påpekat så har jag aldrig sprungit på det

11.    länk #11
    nyfunkiss avatar

Tack mats_o och b_hasse! Jag har hittat 30cm patchkablar som kortast på nätet (komplett.se) men man kan ju alltid knåpa ihop några själva. Mitt problem är mitt bredbandsskåp som blir lite väl tight när jag klämt in min nya 24 portars switch på högkant. Den har en klumpig elkabel också. Så mina patchkablar kommer typ ha hane-1cm kabel-hane!

12.    länk #12
    nyfunkiss avatar

Vi får telia öppen fiber installerad innan årsskiftet och jag är nyfiken på vilken modell av mediaomvandlare som ingår. Jag ringde kundtjänst men fick till svar att det var en Thomson utan att kunna ge modellbeteckning.
    Sorry, missade denna fråga. Vi har inte fått utrustningen ännu, de har bara dragit in fibern men inte "tänt" den. Jag förstår ditt problem med kundtjänst - jag fick inte heller några vettiga svar tills jag hotade med kontakter på VD staben!

Om du menar routern så är det en Thomson TG789vn. Om du menar fiberboxen så är det någon Ericsson historia. Routern är alltså samma "Telia Smart" som man numera får med sitt ADSL abonnemang. Istället för att koppla det till telefonuttaget använder man den röda WLAN porten till fiberboxen.

Jag kör mitt ADSL med just en sån Thomson router (Telia var försenade med indragning av fiber och jag hade sagt upp BBB så de bjöd på ADSL under tiden). Hittills funkar det bra, både trådat till min NAS och trådlöst till iPad, VAIO och Boxee Box. Skönt att uppgradera till 802.11n från det gamla 'g' modemet som BBB prackade på mig.
    Senast redigerad av nyfunkis 2011-09-28 20:59

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2009
    Län: NV Skåne

Tack mats_o och b_hasse! Jag har hittat 30cm patchkablar som kortast på nätet (komplett.se) men man kan ju alltid knåpa ihop några själva. Mitt problem är mitt bredbandsskåp som blir lite väl tight när jag klämt in min nya 24 portars switch på högkant. Den har en klumpig elkabel också. Så mina patchkablar kommer typ ha hane-1cm kabel-hane!
    Har du några bilder o visa på det färdiga resultatet ?

/mvh momin

14.    länk #14
    nyfunkiss avatar

Hej! Ska bistå med bilder när det är klart - men jag jobbar med min kära svärfar som är mycket duktig och pedant men inte särskild snabb. Det blir typ 3cm mellan switchens portar och patchpanelen så vi kommer nog att flytta ner patchpanelen från 14" skåpet till 22" skåpet och bara ha switchen i 14" skåpet.

300m UTP Kat 6 kabel nu inköpt från Kjell.com. Skumt nog så hade jag fått en provkabel som hade ett plastkryss i mitten men när jag sen köpte 300m av "samma" kabel så saknade den plastkryss, hade bara plastskena typ (halvt kryss).

Plastkrysset är ju egentligen bara där för att skydda kabeln vid installation och vi kommer vara rätt försiktiga när vi drar. Tror ni det spelar någon roll? Jag har bett Kjell ta hem två nya rullar för att se om det bara var leveransfel på de jag fick.

15.    länk #15
    nyfunkiss avatar

Ingen bild men här kommer en skiss i alla fall! Det blir nog betydligt rörigare när jag har ~24 patchkablar mellan switchen och patchpanelen...

I övre skåpet (365 x 365 x 109 mm)
    LexCom Bredbandscentral Apollo-II 14" E 51 853 36
    LexCom Infällnadsram för DPM 14" E 51 850 70
    D-Link DGS-1100/24 gigabit switch

I nedre skåpet (565 x 365 x 109mm)
    LexCom Bredbandscentral Apollo-II 22" E 51 853 37
    LexCom Infällnadsram för DPM 22" E 51 850 71
    LexCom Patchpanel Apollo-II 14" 16p E 51 853 47 (x2)
    LexCom Uttagsplåt E 51 853 44
    Ericsson fiberkonverter

Efter samtal med Schneider funderar jag på att ersätta de två 14p patchpanelerna med en LexCom 24p panel (E 51 850 72) men jag vill helst inte lägga mer pengar på deras överprissatta varor!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen