Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2009
    Län: Blekinge

Kablage i hus till data och tv (plus uttag)

Hej allesammans!

Jag har kommit för mig att dra kabel till alla rummen som behövde det i mitt hus, totalt blev det 7 platser som fick trippla coax och dubbla nätverkskablar (cat6).
    Anlöedningen till trippla coax är att man ska kunna ha inspelningsbar sat samt tv på dessa platser, det var egentligen bara meningen att det skulle bli inspelningsbar sat i allrummen, men eftersom jag använde fördragen kabel i rören som lades in, så blev det så till alla rum.

Nu är frågan, vad ska man ha för uttag till dessa kablar?

Det hade varit bra om det funnits ett uttag som tog två kablar och hade tre uttag (sat/tv/fm) eller ett uttag som tog tre kablar och hade fyra uttag (dubbla cat6/tv/fm)

Finns dessa uttag att få tag på? Eller måste man tillverka dem själv, genom att borra och fästa en F-kontakt på ett vanligt antennuttag tex?

Jag har sett att det finns uttag för sat/tv/fm, men de uttagen är gjorda för att användas med en combiner tror jag (dvs en manick som slår ihop alla signaler till en kabel) och det är jag inte så himla intresserad av...

Tar med stor tacksamhet emot förslag på vad man ska göra i uttagsväg...

/J

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Jan 2006
    Ålder: 37
    Län: Legoland

Hej allesammans!

Jag har kommit för mig att dra kabel till alla rummen som behövde det i mitt hus, totalt blev det 7 platser som fick trippla coax och dubbla nätverkskablar (cat6).
    Anlöedningen till trippla coax är att man ska kunna ha inspelningsbar sat samt tv på dessa platser, det var egentligen bara meningen att det skulle bli inspelningsbar sat i allrummen, men eftersom jag använde fördragen kabel i rören som lades in, så blev det så till alla rum.
    Du behöver bara två koaxer för pvr och antenn, sat och antenn delar kabel. Tvivlar på att det existerar ett uttag som har plats för tre ingående kablar.

Finns uttag med två sat+tv och radio, men det går på två kablar. Här t.ex.
    http://cgi.ebay.de/CHESS-Antennendos...3A1%7C294%3A30
    Senast redigerad av ThomasLindgren 2009-06-18 21:29

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen