Nykomling
Medlem: Apr 2009
Län: Uppsala
Väggdosa för antenn och cat6?
Hej, jag undrar om det finns några plattor att motera på apparatdosor som har 1 uttag för cat6 och 1 uttag för TV-antenn? Har sökt ett par dagar på detta forum och hos olika leverantörer online men just denna combo hittar jag ingenstans :-(
Är det, för övrigt, en bra ide att dra antenn (vanlig utomhus antenn som jag använder för Boxer) och cat6 i samma väggdosa, eller kommer jag att få störningar? Kan jag till och med dra kablarna i samma rör?
Senior medlem
Medlem: Jan 2008
Län: Västra Götaland
Det finns en lösning med antenn och cat5, tror det var en italiensk tillverkare, ingen vidare kvalitet.
Både och går in i en 20-slang. Antennkabel är ganska känslig för elledningar, men störs inte av data/telefoni. Ska du inte använda båda uttagen samtidigt kan du ju alltid använda den plattan
Nykomling
Medlem: Apr 2009
Län: Uppsala
Har letat efter cat5 också, hittar massor olika combos av olika RJ45 uttag och andra uttag tex för satellit och coax. Det finns också massa combos med TV-antenn + andra uttag typ satellit och telefon.
Verkar konstigt att det inte ska finnas någon vettig lösning för just Cat6 och TV-antenn. ...idag vill man väl ha fram bra bandbedd till alla ställen som brukar en TV-antenn?
Moderator
Medlem: Jan 2004
Län: Västernorrland
Det jag brukar rekommendera också.
alltid bra med mer dosor och rör sen byter man kabel och uttag efter behov.
Blir i allmänhet billigare än de "smarta" systemen och man är inte låst till en leverantör heller