Byggahus.se
Hej, är det någon som vet hur man når samtliga inställningar i det larmet? Kommer t ex in i "prog tele" menyn men kan inte se eller ändra nummer till larmcentralen eller privata nummer.

Finns firmor som säljer dessa larm "låsta från fabrik" men visst måste det gå att lösa? Vet inte om det är tillåtet så jag länkar inte till affären.

EDIT: Tydligare subject.

/Peter
 
Redigerat:
T
Det finns om jag minns rätt en administratörskod med vilken man får ändra många inställningar men inte alla och en installatörskod där man får ändra allt. Båda koderna sätts vid installationen, har man inte installatörskoden kan jag tänka mig att det är jobbigt (på flera sätt - hur kul är det att ha ett larm där ett larmföretag valt högsta koden, och kanske kör samma kod för alla installationer...)

Möjligt att det går att göra en total återställning, manualerna finns på internet via google.
 
Bakgrunden till tråden finns här: http://www.byggahus.se/forum/juridik/104913-bryta-kontrakt-sector-alarm.html

Jag har både installarör och Masterinstallatörskod till mitt sector "brandade" larm.
Vad jag har förstått från den andra tråden så har en tidigare skribent fått hjälp att låsa upp dessa alternativ som är spärrade.

Finns det ingen på forumet som arbetar med dessa och vet om det går att programmera om detta eller om det helt enkelt är en egen firmware i systsemet som låser dessa alternativ, om så finns det inget sätt att byta firmware ?
 
tobiasekholm skrev:
Bakgrunden till tråden finns här: [länk]

Jag har både installarör och Masterinstallatörskod till mitt sector "brandade" larm (och alternativen förblir låsta....)
Vad jag har förstått från den andra tråden så har en tidigare skribent fått hjälp att låsa upp dessa alternativ som är spärrade.

Finns det ingen på forumet som arbetar med dessa och vet om det går att programmera om detta eller om det helt enkelt är en egen firmware i systsemet som låser dessa alternativ, om så finns det inget sätt att byta firmware ?
EDIT: förtydligande
 
Tror det är som du skrev tanaris, en master installer och en installer-kod, dock är det konstigt om Tobias har båda utan att kunna göra ändringarna. Jag har instruktioner för att återställa larmet mha byglingar i centralen men vet inte om det bara påverkar koderna eller blåser alla inställningar. Kan i vilket fall inte prova det nu.

/Peter
 
sectors power+ centraler är låsta från fabrik, mig veterligen är det bara fjärraccess som gäller för att komma åt de inställningarna som du vill, så var de för nåt år sedan när jag jobbade där som installatör, vi kom inte åt telenr inställningarna utan kundtjänst fick göra det, däremot de gamla powermax funkar de fint på
 
Hej, det verkar tyvärr stämma. Jag har fått besked om att både Sector och G4S larmcentraler är låsta och att man får byta moderkort eller prom i dem för att nå alla inställningar. Då är väl enda alternativet att skaffa en separat uppringare :(

Letar vidare men det ser mörkt ut.

/Peter
 
L
Ett alternativ kan vara ett GSM Modem kopplat till en av sirenutgångarna. Om du väljer t.ex. ett Maestro 100 Lite så går de att programmera så att de ringer upp, eller skickar SMS när utgången aktiveras.
Då blir du dessutom oberoende av telelinjen (men beroende av GSM täckning och ett kontantkort).
Kan köpas t.ex. här: www.p4w.se
 
GSM-modemet såg bra ut men 1000kr + moms är nästan vad en ny central kostar tyvärr. Vet iofs inte om en engelsk central blir identisk med min svenska, kan den t ex prata svenska? :)

Surt att GSM-modem och "vanliga" uppringare är så pass dyra.

/Peter
 
L
Hej,
Jag tror inte att den engelska centralen pratar svenska - tyvärr.
Däremot är ju priset bra. Jag kollade upp vad det blev med frakt och moms och det landade alltså på ca 2150 (lite beroende på valutakurs) för paketet.
Kanske är det så att det sitter en engelsk stickpropp i ochså, men en sån hittar man väl för en 20:a på ett varuhus.
Så vitt jag kan bedöma handlar det då förmodligen om språk, support, ångerrätt och garanti som skall vägas mot det högre priset av att handla i Sverige.
 
Öppnade mitt larm i helgen för att ansluta en gsm uppringare, verkar som mjukvaran ligger i ett "gammalt hederligt" e-prom, detta torde ju gå att kopiera från ett std visonic larm och trycka i sector larmet.
Ingen som har tillgång till ett icke "brandat" larm och kan kolla.
 
L
Jag undrar om inte detta "e-prom" är till för att hålla språk. Jag kollade chip-typen och fick för mig att detta var ett typiskt audio-chip.
 
Tror det är som Tobias skriver, chipet håller "alla" inställningar, sen är det ju möjligt att innehållet skiljer sig mellan olika länder (språket). Fick tips om att det räckte att byta chip för att få ett larm där alla inställningar kan ändras, problemet är att ordna fram ett...

Tror jag stött på ännu ett problem, har b la köpt en extern sirén från England, den vill inte fungera och tror det beror på att min larmcentral är äldre än "rev E" som tydligen krävs. Ännu ett skäl att köpa engelsktalande central, suck. Hade köpt allt från England från början om jag haft koll på läget då.

/Peter
 
Hej
Jag står inför precis samma problem som er gällande byte av larmnummer. Håller på med efterforskningar och tänkte ha lite kött på benen före jag diskuterar det hela med Sectors tekniske chef lite senare.
Min första fråga är om det är någon som har manualen för den senaste (Sector-brandade) P+-centralen. Alternativt någon som vet hur man lossar den från sitt väggfäste. Tänkte nämligen ge mig in i den men vill inte slita sönder gipsväggen den sitter fastskruvad i.
Blev glad när jag såg att jag inte var den enda som har problem med Sector gällande detta ärende. Jag anser nämligen att de bör låsa upp alla menyer när de "bygger om larmet till en lokal anläggning". Det borde ju kunna jämföras med att man får sin telefon upplåst av sin teleopperatör mot en viss avgift vid avslut av abonnemang. Vidare borde det klassas som ett köp av en vara och då är försäljaren skyldig att skicka med nödvändig dokumentation. Nu är ju larmet gravt handikappat sas.
Är rätt sur på dem idag...
Verkar som de köper dem från Visonic med en speciellt anpassad (handikappad) firmware. Men om de då tar betalt för ombyggnad ska de ju flasha in den riktiga firmwaren, annars går det ju inte att bygga om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.