Tak & Vind
Anonymiserad 405730: 300mm med ytpappen men sedan ska man ansluta med en papp som täcker hela sargen och även en bit ned på motsatt sida.. Så plåten behöver man demontera om man ska följa bransch rekommendationerna.. https://storagetatskiktsg.blob.core.windows.net/files/media/2hwjzpl2/ta-tskiktsgarantier-riktlinjer-2025-web.pdf
Brassemang: [citat] Jag trodde att plastbackar med liten luftspalt under var bättre. Och även om man kan förnimma att kartongen inte är snustorr men heller inte fuktig, så ser det fint ut på golvet under den. Men under plastbacken ser det möjligen liter mögligt ut. Jag tolkar det som att kartongen är i samspel med träet under och överskottsfukt vädras bort, medan plasten gör att fukten stannar
xxargs: Har du skorsten ?? har ni nyligen bytt uppvärmningssystem tex. till BVVP och släng ut pannan?? Sådana hus är ofta byggda för undertrycksventilation med luft som sugs ut genom varm skorsten, både via eldstäder (vedspis/kakelugnar som eldas, senare oljepanna som höll skorstenen varm) och ventilationsgångar vars drag drivs av värmen i skorstenen. Har ni bytt uppvärmningsform från varm
Anonymiserad 184001: Detta är det andra alternativet för att ha luftspalten mynnande ut på takpappen. Behövs ens den inre plåtkragningen isåfall?
Jforce: Jag är helt ny på renovering. Vi har gjort ett rum innan då vi inte stötte på liknande problem. Har därför inte mycket mer information att ge. Till vänster i bild är innerväggen längs vilken vi ska sätta läkten. Rakt fram är en yttervägg. Vi har provat fästa läkten i ändarna och på mitten men skruven går som sagt på någonting som stoppar den.
datja: Hur länge sen är det vinden byggdes? Den har nämligen klarat sig fint hittills. Hög fukthalt på vintern gör inte så mycket, det är för kallt för mikroberna att växa. Se däremot till att hålla tätt uppåt, dvs frisk takpapp och hela pannor. Se på kallvinden som att den ligger utomhus. Det ska vara tätt nerifrån huset men öppet mot, och luftas av, omvärlden. Det ska vara samma
Alikandro: Har också läckage i min fönsterkupa men min det droppar vatten från skruvgenomföringar som sitter fast i råspont. Tur att Vatten som tränger in som hamnar på ovansida isolering dräneras bort längs ut till luftspalten. Kan det var takpapp som brister? Pratat med några takläggare men de e mer intresserade av att byta hela taket på huset och inte av ett mindre reparationsjobb... Vad
Umemume: [citat] Tack för svar! Historian jag läste gällde kondens på insidan taket/alltså på vinden. Alltså att kallvindmiljön drastiskt hade förändrats pga. materialbytet.
thaget: Goddag, riva vårt innetak för att sedan isolera upp mot nock. Takstolarna är byggda med 50x145 reglar så behöver givetvis slå på mer reglar (bean eller liknande) för att nå närmare 300-400. Ett problem blir vid takfötterna åt båda sidor där man möter yttervägg. Där kommer jag inte kunna få till lika tjock isolering om jag inte bygger en typ av "box" alltså en låda på insidan
Testarn: Det låter inte så bra. Om man inte klistrar pappen så kan det teoretiskt komma in vatten den vägen - antingen genom att det blåser in (vid trasig panna) eller genom kapillärkraft om det rinner vatten på pappen som ger upphov till röta och mögel. Skrynklig papp är ju bara fel... Om taket är lite ojämnt så brukar pappen töjas och lösa det utan att skrynkla och om det är så ojämnt
ricebridge: Ofta har förskingringsbolagen avtal med t ex Anticimex eller Nomor, så börja med att göra en skadeanmälan hos ditt bolag. Hönsnät är alldeles på tok för grovmaskigt. Kolla efter musnät eller liknande.
maskeradeproggaren: Hittade detta: ”En lutning på 1:16 (3,6 grader) kan dock godtas om taket har kontinuerliga plåtlängder, dvs att det inte finns några hinder så som skorstenar eller takfönster längs med längden på takplåten. Rostfritt stål går dock bra att svetsa och kan användas på platta tak.” Borde det inte gälla om taket på takkupan har en hel längd, eller tänker jag fel?
golum: Det verkar inte vara några större protester mot hur det visuellt ser ut, förutsatt att man kan få till en stenfot eller liknande för att ge huset en snygg och balanserad bas om jag tolkar er rätt 😊
Penten: [citat] hmm det finns nog ingen väg ut där uppe, förut har det ju gått ut genom ventiationen på kortsidorna högst upp som man kan skymta, då det låg en vind där uppe innan jag rev ner taket
StatusQuo: Hej, Vi köpte en fastighet för ca 10 år sedan där taket var bytt två år innan vårt tillträde. På besiktningen upptäcktes mögelpåväxt i nockvinden och även råsponten i kattvindarna (under isoleringen) var fuktiga men ej ngn påväxt. Vi började undersöka konstruktionen som var (innifrån och ut) Ångbroms -> Ekofiber -> Råspont -> Yap superfelt underlagspapp -> lertegel (dvs
Fredrik Karlsson6865: Hej! Jag renoverade halva övervåningen i somras/sensommaren. Under en längre period hade jag borta en stor del av isoleringen på vinden ovanför rummet för att dra el. Nu när jag var uppe på vinden förra helgen fick jag se att det börjat komma lite svartmögel kring ventilationsgallret som sitter på gaveln/nocken precis ovanför där jag hade borta isoleringen. Kan den perioden som
Linusnewbie: [citat] [citat] [/QUOTE] Det finns inte någon takpapp. Något som Myressjöhus av någon anledning inte använde under 80-talet. Jag tror att har blåst in regnvatten in under vindskiveplåten vid någon av stormarna. Vattnet har sedan fastnat längst läkten. Jag har själv inte kunnat inspektera skadorna utifrån än. Det är högst upp på taket och så länge pannorna är fuktiga går det
tyomka: Nu när jag tittar på bilder närmare så ser det ut som att dem mesta skador du har är vid en gavel. Ganska vanligt ställe där vatten letar sig in även hos äldre tak som har papp men som slutar vid vindskivan (idag drar man runt pappen i gavlar och klämmer med första vindskivan). Har du inte tillräckligt breda vindskivsplåtar, och i värsta fall plåtar som inte ens täcker över
tyomka: [citat] Rf inomhus kan vara låg men ånghalt hög. Sedan är ju i överlag blir låg rf inomhus på vintern. Men varje gång du lagar mat, kokar vatten, gör kaffe, "duschar", moppar golv, vattnar blommor osv så förångas små mängder vatten som hinner inte blandas ut i luften och som stiger upp/läcker direkt upp på vinden. Därav problem på vinden. Självdrag klarar inte av ventilera bort
Hej_där: [citat] Hej, har du hittat orsaken? Vi verkar ha samma problem vid vårt hus.
Axeljjohansson: [citat] Mitt tak består idag av takstol-eternitskiva-läkt-tegelpannor. Minimalt med ventilation på vinden och troligen läckande värme från bostadsytor då huset är från -56 och ingen ångbroms finns. Kan ej ha gavelventiler då huset är ett radhus med grannar på var sida. Mina tankar var först att byta till takstol-råspont-Mataki yep 2500-läkt-takpannor. Men ju mer jag läst på ju
Test1234567: Upptäckte igår i ett av rummen att det har uppstått en spricka i skivan i innertaket, misstänker att det är tretex. Förstår inte hur det kan uppstå helt plötsligt, kan det ha något att göra med det kalla vädret och torr luft? Har en luftfuktighetssensor i rummet och den har varit mellan 25-30% nu i några veckor, kan materialet ha påverkats av det? Påverkar detta konstruktionen
Betongo: Varit ordentligt oväder här senaste veckan med snö, is regn och kraftiga nästan storm-vindar. Har börjat dokumentera boarden på vinden (betongpannor, 77) och noterade idag en ny fläck. Vad är nästa steg, och hur bråttom är det? Kan inte se något från utsidan pga snö/is. Kan det vara kondens eller är det 100% läckage mellan/genom pannorna? Kan inte se att det droppat in på
Hans-Göran Eriksson1: Hej Det var ett större projekt än jag kunde ana, jag rev allt utom fyrlingarna som var 70x70 mm som jag byggde på sen nytt rote papp samt bandplåt. Gjorde nytt innertak i stora rummet samt sne tak på övriga rummen.
nb.: Svårt att bedöma från bilden. Men om det är torrt (både sommar och vinter), dvs möglet har bildats genom kondens under nära 70 års tid utan att något förändrats så skulle jag inte göra något alls eftersom det om 70 år kommer att se ungefär likadant ut. De flesta vindar i äldre hus ser ut så. Om det däremot är fukt som tillförs utifrån (otätt tak) så är det viktigt att
Småbrukaren: Kommer du åt den balken uppe på vinden? Vore intressant att kolla om den är fuktig närmare ytterväggen.
Uffe A: Bor du i skåne så har du Malmö återbyggdepå De har mängder med begagnat taktegel av olika sorter Annars googla på vad som finns,s nära dig
Nygge72: [citat] Tack. Hade för mig att jag sett någon sån. Det var denna