Svara Nytt ämne
  1. 2010-04-25 20:49
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2009
    Värmland
    223 inlägg

3 bilder

KNX/EIB eller liknande system - hur/vad?

Håller på med en liten renovering av huset och har nu kommit till omdragning av all el, då har jag börjat fundera på om det är otroligt kortsynt att inte planlägga för lite smart-home teknologi samtidigt som alla väggar kommer öppnas etc ändå.

Så har kommet fram till att man kanske borde dra rör/kabel för KNX (vilket verkar vara det största systemet per idag i Europa?) när man ändå håller på, så nu har jag suttit och googlat i några timmar fram och tillbaka utan att egentligen komma någonstans. Har kikat lite på olika knx forum och butiker för att luska ut vad som kan behövas av material för att framtidssäkra installationen och det verkar ju röra sig om lite extra rör samt signalkablar vilket i sig inte är ett problem.

Dock har jag ju samtidigt funderat på om man kanske skulle starta så smått med en KNX install i kök/matsal med automatiskt dimmade ljus under kvällen, styrning av golvvärmen i kök och badrum med mera, men så sitter jag då här och försöker ta reda på vilka moduler jag behöver inhandla och kommer inte speciellt långt

Så om någon lite kortfattat kan förklara vad jag behöver som "start kit" (gärna med länkar till knxshop evt. annan webbutik eller iallafall partno till de olika produkterna) vore jag hemskt tacksam. Lite snabbt så rör det sig om 7 ljus-grupper som ska kunna kontrolleras var för sig (alla är 12V LED) och två golvvärme grupper (som jag vill programmera att vara på under vissa tider på dygnet). Tanken är väl att endast ha en "brytare" i varje rum som tänder/släcker ljusen baserade på ett förprogrammerat scenario beroende på tid och dag. Om det sedan går att köra på en "allt av" knapp vid utgångsdörren utan större bekymmer kan det också vara interessant.

Det som kanske är grundfrågan, behöver jag ett centralt styrskåp (f.ex. bredvid min nya el-central) med lite IO moduler och logik och isåfall vilket/vilka? eller bör jag satsa på en kontroller per rum (f.ex. bortgömd i ett skåp) som tar sig av alla funktioner för just det rummet?

Eller finns det kanske helt andra system som man bör titta på (X10, Z-Wave eller C-Bus f.ex)? Tidigare har jag kört mycket X10, men det verkar bli mindre och mindre att få tag på av detta. C-Bus verkar interessant, men KNX har ju den fördelen att det är ett helt öppet system.

Alla tips och ideer tas emot
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-04-26 18:57
    Svara | #2

Nykomling Medlem: apr 2010
    uppsalas län
    7 inlägg

Hej
    Förstår att det är ett mörker att hitta rätt moduler.

MEn väljer du KNX system så är de alra flesta system centralbaserade, dvs att du skulle behöva ett centralt styrskåp. Dock går det köra hybrider, dvs köra vissa enheter via knx, tex. styrningen för golvvärme, sen kanske du kör belsningen som Z-wave. då slipper man dra elnätet mot en centralenhet. För att koppla ihop allting i ett enda styrsystem behöver man en mjukvara som kan stöder flera olika protokoll. de ja testat är www.multidomo.com , men finns säkert annat också men det ja skulle rekomendera för att slippa dra så j-vla mycket kabel
    Senast redigerad av datanissen 2010-04-26 20:44
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-04-27 09:43
    Svara | #3

Värmland
    223 inlägg

3 bilder
    Just kabeldragningen är dock inget problem, alla väggar är "öppna" och redo för omdragning av elen redan, så att köra dit lite mer flex går på några minuter.

Har tittat lite på Z-Wave, men då det är trådlöst ställer jag mig frågande till hur stabilt det egentligen är. De säger ju själva att räckvidden är ~100ft i "open air" vilket borde betyda att den blir avsevärdt kortare innomhus vilket i tur betyder att jag inte kommer kunna styra allt från en central punkt (har mer än 30m till vissa ställen). Det är ju heller inte ett öppet system, så chansen finns alltid att systemet försvinner med tiden (samma möjlighet finns givetvis för KNX o.l. men sannorlikheten verkar mindre just pga att det finns ett flertal utvecklare/producenter).

Styrning ser jag heller inte som något problem då jag kommer programmera en egen front-end för detta ändå. Mest troligt en enkel IP service som sedan kan motta kommandon över nätet vilket gör det enkelt att styra med både Media Center, köksPCn och [mobil]telefon.

4. 2010-04-27 10:12
    Svara | #4

uppsalas län
    7 inlägg

Ok, men då tycker ja du ska köra kabel rakt igenom, x10 kan ju vara ett alternativ då det både kör trådlöst och genom kabel, fast stabiliteten är varierande samt, rätt meckigt att få tvåvägskommunikationen att funka!
    Skulle köra KNX ändå, om ja va i ditt läge.
    Har för mig knx sverige sida har haft ett start paket för typ 6000 , men hittade det itne nu när ja kollade..
    När skall installationen ske?

5. 2010-04-28 13:01
    Svara | #5

Värmland
    223 inlägg

3 bilder
    Det ska helst installeras igår

Nej, men skämt åsido så är allt klart för dragning nu och jag har börjat planera var nya flex ska läggas etc. Ny Hager central med allt av säkringar etc är beställd för en "normal" el-installation, eftersom KNX var lite av ett eftertänkande från min sida.

Tänker jag riktigt om jag nu sätter ett extra skåp bredvid Hager centralen där all KNX logik styrs och sedan drar en egen stjärna därifrån till de ställen jag vill ha kontrollpaneler? Räcker det, eller behöver jag också dra från KNX centralen till alla vägguttag och takdosor jag vill styra? Med andra ord, sitter all logik som DIN moduler på ett centralt ställe eller sitter de som (många X10 moduler) i samband med takdosan eller vägguttaget?

Om vi tar en enkel 12V takbelysningsgrupp som exempel, vid normal installation kommer strömmen från Hager centralen till en takdosa, därefrån går nollan till transformator och fasen går genom en (eller flera) strömbrytare för att sedan gå tillbaka till takdosan och till transformatorn.

Om detta körs via KNX ser jag för mig att strömmen kommer från Hager centralen till en aktuator i KNX centralen och går därefter raka vägen till 12V transformatorn. Denna aktuator kan sedan styras antingen via ett tidsur/ljussensor, en rörelsesensor i det aktuella rummet (som då behöver egen bus-tillkoppling?) eller genom en scen-programmering via en kontrolpanel på valfri vägg eller genom att skicka ett styrkommando från f.ex. köksPCn?

Om det fungerar som jag ser för mig så borde det inte vara några som helst problem att starta smått (sålänge alla rör är framdragna dit jag i framtiden kommer villa ha kontrolpaneler) då jag successivt kan koppla strömförsyningen till nya grupper genom KNX centralen och plocka bort (eller ersätta med touchpaneler) de existerande brytarna?

Om det verkligen är så här enkelt vore det jättefint om någon orkade ta sig tid att skriva en snabb lista över produkter jag måste ha - f.ex. ett USB eller TCPIP interface, någon slags central enhet för styrlogik (eller kan en PC användas här?) och dimmer moduler för belysning samt enkla av/på moduler för vägguttag.

Alternativt, om jag är helt ute och cyklar tar jag mer än gärna emot mer praktisk information om vad som ska till

6. 2010-05-07 15:52
    Svara | #6

Junior medlem Medlem: mar 2004
    78 inlägg

Kolla www.knx.org/se så hittar du lite information. Sen kan jag väl generellt säga att KNX inte är helt enkelt. Det är inget man ska ge sig på som hemmafixare om man inte har helt klart för sig hur man ska göra. Men det finns relativt billiga två-tre dagarsutbildningar som ger matnyttig kunskap för att kunna skita i meningen ovanför.

KNX är ett fältbussystem, med det menas att intelligensen ligger utspridd i anläggningen, men nu är inte det hela sanningen. Många tillverkare har gjort moduler som gör att man aldrig behöver lämna elcentralen med KNX:en.

Generellt kan man dock säga att i KNX systemet behövs två komponenter. En ingång och en utgån, exempelvis en tryckknapp och en lampa. Mellan komponenterna går busskabeln. Genom att använda ett konfigurationsverktyg (i KNX heter det ETS) knyter man knappen till lampan och ger den en funktion.

7. 2010-05-07 20:45
    Svara | #7

Nykomling Medlem: feb 2008
    västragötaland
    25 inlägg

Har själv börjat att titta på knx för ev framtida bygge. Ingen expert men jag har tänt och släckt några lampor på min testbänk. Det du behöver är

1. Någon form av ingång (knapp)
    2. Någon form av utgång(relä).
    3. En förbindelse mellan alla delar. Oftast en form av datakabel kallad knx kabel. Kan även vara radio eller annan teknik.
    4. Nätagg som kan ge ström till all små chip i dom olika delarna. Matas ut via knx kabelen (radio verkar använda batteri).
    5. En möjlighet att programera alla delar. Dvs en dator med programmet ETS och ett gränssnitt mellan datorn och knx kabelen. Datorn kan givetvis kopplas bort när programmering och ev felsökning är klar.

Tror att detta är det minsta möjliga. Den enda delen jag bara sett som DIN modul är nätagget .Alla andra finns olika varianter att montera i dosa eller på skena. Så jag tror inte att det är absolut nödvändigt med en stor central. Om du inte vill.
    Finns en hel drös med olika märken och modeller. Det finns många olika komponenter tex Knappar, termostater, väderstationer, klockor, larm, dimrar, styrning för vattenburen värme , styrning av motorer(fläktar, markiser mm). koldioxid mätare och mycket mer. Det som verkar vara den största skillnaden mellan olika modeller och märken är vilka funktioner som finns.
    Har inte köpt några delar än. Bara fått ett test kit av en kompis som jobbar med det. Så jag kan inte rekommendera någon särskild firma att handla hos. Men om du tittar på http://www.eibmarkt.com så verkar dom ha rätt mycket att välja på.

8. 2010-05-11 15:05
    Svara | #8

78 inlägg

KNX kan vara rätt dyrt och komplext för hemmapularen. Finns andra system om man bara vill koppla lite belysningsstyrning etc. Exempelvis Hager Tebis, Eljo Connect, IHC, Elko ELS, Legrand inOne, LexCOM m.m.
    Sen finns ju även Nexa med riktigt billiga prylar.

9. 2010-05-11 21:11
    Svara | #9

Värmland
    223 inlägg

3 bilder
    Mitt startpaket som jag plockade ihop på eibmarkt tyckte jag inte blev så farligt dyrt och då tog jag ändå med 8-kanaler dimming, 4-kanaler värme, 32-kanaler enkel av/på, lite PIR/vatten och temperatur sensorer, ett ur som ger tiden till bussen och lite knappar/paneler (två lite större "centrala" paneler samt 4 mindre/billigare).

Så ja, det blev KNX på mig till slut. Jag tycker fortfarande det är otroligt lite information tillgängligt om det på nätet, men efter lite samtal med kompisar i det stora utland fick jag ganska klart för mig vad som behövdes samt om min centrala stjärn-näts approach var "riktig".

Att det kan vara komplext tror jag nog, men det beror nog väldigt mycket på att det inte finns information att tilgå [enkelt] för oss vanliga dödliga. Med en gång jag fick grundprinciperna förklarade plockade jag ihop mitt 'start-paket' själv och förutom att jag glömde beställa kabel fick jag med allt som behövdes. Detta sitter nu på min testbänk medans jag klurar ut lite småproblem med ETS (f.ex. hur jag får systemet smart nog att inte, via scener, stänga en kanal som styrts "manuellt" sedan scenen tändes) och klargör resten av kabeldragningen här hemma.

Sedan räknar jag med problem när elektrikern ska komma och koppla in alltsamman, men förhoppningsvis kan jag helt enkelt ge honom ett kopplingsschema som han följer (vilket iofs då betyder att jag gjort allt förutom just den fysiska kopplingen själv - men vad gör man när det inte finns KNX kunnande elektriker på minst 10 mils avstånd?).

Iallafall, tack för svar och kommentarer. Det visade sig dock att det inte alls var så dyrt som jag hade föreställt mig och endel av kostnaderna kan man ju offset mot utrustning man numer inte behöver så som flertalet dos-dimmers, enkla tryckknappar och även fyra rumstermostater till golvvärmen som jag nu slipper köpa/montera.

10. 2010-05-11 21:24

78 inlägg

Nej, ett problem är att det inte finns så mycket information för privatpersoner. Mycket har kanske att göra med att "proffsen" inte vill släppa för mycket utan hellre utför installationerna.

Ett tips är dock att du beställer KNX handboken, den ger bra grundläggande hjälp på svenska. Du kan köpa den här: http://www.elforlaget.se/index.php?f...item_id=051830

250 kr ex.moms är riktigt billigt när man kört fast :-)

11. 2010-06-04 22:44

27 år
    Gävleborg
    20 inlägg

emigrating skrev Visa original
    Mitt startpaket som jag plockade ihop på eibmarkt tyckte jag inte blev så farligt dyrt och då tog jag ändå med 8-kanaler dimming, 4-kanaler värme, 32-kanaler enkel av/på, lite PIR/vatten och temperatur sensorer, ett ur som ger tiden till bussen och lite knappar/paneler (två lite större "centrala" paneler samt 4 mindre/billigare).

Så ja, det blev KNX på mig till slut. Jag tycker fortfarande det är otroligt lite information tillgängligt om det på nätet, men efter lite samtal med kompisar i det stora utland fick jag ganska klart för mig vad som behövdes samt om min centrala stjärn-näts approach var "riktig".

Att det kan vara komplext tror jag nog, men det beror nog väldigt mycket på att det inte finns information att tilgå [enkelt] för oss vanliga dödliga. Med en gång jag fick grundprinciperna förklarade plockade jag ihop mitt 'start-paket' själv och förutom att jag glömde beställa kabel fick jag med allt som behövdes. Detta sitter nu på min testbänk medans jag klurar ut lite småproblem med ETS (f.ex. hur jag får systemet smart nog att inte, via scener, stänga en kanal som styrts "manuellt" sedan scenen tändes) och klargör resten av kabeldragningen här hemma.

Sedan räknar jag med problem när elektrikern ska komma och koppla in alltsamman, men förhoppningsvis kan jag helt enkelt ge honom ett kopplingsschema som han följer (vilket iofs då betyder att jag gjort allt förutom just den fysiska kopplingen själv - men vad gör man när det inte finns KNX kunnande elektriker på minst 10 mils avstånd?).

Iallafall, tack för svar och kommentarer. Det visade sig dock att det inte alls var så dyrt som jag hade föreställt mig och endel av kostnaderna kan man ju offset mot utrustning man numer inte behöver så som flertalet dos-dimmers, enkla tryckknappar och även fyra rumstermostater till golvvärmen som jag nu slipper köpa/montera.
    Sitter i tankar om KNX till min kommande renovering av hus, alla el ska dras om så skillnad i dragning mot "traditionell" el har ingen betydelse då allt ändå ska göras nytt. Har med hjälp från jobbarkompisar och en massa timmars surfande fått en ganska klar bild framför mig hur det fungerar med KNX och hur installationen ska se ut.

Har svårt att motivera den merkostnad det innebär med KNX, men tekniknörd som man är så kan det vara värt några extra kronor för att göra huset lite "smartare"

Får man fråga vad ditt "startpaket" kostade för dig?
    Hur blir skillnaden i pris kontra kvalite om man köper "märkessaker" istället?

En tanke jag har är väl att köpa lite billigare saker som ska sitta i centralen som ändå inte syns och kanske lägga lite mer pengar på de delar som syns (där sambon kommer in i bilden och vill bestämma ) men funderar på om det bara är dumsnålt när man sedan står med ett smart hus som inte fungerar.

12. 2010-06-05 22:01

Värmland
    223 inlägg

3 bilder
    mrdaniell skrev Visa original
    Får man fråga vad ditt "startpaket" kostade för dig?
    Hur blir skillnaden i pris kontra kvalite om man köper "märkessaker" istället?

En tanke jag har är väl att köpa lite billigare saker som ska sitta i centralen som ändå inte syns och kanske lägga lite mer pengar på de delar som syns (där sambon kommer in i bilden och vill bestämma ) men funderar på om det bara är dumsnålt när man sedan står med ett smart hus som inte fungerar.
    Snabbt räknat så gick det väl på 2500 Euro eller så. Har inte siffrorna framför mig men på ett ungefär iallafall.

Det är egentligen en rätt liten skillnad i priser från tillverkare A till B sålänge man jämför lika produkter. Det bästa jag gjorde var att hämta hem ETS innan planeringen av vilka produkter jag behövde eftersom jag då kunde importera flera olika f.ex. dimmers eller tryckknappar i ett projekt och sammanlikna faktiska funktioner iställetför att enbart förlita sig på tekniska data online. En del tryckknappar f.ex. har även tidsbaserade events så man kan programmera systemet att höja golvvärmen i badrummet kl. 0600 utan att använda en egen "kontroller" till detta - något jag inte visst alls innan jag importerade just dessa paneler i ETS.

Så mitt tips är att grovt skissa upp vad du vill ha ut av systemet, f.ex. värmekontroll, dimbara ljus, antal styrda vägguttag, sensorbaserade trappljus etc och titta sedan efter produkter som svarar på just detta.

Att spendera lite mer pengar på det man ser (dvs. kontrollpanelerna/tryckknapparna) betyder inte heller automatiskt att man får mer funktioner, det finns både billiga och dyra paneler som har både temperatur- / närvaro- sensor, timer, scen-minne, styrbara LEDs och LCD info. Titta hellre på hur de ser ut och hur de fungerar, skulle sedan priset visa sig ligga på 700 Euro per styck (som de nya Basalte Deseo verkar komma kosta) kan man kanske dra ned antalet knappsatser man behöver eller planera så man har ett fåtal "fulla" kontrollenheter som kompletteras av billigare knappar i andra rum. Själv blev det bara två "fulla" rumkontrollers (dvs med LCD osv), ett antal enklare tryckknappar-only och givetvis integration med nätverket så allt kan styras via touchskärmen i köket/badrummet eller med fjärrkontrollen till HTPCn från soffan.

13. 2010-06-07 18:59

27 år
    Gävleborg
    20 inlägg

Tackar för svar!

Har börjat kika lite i ETS, ska sätta mig in i det och försöka få lite bättre koll på saker och ting
    Men vi har verkligen gått igenom ritningar och funderat på vad vi vill styra och dimmra, de är skönt att ha lite koll innan man börjar fundera på allt annat

Tänkte passa på med en till fråga..
    Till knappar med dioder eller displayer, drivs dessa av bussen eller måste man dra separat spänningsmatning?

Tycker att inte man ska behöva separat matning, men det skadar inte att fråga

14. 2010-06-08 09:24

Junior medlem Medlem: jan 2009
    Jönköping
    88 inlägg
    Gillad 9 gånger
    2 bilder
    mrdaniell skrev Visa original
    Tackar för svar!
    Tänkte passa på med en till fråga..
    Till knappar med dioder eller displayer, drivs dessa av bussen eller måste man dra separat spänningsmatning?

Tycker att inte man ska behöva separat matning, men det skadar inte att fråga

Det beror helt på vilken display/knapp du skall ha. Det finns dom som skall matas med 230V, 24V eller helt enkelt tar spänningen från bussen. Det står i databladen till dem.

Tex Mertens knappar med LCD display går på buss spänning likaså Zennios, med Lite större touchdisplayer ofta går på extra spänning.

Liknande ämnen

1. Värmekassett eller liknande
    av liselotte i forum Värme allmänt
  2. Domherre (eller liknande)
    av gogubbe i forum Hustillverkare
  3. dieselverk eller liknande
    av Danne031 i forum El
  4. Vit betong eller liknande
    av Johan Gunverth i forum Byggmaterial & byggteknik

Taggar