Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    BillyBraggs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Ålder: 26
    Län: Örebro

Termometrar till ack.tank

Hejsan!

Ja ska börja renovera köket om ca 1 halvår och har börjat planera och skissa lite..

Vår primära värme får vi från kökspanna kopplad till ack.tank. Och när vi eldar i köket så vet ja inte vilken temp ack.tanken ligger på, utan jag måste springa ner (i källarn där tanken står) och kolla lite då och då när vi eldar så ja vet vilken temp den har kommit upp till.

Det jag skulle vilja göra är att sätta tre termometrar i köket som visar topp-mitt &botten temp. i tanken. Så kan jag följa det därifrån.

Finns det trådlösa termometrar, alltså att ja kan sätta mätaren på tanken och visaren i köket, eller måste man dra en lååång "kabel"? Va finns det för alternativ?

Vi har ett gammalt hus oxå så helst skulle ja inte vilja ha en digital mätare, eller inte att de visas digital utan ungefär som nedan:

[IMG]http://media.conrad.de/m/6000_6999/6500/6500
    /6501/650104_BB_02_FB.EPS.jpg[/IMG]

(dock ska den ju visa mer än till 50 grader som bilden)

Tacksam för svar

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2007
    Län: halland

Regin har lite digitala termometrar som är din-monteringsbara.
    Men det vet i gudarna om de är så snygga.
    Jag är oxå på jakt efter digitala termometrar som skall kunna monteras inomhus som ser någorlunda ut.
    Men det får nog bli till att bygga dem själv.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Feb 2004
    Blogginlägg: 2

Dykrörsthermometer på tanken och en liten videokamera kopplad till den och sen kameran till kökstvn?

4.    länk #4
    BillyBraggs avatar

Dykrörsthermometer på tanken och en liten videokamera kopplad till den och sen kameran till kökstvn?
    Haha ah får kanske bli så.. eller så får ja trycka ner en väderstation så kanske ja får fuktigheten oxå..

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Feb 2008
    Län: Östergötland

Försök med en trådlös stektemometer. Räckvidd ca 25 m.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: stockholm

Eller en elektronisk max/min termometer. Finns också i trådlösa varianter.

7.    länk #7
    jajamänsans avatar
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Ålder: 41
    Län: Dalarna

Har en tanke på att bygga en termometer av biltermometrar och givare.
    Är det någon som provat?

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Nov 2009
    Län: Västra finlands län

Om det intresserar dig med lite tecknik så rekomenderar jag 1-wire system med DS1820 temp givare, dock inte trådlöst men du får loggning och temp historia. lägg till så många givare du vill (nästan) tank radiator ute inne och sen så kan du lägga upp privat websida så har du koll på tempen med t.ex. mobilen när du inte är hemma.
    Systemet går att bygga ut till mycket mera än just temperaturmätning.

H. Jonas
    TERMAX 25 <-> Laddomat 4030 <-> 500L+700L Acctank, och nu OUMAN EH-800

9.    länk #9
    BillyBraggs avatar

Om det intresserar dig med lite tecknik så rekomenderar jag 1-wire system med DS1820 temp givare, dock inte trådlöst men du får loggning och temp historia. lägg till så många givare du vill (nästan) tank radiator ute inne och sen så kan du lägga upp privat websida så har du koll på tempen med t.ex. mobilen när du inte är hemma.
    Systemet går att bygga ut till mycket mera än just temperaturmätning.

H. Jonas
    Hehe.. Jag har hållt på och utvecklat förarid med 1-wire system på jobbet så tanken har faktiskt slagit mej Men då skulle man ju som sagt använda de till mer grejer som att mäta fuktigheten i grunden och elförbrukning mm.. Tror jag får ta de om några år när man har "tid"...

10.    länk #10
    Andreas_Hanssons avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2005
    Län: x

Jag körde med en trådlös stek termometer förut, Det funkade bra.
    Nu kör jag med logger 2020

Gillar analog värme...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen