Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2007
    Län: Stockholm

Trådburet larm

Efter andra inbrottet i våra garagelängor har vi bestämt oss för att installera ett larm. Men jag hittar inga trådburna larmkontroll enheter allt verkar vara trådlöst vilket jag inte vill ha.

Något i den här stilen är jag ute efter http://cgi.ebay.de/HA-841-AEI-Alarm-...d=p3286.c0.m14 men finns det ingen återförsäljare för detta i Sverige?

Någon som har några tips. Har letat i CO och Kjell & C sortiment men inte hittat något.

Grejen är att garaget är ett gemensamt garage och är relativt stort tror att det funkar bättre med kabel än utan.

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Västra Götaland

Det är i klass med COs och Kjell & Cs varianter. köp några av dessa så lär det lösa problemet. Vill du därimot ha något som fungerar 100% så titta på DSC generalagent i sverige är Teletec.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Det har varit populärt att köpa DSC-larm från USA, t ex på www.alarmsystemstore.com. Har själv gjort det och är nöjd. Total kostnad för ett baspaket med ett DSC 1832 med några extra grejer landade på strax över 3000 kr. Man behöver komplettera med en svensk transformator för ett par hundralappar.

Det finns flera trådar här om detta och mycket bra hjälp med installationen.

Om du bara vill ha det mest grundläggande köp ett DSC 1616 från USA. Mer prisvärt än så tror jag inte det blir.

4.    länk #4

Koddos för förbikoppling

Tack för svaren. Det var precis det som jag leteade efter.

Men det jag inte hittar i deras tillbörslista är vattenskyddade koddosa för förbikoppling.

Liknande denna från Kjell&Co eller går den att använda?

Garaget är ett gemensamt 8 bilsgarage. Jag hade tänkt två koddosor som slår av och på larmet. Sedan två eller tre IR-sensorer en larmenhet en siren inne i garaget och en utanför, samt batteriebackup. Eller ska jag ha mer och andra saker?

Har uteslutit trådlösa larm därför de måste jag ändå ha strömförsörjning på, att ha batterier i alla sakerna kommer inte gå att underhålla.

Andra tips emottages tacksamt

5.    länk #5

Tror du måste använda DSCs koddosor. Det enklaste måste väl vara att placera den i ett vattenskyddat skåp.

6.    länk #6

Går att köra Funktionen nyckelförbikoppling. Vilket gör att vilken extern slutning du än vill använda kan användas för av och på larmning.. Självklart måste ju MAPen även användas för programeringen

7.    länk #7

Tack, då borde det funka. För det är väl detta du menar, Option 21 Maintained Keyswich arm?

Men sedan är jag inte riktigt säker på var jag ska koppla in dosan. Vilka plintar, se bifoga fil?

Tror att det får bli en sådan lösning. ska höra med några olika larmföretag om deras förslag på lösning.

8.    länk #8

En sådan koppling med nyckel eller annan slutning sker via Sektionsingångarna (2)

9.    länk #9

Tackar för svaret, misstänkte det. Nu till nästa fråga, köpa ifrån USA billigast (om inte tull) Europa eller Sverige.

Kan vara en fördel och få support ifrån Sverige eller? Hur har Ni andra resonerat?

10.    länk #10
    sandhalls avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2004

Värt att veta, är att alla elhandlare anslutna till Elkedjan kan beställa hem DSC:s larm. Beställde vårt från en handlare som normalt sett inte handlar med larm och fick ett mycket bra pris.

Elkedjans katalog (larmen finns under avdelning 63):

http://elhandeln.elkedjan.se/ELKEDJA...PAC_LoginGuest

PS. Glöm inte beställa larmskyltar. Levereras enbart tillsammans med centralapparat. DS.
    Senast redigerad av sandhall 2009-09-12 23:47

11.    länk #11

Jag resonerade att det var ca 1/3 av svenska listpriset att köpa från USA, inkl. frakt, svensk moms och tull. Supporten får man på det här forumet!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen