Tak & Vind
Emanuel01: [citat] Kan ju va de eller i kombination att nockbrädan inte ligger an ordentligt mot pannorna.
Patal89: [citat] Fram tills du skrev, så var jag helt övertygad att det såg ut som att masoniten satt utanpå takstolarna och fästa däri. Men nu tvekar jag på vad jag såg när jag va uppe på vinden innan.. Men okej, några enstaka kan vara värt att lägga energi på men inte samtliga? Det är ju som sagt lite mögelpåväxt på en del av plattorna. Inget jag är orolig för alls men vill ju
Rickard.: Du är nog den första som tänkt tanken så provar du kan du ju återkoppla resultatet med ogräsbrännaren. Förutom gasol kan man svetsa med hetluft och proffs använder då Leister triac eller motsvarande maskin med ett lämpligt munstycke för små detaljer och med ett fantastiskt tålamod kan man såklart också svetsa ett mindre tak men det går inte snabbt och det är inte heller så
Rickard.: Går det inte att få tag på en pappläggare som lägger på ett varv innan nästa år? Att köpa sig till ett extra år är ju i princip bortkastade pengar när det ändå måste göras.....
Stubai: [citat] Jag köper all min plåt från grossist. Rullarna för tak väger 250 kg och fa-rullarna väger 500 kg. De går utmärkt att få i glansvärde 10. Tyvärr verkar både kunder och takläggare vara omedvetna om glansvärde och beställer därför blank plåt. Jag rekommenderar aldrig blank plåt till mina kunder.
Etrompa: Är taket original är den tekniska livslängden slut. Solpaneler ska sitta i ca 30 år, och taket kommer sannolikt att behöva bytas under denna period. Har ni gjort en egen besiktning inför husköpet, där ni kontrollerat taket? Kanske lite extra noggrant, med tanke på din fråga. Annars anlita en oberoende besiktningsman, d v s en ackrediterad person som arbetar som besiktningsman. Vi
Claes Sörmland: Målade förra sommaren med linoljefärg från 70-talet, ett fynd i ett dödsbo. Det gick bra.
Rickard.: Nu när du har lärt dig hur man bör göra så tycker jag du gör ingenting, vem bryr sig om det står lite vatten där 😉
Tompafix: [citat] Du kommer garanterat behöva spackla och måla oavsett hur försiktig du är. Ta en ståltråd / fiskelina fäst i två träbitar som handtag och såga bort den så försiktigt du kan.
cpalm: [citat] Nja, mögel och andra svampar finns överallt i naturen och nog kan det vara mer eller mindre onyttigt att andas in förhöjda halter av av svampsporer och de toxiner som svampar kan bilda. Men nu är det ju på vinden och inte inne i bostaden och i väldigt blygsam omfattning. Den där typen av angrepp hittar du i så gott som varenda äldre hus.
mr_Brasco: [citat] Sorry att jag blev otålig, ny på forumet, ska bättra mig!
Friteradräka: Undrar samma, behöver man ändå ångspärr? Tänker göra liknande åtgärd fast i 30-talshus. Hur gick det för dig? Vad blev det?
frasse1972: [citat] Ja typ så menar dom. Det ska typ se ut som ett förtält. Vi har reglat upp det mesta men problemet är hur man ska få till ett tak med tanke på vinklar och olika höjder. Om du ser på bilderna så är det delvis färdig reglat. Enligt som ska det vara en illusion om att det är ett förtält. Så allt måste var innanför duken.
martinradbo: [citat] Bild kommer så klart, är bara inte där just nu. Dock är det inte nere i rännan de olika taken möts, utan i "sidled". Pratade med takläggare idag som i princip föreslog att man avslutar pappen med en plåt som får gå in nån decimeter på den gamla plasten, å så lägger man lämpligt gummi eller kanske fog under den plåten.
jleol: [citat] Ja, de verkar inte ha brytt sig så mycket om var de gick. Det är långt mellan läkten. Man bör väl gå på läkten eller mitt emellan och på lägsta delen av plåtens "skålning". De har antagligen gått nära läkten och då viker sig plåten. Det är även många småbulor på högsta delen av vågformen som plåten formar.
Workingclasshero: [citat] Skulle du köpa en bucklig bil från nybilsaffären? Näe...... Gör om gör rätt och snygga till och byt det trasiga säger jag. /Workingclasshero
Niklaspe: Hur skall man och vad skall man utgå ifrån för att få plåtarna rakt? Bärläkten längs ned är ganska rak känns den som. Ska man spänna ett snöre ca 1,5 cm ned från takfotsläkten i var sitt hörn och anta att de är rakt mellan dom två punkterna? Sen sätta fotplåten (knäckningen) efter den linjen? Eller finns det andra bra tips? Kamiterra plegel - kanske går dra isär plåtarna
Niklaspe: Hur skall man och vad skall man utgå ifrån för att få plåtarna rakt? Bärläkten längs ned är ganska rak känns den som. Ska man spänna ett snöre ca 1,5 cm ned från takfotsläkten i var sitt hörn och anta att de är rakt mellan dom två punkterna? Sen sätta fotplåten (knäckningen) efter den linjen? Eller finns det andra bra tips?
Claes Sörmland: [citat] Är det inte så att om man lägger ett nytt tak så slipper man mossa de första sex åren. Det tar helt enkelt tid för mossan att växa till efter att taket har steriliserats.
Sunken85: Hej! Ser att det återkommande diskuterats kring vindar, men där mycket av dialogen kretsar kring fukt. Vi får det otroligt varmt på vinden, så funderar på att sätta dit en fläkt för att dra ut luft. Är inga ventiler in till vinden, dock glipor så luft kan röra sig, men min bild är att luften är helt stilla under taket. Finns det risker med att sätta en fläkt för att dra ut luft
Noramasen: Som jag ser det så gör du bäst i att köpa nya hängrännor om du slängt de gamla. Det är "Plastmo" och krokarna ser ur att vara i gott skick men behöver lite slipning och ny rostskyddsfärg samt slutligen vit färg. De är inte alls sönderrostade utan enbart ytost som trängt igenom. De håller säkerligen minst dubbelt så lång tid som de nya rännorna när de kommer på plats.
Antong: Om jag tar bort masoniten och slår fast den diffusionstäta plasten på takstolarna så har jag ju luftspalt mellan isolering och plast. Men vet inte om den har något annat värde
Amazonic: Ska iväg o handla plasttak till altantaket. Men vad ska jag välja? Står mellan dessa två… Pvc vs polykarbonat? https://www.byggmax.se/plasttak-pk-bio-opalvit-p21110#1225=88466 https://www.k-rauta.se/produkt/plasttak-gop-esslon-opalvit-1135x3000mm/7392814201302?srsltid=AfmBOoqDL6s9qB39a3tVDLWGlMGwTSuhoRbX1GxQpjLXxlFmecnSU9FKHzc
fönsterpåven: Byta takfönster kostar ca 30.000kr
kackel34: [citat] Hittar inte något produktblad på webben, men 11 mm tjocklek borde väl innebära det antar det.
Larsson_Power: Här kommer en förhoppningsvis sista fråga.. här har snickarna borrat och dragit slang för den nya avluftningen till avloppet men som ni ser är det hål där den gamla avluftningen suttit. Dom trodde ju säkert att det skulle gå att använda det gamla hålet.. är det här något att oroa sig för? Det man ser är alltså pappen....
swirve: Såhär gjorde plåtslagaren på mitt hus, tänker att det borde gå att göra motsvarande med pappen. Har också gammal grov enkelfas panel. [bild]
Construo: [citat] Tack för svar, nu vet jag hur jag ska gå vidare !
Rickard.: Lycka till! Forumet och även jag tycker det är kul med efterbilder och gröna papptak är tillräckligt ovanligt att dom flesta aldrig sett eller ens tänkt att det finns. Trots att jag hann med många tak så har jag inte fått äran att lägga ett grönt, inte heller ett brunt men det gör absolut ingenting 😉