Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    sri
    Junior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västra götaland

Ja detta blev intressant, tydligen är det många som funderat på detta

2.    länk #17
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Om den oskärmad kabeln uppfyller klassningen för hastigheten klarar den det!...

Anledningen till skärm är om den ska dras i störande miljöer såsom industrier m.m

Har t.o.m läst att i en störningsfri miljö kan en skärmad p.g.a sin extra kapacitanser en sådan har i och med folien/skärmen, vilket leder till en viss dämpning av signalen

Blev lite förvirrad av att skärmen bara ska anslutas i ena änden då jag läste nätverksteknik rf hf-teknik m.m skulle de anslutas i båda ändar??? Och aldrig har jag köpt en skärmad kabel där man markerat/angivit i vilken ände den är fäst resp inte fäst? Förklara gärna då jag tycker det är intressant och vär länge sedan jag läste

Litet klipp från Wikipedia:

Installation Caveats Category 6 and 6a cable must be properly installed and terminated to meet specifications. Incorrect installation practices include kinking the cable or bending it with too tight a radius. Incorrect termination practices include untwisting the wire pairs or stripping the outer jacket back too far.
    Shielded Category 6a cable must have the foil grounded at one end to achieve specified alien crosstalk performance[citation needed]. Unshielded Category 6a cable does not have this limitation, but has a larger diameter.
    To ensure that an installation will meet the requirements for the network protocol it will be used for, a new installation is usually certified using a so-called cable certifier, validator or qualification tester.

I RF-sammanhang (koax exvis) används skärmen vanligen som återledare av signalen och måste därför givetvis anslutas i båda ändar.

Nätverkskabel å andra sidan har differentiell signallering över balanserade och tvistade par. Signalen överförs som genom att driva ström åt ena eller andra hållet genom paret och signalnivån mot jord saknar därför betydelse.

Genom att ledarna ligger tätt tillsammans är utförandet väldigt roubust mot såväl kapacitiva som induktiva störningar då dessa påverkar de båda ledarna i ungefär samma grad och därför tar ut varandra i mottagaränden.

Ytterligare skydd mot störningar för man genom att omge ledarna med en jordad skärm vilken minskar känsligheten för störningar från elektriska fält ytterligare och även bidrar till en bättre kontrollerad impedans vilket minskar reflektioner i kabeln. Kapacitansen ökar, som du mycket riktigt påpekar, men fördelarna överväger.

Ansluts skärmen i båda ändar får man jordströmmar i skärmen vilka kan inducera störspänningar i signalledarna
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

3.    länk #18
    sri

Oj tack mycke_nu, det var väldigt klargörande!

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Halland

Skärm skall bara anslutas i ena änden, det står på sidan ETT när man läser kurser i mätteknik etc. Anslut i den matande änden, dvs routern.
    Och på sida TVÅ står det "funkar det inte som avsett, anslut i båda ändar".

Jag har gått en del såna kurser och även varit inblandad i en del elmiljömätningar. Min erfarenhet är att det inte finns några universella regler, störningar upphäver naturlagarna efter eget behag. Elmiljöexperter är ofta ganska pragmatiska, funkar det inte på det logiskt riktiga sättet, prova ett annat sätt.

Jag säger inte emot rådet att bara ansluta i ena änden, det är sunt. Men jag skulle heller inte bli förvånad om det fanns fall där det fungerade problemfritt om den anslöts i båda ändar, eller rent av fall där man blir tvungen att ansluta i båda ändar för att det skall fungera.

5.    länk #20
    mycke_nus avatar

Och på sida TVÅ står det "funkar det inte som avsett, anslut i båda ändar".

Ja, men då är det ofta i situationer där marginalerna är hårfina, dvs vad man än gör så påverkas signalen, ungefär som när man försöker fippla med antennen för att få in en svag radiostation.

Men visst, jag har byggt mycken elektonik i mina dagar och ibland har man ingen riktigt bra förklaring till varför det fungerar i vissa lägen men inte i andra.

6.    länk #21
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Halland

Exakt, jag har med åren blivit lite luttrad och börjat acceptera att det ibland finns två sätt att bygga den här typen av prylar. Rätt sätt och det sätt som funkar.

7.    länk #22
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Skåne

Litet klipp från Wikipedia:

Installation Caveats Category 6 and 6a cable must be properly installed and terminated to meet specifications. Incorrect installation practices include kinking the cable or bending it with too tight a radius. Incorrect termination practices include untwisting the wire pairs or stripping the outer jacket back too far.
    Shielded Category 6a cable must have the foil grounded at one end to achieve specified alien crosstalk performance[citation needed]. Unshielded Category 6a cable does not have this limitation, but has a larger diameter.
    To ensure that an installation will meet the requirements for the network protocol it will be used for, a new installation is usually certified using a so-called cable certifier, validator or qualification tester.

I RF-sammanhang (koax exvis) används skärmen vanligen som återledare av signalen och måste därför givetvis anslutas i båda ändar.

Nätverkskabel å andra sidan har differentiell signallering över balanserade och tvistade par. Signalen överförs som genom att driva ström åt ena eller andra hållet genom paret och signalnivån mot jord saknar därför betydelse.

Genom att ledarna ligger tätt tillsammans är utförandet väldigt roubust mot såväl kapacitiva som induktiva störningar då dessa påverkar de båda ledarna i ungefär samma grad och därför tar ut varandra i mottagaränden.

Ytterligare skydd mot störningar för man genom att omge ledarna med en jordad skärm vilken minskar känsligheten för störningar från elektriska fält ytterligare och även bidrar till en bättre kontrollerad impedans vilket minskar reflektioner i kabeln. Kapacitansen ökar, som du mycket riktigt påpekar, men fördelarna överväger.

Ansluts skärmen i båda ändar får man jordströmmar i skärmen vilka kan inducera störspänningar i signalledarna
    Nu ska man ifs inte tro på allt som står på Wikipedia men det ända jag reagera på är

"grounded at one end to achieve specified alien " står ju inte om att den "ändast" få anslutas i en ända ordagrant nu e jag jobbig hehe Jag vet att man kan få jordströmmar så det är jag med på.

Category 5e, Category 6, and Category 6a cables can store high levels of static electricity because of the dielectric properties of the materials used in their construction. Always ground the cables (especially in new cable runs) to a suitable and safe earth ground before connecting them to the module.

Caution To comply with GR-1089 intrabuilding, lightning-immunity requirements, you must use foil-twisted pair (FTP) cable that is properly grounded at both ends.
    utdrag från cisco efter en snabb google

8.    länk #23
    mycke_nus avatar

MUST är nog ganska nära "ändast"..

GR-1089 handlar om åskskydd så de reglerna är säkert styrande, men det är ju inte säkert att man kan köra med full hastighet då.

Kanske det finns någon annan här som kan sprida lite mer ljus över detta?

9.    länk #24
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Skåne

Jag tror att du kan långt, långt, mer än mig. Men ville bara visa att det stod såoch det då kanske inte spelar så stor roll. Men det kommer väll att klarna allt efter som det dyker upp fler cat6a produkter

10.    länk #25
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Nu ber jag nog vänligen om att få lägga in en liten protest här alltså.

Kör man skärmat ska man inte klippa skärmen i någon ände. Den skärmade kabeln ansluts i ett skärmat uttag och utan skärm fram blir det lika illa som att lämna en skärmad kabel utan anslutning i nån ände. Däremot ska man bara jorda i KK ändan om man inte har riktigt ruggig miljö (då kan det krävas fler jordpunkter för att undvika för höga strömmar),

Det är i datorns nätverksuttag som jordkedjan ska brytas för att man inte ska få med sig datorns jord.

Att deltaco skulle vara bättre än andra märken håller jag inte riktigt med om heller men visst, den funkar bra. Dock tycker jag att det är skumt att du inte får igång din FTP i en bostadsmiljö, det ska bara funka

11.    länk #26
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götalands

För den intresserade vad gäller "antenn-myten" så citerar jag Simeon: (http://www.siemon.com/us/standards/S...tenna_Myth.asp)

Problemet med en störd miljö är snarare att man sällan har en bra *jord*. Dvs det är därför UTP kan funka i smältverk osv, när FTP inte gör det. För RF så är en skärm (oavsett om den är jordad i båda, en eller ingen ände) bättre än inget. (Själv har jag skärmat med jordning i ena ände, och ojordade uttag. Men det är för att jag är nörd, det har ingen praktisk betydelse ).

MEN, inte för att det som sagt gör något. I en vanlig villa så har man "aldrig" några problem med E-fält så stora som 3 V/m. Och det finns många (jag tillhör egentligen dem) som säger att har man så en så störd miljö så drar man fiber istället.

Så mitt tips förblir, lura först ut *varför* det inte fungerar nu. Annars så är chansen ungefär 90% att du kommer att uppleva samma problematik igen.

12.    länk #27
    sri

Jag har börjat dra om ett par kablar (har några meter cat6-ftp kvar) och är då noggrann att varken tvinna upp paren eller böja kabeln. Har gjort en lös patch-kabel som fungerar lysande så möjligheterna finns ju där iaf..

Tack för mycket och många åsikter!

13.    länk #28
    Forumgud Medlem: Nov 2006

Det största problemet är nog att du monterar kontakter på installationskabel, det är ganska svårt att få bra. Dels måste det vara rätt typ av kontakter (det är olika för patchkabel och installationskabel), dels måste man vara noggrann så man inte tvinnar upp för mycket och så att alla trådar får rätt längd.
    Om man använder en installationskabel som patchkabel - det blir det ju sista biten eftersom du pluggar den direkt in i datorn - så kommer den förr eller senare bli förstörd eftersom den böjs fram och tillbaka varje gång man ansluter eller flyttar på datorn.

Om du skaffar några enkla uttag så kommer det gå mycket lättare.

14.    länk #29
    Senior medlem Medlem: Jun 2008
    Ålder: 29
    Län: Värmland

mrfrenzy har nog en viktig poäng här. Själv har jag nästan bara sysslat med Cat5e och där brukar det oftast fungera, men många bekanta säger sig ha mer problem att kontaktera cat6 på det sättet.

15.    länk #30
    Junior medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholm

Hur får man ett godkänt testresultat utan att ansluta skärmen i båda modularuttagen?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen