Hej

Vår diskmaskin, en Elekto Helios har börjat krångla för mig.
Den är några år gammal och det är ett mekaniskt programverk i den.

Problemet är följande:
Tömningspumpen går hela tiden. Det kvittar hur jag vrider på programvredet så händer ingenting annat än att tömningpumpen går hela tiden.
Jag har provat att koppla förbi fuktvaktsbrytaren men utan resultat.
Sen hittade jag en liten behållare under maskinen med öppning in i, utan kablar till, som var full med skit, den rengjorde jag, men utan resultat.

Mina kunskaper tar stopp här, jag kan inte komma på något annat som kan få den att tvångsköra tömningspumpen.

Det finns en sak jag inte undersökt vidare pga den inte går att ta bort utan att ta sönder halva maskinen. Det är en stor behållare under maskinen där det står "salt" på locket inne i maskinen, där i finns nån sorts givare. Vad den gör vet jag inte.

Är det nån som har tips på ytterligare tänkbara felkällor tas dessa emot varmast!!

mvh Thomas

Jag har haft den modellen själv och aldrig haft en pryl som strulat så mycket. Den där "plastmuggen" som man kan skruva ur underifrån sätter igen hela tiden. Det slutar med att maskinen aldrig tömmer eller tömmer hela tiden. Jag tror konstruktionen inte fungerar ihop med moderna miljövänliga diskmedel och lägre vattentemperatur.

Mitt råd: Åk med den till tippen och köp en kvalitetsmaskin, tex en Miele.

H
Hade samma problem med vår nya Cylinda. Visade sig att den var full av rödmögel p.g.a. diskning i låg temp samt dåligt diskmedel. Maskinen har en säkerhetsfunktion vilken är att om det kommer vatten på plåten under maskinen så startar pumpen och den går hela tiden till det att vattnet har försvunnit igen. Det finns på vår maskin en luftning vid undre snurran. Denna var full av mögel vilket vattnet använde för att fylla plåten undertill. Rensning och nytt diskmedel samt diskning på hög temp 1 gång per vecka så är problemet borta.

hur definieras dåligt diskmedel? Står det på förpackningen:D

TS.... nä du byter nästa gång var säker på att det inte står "svensktillverkad" på maskinen, som gjort för problem.

H
Nimajneb skrev:
hur definieras dåligt diskmedel? Står det på förpackningen:D

TS.... nä du byter nästa gång var säker på att det inte står "svensktillverkad" på maskinen, som gjort för problem.
Ja det står på alla förpackningar uppe till vänster.

Hade en reperatör ute som beskrev det som händer. Ocean är det sämsta diskmedlet som finns dock som har dom det bästa tvättmedlet på marknaden. Man ska ALDRIG använda tabletter utan bara pulver eller kuddar. Cylinda är Svensk och är fortfarande en bra maskin. Dock så skulle jag aldrig köpa en tysk maskin, har mycket dålig erfarenhet från dessa.

Hej

tack för många snabba svar!!
änslänge är det bara Consensus råd som ge mig en fungerande maskin igen... men jag ville inte ta till det riktigt än...

Det jag nu har konstaterat är att det går en liten slang från den behållare jag tidigare rengjorde till ett relä eller dylikt. Denna tror jag är nån sorts överfyllnads vakt som skall stänga inkommande vatten när det är tillräckligt.
MEN denna borde ju inte kunna frambringa en tvångstömning då denna nivå ligger under normal nivå vid diskning...

Jag blir inte klok på detta!!! så många komponenter finns ju inte i maskinen...

Är det ingen som plockat med en liknande maskin och har lite tips...??

H
Gå in på deras hemsida och hämta hem en sprängskiss med detaljernas namn på.

Jag har haft felet flera gånger med olika Cylinda-diskmaskiner.
Det beror troligen på att det blivit vatten på bottenplåten i diskmaskinen.
Dra ur elen.
Skruva bort frontplåten längst ner.
Känn efter på bottenplåten om det är vatten.
Torka upp med trasa och vrid ur tills det är torrt.
Någonstans sitter en svamp som sugit upp vatten och påverkat en brytare.
Denna svamp kan behöva kramas ur, eller det kan vara något annan avkänning av vattnet, det viktigaste är att det blir torrt igen.
Sedan är det bara att prova igen.
Har du otur har någonting gått sönder, tex avloppspumpen, och då blir det vått igen.
Men ibland är det bara någon tillfällig läcka. Lycka till!

vad gäller vatten i tråget under så är det torrt, det var även den givaren jag förbikopplade först, men utan resultat...

H
Det är detta fenomen som jag förklarade. Den sitter en frigolit som lyfter då vattnet kommer och slår till kontakten till pumpen. Mitt vattenläckage berode på mögel enligt tidigare beskrivning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.