Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Plastkryss?! Bild?

2.    länk #17
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Fullt normal Kat6 kabel tycker jag att det låter som.
    Vissa tillverkare och modeller har ett plastkryss i mitten av kabeln för att paren ska vara rätt separerade. Vet inte om det syns men det är sådan kabel som förekommer i nätverksskolan tex.

3.    länk #18
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2009
    Län: NV Skåne

Alltså, helt ärligt. Vad ska alla med den förbannade patchpanelen till ?
    Den tar onödig plats o kostar onödiga pengar.
    Stifta ( http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/tp_kontaktering/ ) ändarna som kommer ut i mediaskåpet direkt o in i Switchen. KLART !

mvh momin

4.    länk #19
    nyfunkiss avatar
    Nykomling Medlem: Jun 2009
    Län: Stockholm

Plastkryss?! Bild?
    Genomskärning:

Som sagt, ville ha detta plastkryss som (förutom att separera paren) även ger stadga till installationskabel men provkabeln och det jag sen köpte skiljde sig åt.

Alltså, helt ärligt. Vad ska alla med den förbannade patchpanelen till ?
    Den tar onödig plats o kostar onödiga pengar. Stifta ändarna som kommer ut i mediaskåpet direkt o in i Switchen. KLART !
    Jag har varit/är faktiskt inne på din linje Momin. Jag har försökt att förstå vitsen med patchpanelen (förutom att det blir marginellt mer ordning i skåpet) men om man inte ska hålla på och byta (eller kör tele/TV/data triple play lösning via ethernet) så förstår jag inte vitsen. Nu blir det nog en patchpanel i alla fall, men håller med om att det kostar onödiga pengar (särskilt när jag inte kan/vill använda de två 16 portars patchpanelerna som medföljde skåpen och ska köpa en ny 24 portars).

5.    länk #20
    Moderator Medlem: Jan 2004

Varför man ska ha en patchpanel? tja de är snyggare
    1. Man ska inte kontaktera crimp på massiva ledare (det brukar funka men är utanför stanfard)
    2. Massiva ledare tycker inte om att böjas så där många gånger och det är ju liksom tanken med en patchpanel att man ska koppla om saker och ting
    3. Ordning o reda
    4. Mera ordning och reda med olika färger på tex Tele,data, larm,video...

6.    länk #21
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Utan patchpanel blir det ju en jädrans massa lösa sladdar som inte används att hålla reda på. För att inte tala om den där nedrans plastbygeln som envisas med att gå av hela tiden.

7.    länk #22
    nyfunkiss avatar

Ni har rätt om varför man ska ha patchpanel - det blev en fin patchpanel till slut och ett mycket bra bredbandsskåp.

Som Momin efterfrågade kommer här en bild på det (nästan) färdiga resultatet.

Elen är inte inkopplad på bilden - numera är trafon för fibern samt switchen inkopplad i eluttagen ni ser i underkant av det nedre skåpet.

8.    länk #23
    it-snubbens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Ålder: 42

Svärfar förtjänar påfyllning av barskåpet. Snyggt och prydligt.

9.    länk #24
    nyfunkiss avatar

Svärfar förtjänar påfyllning av barskåpet. Snyggt och prydligt.
    Haha - ja det gör han faktiskt!! Han fick istället en Sonos Amp och en Sonos Play 5 (plus försteg mm för att koppla sin gamla Sonab LP-spelare till Sonos systemet). Han blev helt såld efter att ha hjälpt att installera Sonos hemma hos oss. Det var han väl värd - en elektriker hade kostat flera gånger mer och inte fått det lika snyggt.

Kolla bara hur han fick upp vår TV utan synbara sladdar:

10.    länk #25
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2009
    Län: NV Skåne

Det blev riktigt snyggt må jag säga.
    Fast jag var skeptisk till patchpanelen.

Tack för bilderna...
    mvh
    momin

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen