Tak & Vind
Fjonken: [citat] Färg som är för plåt, förberdelser,,, ja kanske försöka tvätta med ngt som tillåter att färgen att fästa. Valfritt
AXS: Du kan ju sätta ny papp och läkt på den sida du tänkt sätta paneler men inte sätta tillbaka pannorna där du tänkt ha panelerna. Ytpapp under panelerna och monteringsskenor istället för läkt såklart. Tycker det är snyggare när panelerna sitter i samma nivå som pannorna.
Murkla1949: [citat] Nä, tyvärr. Men något sånt var det inte och vi har bara sett nåt smått spår sedan dess. Det var helt luktfritt och det tror jag inte att det hade varit om det var möss… Bästa beskrivningen är fortfarande att det var som soja🙂
Hans Andersson1077: Med fler bilder så ser man ännu tydligare hur dåligt det är gjort. För vindskivor mot takplåten ska man lämna sånt avstånd att virket inte kan suga upp fukt och vara möjlig att komma in med målarpensel för framtida målning. Avslutningen mot gavelväggen är väl en av dom sämre lösningen jag sett. Går ju göra en vinkelplåt som går ända upp till underlagtaket på högre delen
periva: hej. jag har två funderingar som jag gärna tar emot synpunkt på 1. jag har tänkt isolera taket på vinden. slik det är nå består taket av masonit och plåttak. detta är ett gammalt som jag skal byta ut. det som da är min plan er(från yttertak och inåt): plåttak luftspalt kondensväv (luftspalt igen?) ca 200-250mm isolering, (ångbroms?) innerbeklädnad. kan isoleringen ligga emot
blackwidow: [citat] Jag har samma/liknande problem. Kanalplastskivorna-/taket är från 1999 och har flera gånger kasat utåt så det läcker inne vid fasadanslutningen vid blåst och regn och nu även vid snöstorm, trots ett takbleck som går upp under fasaden och utöver plasten. ..Jag har inte råd byta tak sen jag blev änka 2023. Fick du nånsin svar på din fråga från 2024? Jag hade målare här
fribygg: Råspont och underlagspapp under riktiga tegelpannor, inte billigast eller snabbast att lägga men snyggast och mest hållbart nu när du inte kan och får montera nått nytt eternittak.
Pedro Blom: Det här är det närmaste jag hittar. Borde funka. [bild]
Rickard.: [citat] Jag har inte varit inblandad i något sedumprojekt med Platonmatta eller liknande men har sett det på nått jordtak och jag misstänker det är samma dvs platonmattan ligger löst under sedumet och vikten av det håller förhoppningsvis kvar det. Så gör man med dom andra underlagen som man kan använda också. Till ts har jag inget bra tips, proffs använder skarvsvetsade tätskikt och
Nissegandhi: Om du skall ha en väggmonterad stege behöver du inget glidskydd, men om du skall ha en lös upprest stege behöver du ett nytt glidskydd som håller stege så att den inte kan glida ner eller i sidled. Glidskyddet måste vara typgodkänt.
Noramasen: Jamensedär! Tillbaka nu med lite uppdatering. Det har hänt lite sedan detta var aktuellt, men jag tar det i tur och ordning allteftersom det har skridit fram. Och jag får passa på att tacka för alla inlägg från samtliga. Det har varit värdefullt att ta del av för att få fram ett beslut på fortsatt åtgärd. Och fanns möjligheten att utse allas inlägg som bästa svar så hade jag
HusOwnerWhiteHouse: Är påjakt efter ZANDA 85 S - 2 kupig med sandyta. Var kan man hitta denna typ av takpannor? Mvh
tergo: [citat] Ja men det är inte fel att skrapa bort det grövsta innan man sprutar grön-fri
chokonanana: [citat] Jag har funderat på det en utkastare många ggr men gett upp p.g.a. att kök/badrum ligger på "framsidan". Men jag måste ändå tacka för förslaget för nu fick jag en idé !! 😆 Jag inser nu att vi har ett badrum på övervåningen mot baksidan. Det löser inte hela problemet men halva! 😅 Istället för att behöva leda en vattenslang upp i stupröret på framsidan och över
Gredelin: Hej hopp! Jag ämnar att byta ut mitt kanalplasttak över uterummet till råspånt/papptak. Anledningarna är många, men på sikt vill jag konvertera rummet till ett "vinterbonat" rum. Taket idag är takpannor sedan bryt i vinkeln varpå man lagt falsat plåttak. Där sedan uterummet börjar så övergår taket till kanalplast. Min fråga är hur jag bäst får in takpapp inunder det falsade
Centano: Du ska ha en remsa papp under fotplåten. [bild]
Lantis4: [citat] Jättefint, precis som jag önskar😍
smh: [citat] Tack så mycket! Det låter ju helt rimligt. Nu gäller det bara att klura ut hur jag ska få ihop en bättre lösning ... Vet du hur folk "brukar" göra? Känns konstigt att jag ska vara den enda med det här problemet! Det blir ju som du säger en jäkla tyngd med all snö, och så med en liten fjuttig skorsten som ska ta emot allt det ...
Nissens: [citat] Det står ju tydligt ”byte av vindskivor”, så det är ju lite märkligt att du inte vet vad de heter.. Priset känns helt normalt. Kan vara lite bök att få ned de gamla och upp de nya. Vore jag du skulle jag klä dom nya med plåt direkt så är de underhållsfria i herrans många år.
Testarn: Hur ser kameran ut map kabel? Jag hade nog inte velat ha kopplingar på utsidan utan försökt dra kabeln från kameran till dosa eller skarv inne. Vill minnas att en RJ45 kontakt går att dra igenom en 20 mm slang men kolla. Slangen skulle jag klamra med skruvad klammer och inte spikad då den är kortare.
Chokladmonster: Jag fick rådet när jag renoverade en plåtkupa att vara väldigt försiktig med slipning, jag borstade bara rosten med en stålborste, avlägsnade lös färg med en spackel. Tvättade väldigt noga med målartvätt, sedan målade jag. Två lager grundfärg på rostiga områden, annars 1, sedan två slutstrykningar, det är 5 år sedan jag gjorde det och resultatet ser fortfarande väldigt bra
Villabyggaren123: [citat] Hej! Har du möjligtvis lite bilder på hur det ser ut, alternativt under tiden du byggde? Hur fäste du råsponten på det befintliga undertaket? Sitter i samma sits nämligen :) Tack!
Håbbe01: Isoleringen innebär att tempen sjunker något då spillvärme från underliggande rum minskar vilket innebör att fuktigheten skulle öka om du släpper i kall ute fuktig luft på vinter. Men murstocken kanske håller tempen på bra nivå i alla fall. Men någon ventilation bör nog finnas. Skulle nog själv sätta 100mm don reglerbar i vardera gaveln med måttlig öppning.
Rickard.: Enligt mig så bör man nog förbättra profilen en aning. Grundidén är att vattnet som släpper från plåten inte ska rinna efter vindskivan och det ser minst sagt tveksamt ut att det gör det idag. Prata plåtslagaren så löser hen det, bilder och mått är bra att förbereda sig med innan du åker dit.
Noramasen: [citat] Rent funktionellt finns inget att anmärka på förutsatt att pappen är klistrad ner mot plåten, speciellt då infästningarna sitter lite långt ner. Sedan att det är bucklor är förmodligen ett resultat av att taket är inte helt rakt, utan det är spänningarna och ojämnheterna som orsakar det. Men det syns ju inte när pappen och teglet sitter på plats. [citat] Stosen som enbart
Testarn: [citat] Då var jag nog otydlig. Mellan underramen och överramen på takstolarna finns stöttor och det var de jag kallade stödben. De sitter ordentligt fast i takstolarna. Om du skruvar en kloss av en bit 45x70 eller liknande på ett stödben och en kloss på motsatta sidan och sen ovanpå dessa klossar skruvar du en regel mellan takstolarna. Sätter du klossar och regeln på ungefär samma