Byggahus.se
alfista skrev:
Det var i och för sig inte det fallet jag tänkte på utan mer när jag inte är hemma (och inte grannarna heller). Tiden för insats vid inbrott anser jag vara mindre kritisk så länge någon är på plats inom en timme eller så, och då funkar det med "ideella krafter". Men vid brand kan varje minut spela roll och då bör en larmcentral ha större förutsättning att larma ut brandkår på snabbast möjliga sätt. Man kan säkert göra det lika snabbt själv om precis allt klaffar, men det finns fler saker som kan strula och därmed fördröja insatsen.
Det beror förstås på förutsättningarna, men jag tror att det ofta är säkrare att ha ett larm med utomhussirén som grannarna hör och kan undersöka direkt än att ha ett larm till larmcentral där operatören eventuellt kan avgöra om det ryker eller det måste åka ut en väktare.
 
Efter läst tråden måste jag hålla med frohike. Han kan sin sak.
Har själv haft inbrott och har dessutom en mycket god vän som har larmfirma. Det ska blinka, tuta utomhus samt man ska ha goda grannar som ställer upp genom att kolla vad som hänt.

Det behövs ingen dyr larmcentral eller menlös väktare som kommer när det passar.

Spara dina pengar och lägg dom på meningsfullt skydd så som brytskydd för dörrar, lås för fönster, en bra flaska whisky till din granne då och då och annat smart passivt skydd.

Det enda du bör ha koll på är att ditt försäkringsbolag godkänner ditt larm, så du slipper självrisken.
 
Instämmer också med frohike. Larmföretagen lever naturligtvis på att sälja "tryggheten" med väktare, men nagelfar man vad det egentligen innebär och väger realistiska scenarion mot vad det kostar vinner ett eget installerat larm i mina ögon.
 
f91jsw skrev:
Det beror förstås på förutsättningarna, men jag tror att det ofta är säkrare att ha ett larm med utomhussirén som grannarna hör och kan undersöka direkt än att ha ett larm till larmcentral där operatören eventuellt kan avgöra om det ryker eller det måste åka ut en väktare.
Det ena utesluter naturligtvis inte det andra, eller hur? Grejen är att larmcentralen får antas vara bemannad 24/7 (vilket inte gäller för husen i min närhet) och som jag skrev i mitt första inlägg gäller min ståndpunkt larm som i någon mån kan bekräfta rökutveckling, normalt sker detta mha kamera om jag fattat rätt. Främst gällde det dock jämfört med att man tar emot larmen själv via sin mobil och inte att yttre siren påkallar uppmärksamhet. Man kan också med visst fog hoppas att larmcentralen dels har större möjligheter att agera utan fördröjning, dels har bra rutiner för att larma brandkår jämfört med om man själv skall fippla med mobilen och försöka urskilja om det ryker och sedan ringa brandkår och övertyga dem om att man är säker på att det brinner fastän man inte är hemma.

Jag har f n inget larm, men blir det aktuellt så lutar det åt ett med yttre siren och uppringning till ett antal väl valda telefoner. Möjligen kan jag tänka mig att anlita larmcentral just med tanke på brand, men inte en chans att jag hyr larm med "fria" väktarutryckningar.
 
Även jag är ytterst tveksam till nyttan med väktartjänst (förutom att de kan täcka över trasiga fönster etc). Däremot tycker jag (efter att ha först varit en väldigt stor motståndare) att Securitas Directs nya larmserie Verisure är ganska vettiga. Kör man på paketet med rökdetektorer med bildverifiering boostar man sitt brandskydd en hel del. Larmen kanske är något dyra, men i jämförelse med allt annat som kostar i huset, ändå överkomligt. Tyvärr har deras köpe-gateway bara ethernet, men sannolikheten att fibern skulle gå ner (om man har UPS på konverter och router) är väldigt låg. iPhone appen med push-notifieringar är inte dumt alls, det är trevligt att enkelt kunna kolla temperaturen hemma. Vissa skulle säkert sätta ett värde i att få ett meddelande när barnen går till skolan / kommer hem. Avsaknad av extern siren är ett minus.

På mina tidigare jobb har jag haft trådade DSC larm och de har jag goda erfarenheter av. Däremot är ett uppringande larm (utan GSM-backup) lite lurigt, i alla fall om telefonnumret går att luska ut på Intenet/telefonkatalog. Det jag tycker är tråkigt med larm och säkerhetsbranschen är att många spelar på folks rädslor och sågar alla larm utom just de egna. De flesta lösningar har + och -, det gäller att se till vad som är viktigt för en själv. Idealet är att slippa larm, men även i den världen skulle jag gärna vilja ha koll på om det blir strömavbrott, vattenläcka, brand hemma.
 
Lite nyfiken på om någon har erfarenhet om Inferno Home. Konceptet låter bra men fungerar det?

En länk kanske underlättar:

http://www.infernohome.se/
 
Redigerat:
Infernosirénen är helt otrolig. Du vill verkligen inte va i en lokal där en sådan drar igång.
 
Intressant, och prisbilden verkar inte ligga långt över exempelvis Powermax.
 
Thberg skrev:
Intressant, och prisbilden verkar inte ligga långt över exempelvis Powermax.
Priset avser endast själva sirenen (ca 4000) vad jag förstår. Man måste ha en larmcentral att koppla den till.
 
Nej.. den fungerar både och.. Som ett eget lokallarm eller via larmcentral som en bättre sirén.
Kör man lokalt kopplar man ir till den och stänger av och slår på via fjärrkontroll. Mycket simpelt och inga funktioner med fördröjning mm.
 
frohike skrev:
Nej.. den fungerar både och.. Som ett eget lokallarm eller via larmcentral som en bättre sirén.
Kör man lokalt kopplar man ir till den och stänger av och slår på via fjärrkontroll. Mycket simpelt och inga funktioner med fördröjning mm.
Är det en tvåvägsfjärr eller hur vet man att servar larmat av? Jag antar att man inte vill utsätta sig själv eller en familjemedlem för infernot.
 
Tvivlar starkt på att det är tvåvägs.. Somsagt, det är ett punktlarm, troligen får du ind. genom ett kort pip eller nått.
 
En mängd intressanta tankar och funderingar i denna tråd. :)

Själv bor jag i skogen, har ett väl påkostat larm från Securitas Direct, fem IR-deckare med kamera för brandverifiering, två rökdetektorer, nyckeltub för inre kontroll. Betalar 945 kr i kvartalet för servicen, själva larmet redan betalt. Tycker att 315 kr per månad för detta är småpotatis jämfört med vinterns elräkningar ex.vis.

Gott att spara den där viktiga minuten vid brand, gott att veta att någon spikar igen den där rutan när jag är på Cypern, gott att veta att dom kommer när jag trycker in överfallslarmet vid sängen om jag blir sjuk eller hör buset på utsidan, gott att veta att småbuset går till grannen när dom ser klistermärkena på huset. Gott även att veta att efter larmet har gått så kommer det någon som går igenom huset så jag slipper obehagliga tankar som "tänk om..." när jag själv skall gå in efter utlöst larm.

Om det är värt 315 kr per månad kan man fundera på, men jag tycker att det är en rimlig "försäkringspremie".

Har sedan kompletterat huset med belysning på utsidan, silikonade rutor, envägsskruv på rutorna, brytskydd i dörrarna, fönsterlås på alla rutor i bottenvåningen.

Säkerhet kostar, men det är skönt att ha gjort vad man kan när det väl är dags.. :)
 
Flera av våra grannar har haft inbrott där man hunnit få med sig värdesaker, trots att de haft larm kopplat till väktarbolag. Tjuvarna verkar veta att de har ett par minuter på sig innan någon kommer.

Vi installerade nyligen ett larm och valde att inte koppla det till väktare, utan satsade de pengarna på två stycken inferno-sirener och uppringning till våra egna och grannarnas mobiltelefoner. Centralenheten vi har är ett helt trådbundet DSC PC1616 vilken jag starkt kan rekommendera, och är man lite intresserad / händig så går den alldeles utmärkt att installera och programmera.

Ang. inferno-sirenerna så låter de för jävligt illa, så det är ingen risk att någon stannar kvar så länge att de hinner stjäla något :) Testade själv larmet med hörselkåpor och det var ändå obehagligt.

Sirenerna har inbyggt batteri och går därför att koppla så att de går igång vid avklippta kablar, dvs. centralenheten säger hela tiden åt sirenen att inte larma och när denna signal försvinner så går larmet.

Vi använder alltså:
Centralenhet DSC PC1616.
2 st inferno sirener.
4 st IR-deckare.
En magnetkontakt på ytterdörren för fördröjd in-/utpassage.
 
  • Gilla
eban och 1 till
  • Laddar…
Du får gärna skriva en snutt om hur man programerar DSC till att ringa egna telefoner.
Tror att det kan finnas ett allmänt intresse av det
 
  • Gilla
mickesanda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.