Tak & Vind
Rickard.: Det handlar inte om säkerhetsmarginal utan om fallfaktor, vilket jag inte är rätt person att försöka förklara men här om du ids https://www.hewallsafety.se/category/risker-arbete-pa-hog-hojd Jag tror fortfarande 12kN är fel En-standard och det egentligen är 10kN för sånt här och det täcker en 80kg människa som faller rakt ner 1m innan stopp + ett par % säkerhetsmarginal men inte
Dowser4711: [citat] Pappers-cellulosafiber kanske kan vara ett bra alternativ? Annars kan det ju vara värt att kolla med firmor som pysslar med sprutisolering på orten vilka olika material de kan använda sig av.
fantasilös: Jag skissar på en byggnad som blir cirka 9 meter bred. För att få användbar övervåning/vind/loft tänkte jag använda ramverkstakstolar, men spännvidder över 5 meter kräver stöd på mitten för takstolens underram/golvbjälke, enligt en del takstolstillverkare (t.ex. takstolsfabriken.se och derome.se), och i ena änden av byggnaden vill jag ha öppet hela bredden utan bärande vägg,
Immobil: Det tyder på, att de har fått ett flertal reklamationer på den förra varianten. Någon som kan bekräfta detta?
Teramakasi04: Spontant skulle jag nog konsultera nån fler. Inte mest på grund av priset utan mer att det ska bli rätt. Hör med ditt försäkringsbolag om dom kan skicka ut någon för bedömning eller kan tipsa om någon duktig på området som kan räkna på jobbet eller ge tips och råd. Jag har haft kontakt med flera men fick hjälp av en i umeå (hittar tyvärr inte vilken firma det var) som kunde
Ali Abdulrazzak: Har besiktat ett hus från 71 talet och en av felen från nockvinden Från besiktnings protokollet: "Undertaket består av masonit, detta innebär en ökad risk vid ogynnsam väderlek då regn eller snö i kombination med blåst kan tränga in under yttertaket och orsaka skador på underliggande konstruktioner. Mindre mikrobiell påväxt förekommer punktvis." " Skador noteras på undertaket av
pacman42: [citat] Det är väldigt många som passerat 70 år som är dementa, men inte tillräckligt dementa för att de skall få egna förmyndare. Detta utnyttjas av diverse bedragare! Å andra sidan så har jag en halvnära vuxen släkting som är "myndig", men hon skulle inte klara av att bo själv eller hantera sin egen ekonomi. Hon skulle garanterat bli blåst av denna typ av bedragare! Nu har hon
Niklaspe: Håller på att läkta på taket (tp20) med bärläkt som dras ned i takstol. Märker att takstolarna inte ligger i linje med taket. Hur kan man lokalisera takstolarna på bästa sätt? Blir en massa missar innan man hittar takstolen (onödiga hål i kondensskyddet och befintliga plåttaket.) men det kanske är försumbart. Prövade ta bort en bit nockplåt men man ser inte takstolarna tyvärr.
Niklaspe: Håller på att läkta på taket (tp20) med bärläkt som dras ned i takstol. Märker att takstolarna inte ligger i linje med taket. Hur kan man lokalisera takstolarna på bästa sätt? Blir en massa missar innan man hittar takstolen (onödiga hål i kondensskyddet och befintliga plåttaket.) men det kanske är försumbart. Prövade ta bort en bit nockplåt men man ser inte takstolarna tyvärr.
Marsman80: Jag har aldrig gjort det. Kan ju vara lämpligt att den kapade kanten är högst upp på taket där änden brukar täckas av annan plåt så blir det iaf skyddat.
tergo: [citat] eftersom läkten skall flyttas ca 50 mm ner så är det frågan om mellanrummet mellan befintliga läkt och det nya blir tillräckligt stort så klacken på pannan får plats men du får prova med ett läkt och en panna
Anderssonsarna: Vi ska ändra takutsticket på en friggebod från 2m till 2,5m Vi tänkte bara ta bort plåten (spara det som är innertak) och lägga ny papp på den gamla samt nya reglar. Vilken är billig och tillräckligt bra?
fribygg: Prova en vanlig lyftögla från Biltema.
Lechuza: [citat] Innan renovering fanns 1 tilluft, frånluften va självdrag. Ingen luftspalt, otät överallt. Idag luftspalt och tätt, öppet till nock och därmed isolerat hela vägen upp, 2 tilluft och 1 frånluft (pax fläkt som går hela tiden)
maja02: På fastigheten (en brf) finns ett utskjutande tak i metall över ett garage. Mkt färg har flagat bort o vi bestämde oss för att iaf skrapa o måla (det är rost på stora delar oxå) När jag håller på att måla märker jag att det finns några små hål i metallen. Hålen är bara ett par - tre mm i diameter. De är fyllda av ngt som verkar vara sand/grus. Jag tänker att man vill täppa
Rickard.: Trelagstäckning skulle innebära 3 helsvetsade eller hetklistrade lager takpapp och vad jag vet existerat inget färdigt trelagssystem utan det är i princip bara en tvålagstäckning som renoverats en gång. Glaciär 3 räknas inte ens som enlagstäckning(som är det vanligaste idag) utan det räknas inte in i detta "system" alls utan då är det Trebolits elastolit som gäller och då gör du
Claes Sörmland: Bygganmälan är inte aktuellt, underhåll kräver inte anmälan. Det som eventuellt kan kräva bygglov är att du ändrar takets färg. Huvudregeln i PBL är att det inte krävs men det är snårigt. Kolla först detaljplanen, finns där någon reglering av färgen där som hindrar byte från brunt till grått eller att man har infört utökad bygglovsplikt för färgbyte? Den andra frågan är
Sara31: Hej Jag har en stuga från 40-talet med ett tätt (men väldigt fult) korrugerat plåttak. Vi ska fortsatt ha stugan kallställd vintertid samt oisolerad för att undvika mögel och skadedjur (möss och myror har festat här tidigare) samt låg driftkostnad. Tanken är att lägga ett modernt plåttak över det redan täta gamla taket för att få en mer enhetligt utseende - fasad, fönster och
Empeluran: Vi är mitt i rivning av fasaden för byte. När vi närmade oss nock möttes vi av en masonitskiva och en takstol som någon gång utsatts för fukt. Jag är inte orolig, men tar gärna input ändå. Fuktmätt med en billig mätare, men det ger inget utslag. Oavsett vad vill vi inte sätta upp masonit igen för att täppa till hålet. Hur gör vi för att det ska bli så rätt och hållbart som
burremurre: [citat] Får gå upp igen imorgon och lukta. tanken slog mig aldrig äns 😝
Byggaren Bengt: En enkel och billig lösning är att köpa grövre skruv till plåt med gummitätning under skallen, skruva i den i hålen efter klockspiken. Om plåten sitter fast för dåligt efter detta så skruva i ny farmarskruv på lämpligt ställe i plåten. Rosten åtgärdas enklast med att borsta bort det värsta med stålborste och måla med zinkspray direkt på plåten där det behövs, detta är
klaskarlsson: [citat] I de instruktioner jag har läst och följt så skall trekantslisten ligga under underlagspappen. Eftersom ni nu ju har papptak så är det väl inte någon katastof, men har man tex plåt eller pannor över underlagspappen så blir det ju helt fel med den lösningen då vatten kommer samlas och dras in i listen. Dessutom får underlagspappen en väldigt brant vikning som kan göra tt den
BirgitS: [citat] Har taket varit utsatt för maximal (dimensionerande) snölast sen dess och du då mätte om snön hade orsakat för stora förändringar?
AG A: [citat] Jo, det är vanlig gran. Men precis som i vanligt panelvirke 22x95 så är det ju en hel del stora kvistar. När det sågas så tunt, så upptar ibland kvisten hela bredden av läkten. Vanlig gran är ibland också väldigt snabbvuxen, och spricker för minsta lilla. Än värre blir det med tunn läkt. Det händer att den spricker längs hela längden när man drar i en kraftig spik. Är
Rickard.: Ståndskivan måste nog ändå ha en putskant gissar jag men i övrigt ser jag ingen anledning varför du inte kan göra så. Jag har bara gjort renoveringar mot gamla putsfasader så jag vet inte exakt vad det strået vill ha men ska tu leja hjälp för putsningen så kanske det kan vara klokt att ställa frågan innan du beställer plåten.
Mahagnus: Letar några betongpannor ekenäs, vet någon vart man hittar dom eller annan modell som passar?
Intvetja: Hur stor bör luftspalten vara i mm ? Är 45 mm för stort.
Henkarisma: Var uppe på vinden och fotade lite närmare. Dammsög skivan på bilden, ni ser före/efter nedan. Tussarna på före-bilderna både känns, ser ut och luktar som lösullen. Inte expert men känner mig mindre orolig just nu i alla fall.
Arne999: Denna tråd har några år på nacken men hur gjorde du? Jag har likande problem, ser att nocktätningen släppt efter typ 8 år...inte helt otippat. Miosstänker även att det orsakar lite läckage när det blåser och regnar kraftigt.