J
jagärohändig: En update i denna tråd: Jag borrade hål i listen med försänkare, och skruvade sedan in listen så att den följer väggen bättre. Spacklade över skruvhålen med snickerispackel och kommer att använda målarfog till den lilla glipa som finns kvar. Tack för alla tips!
6 svar · 2,0k läst
·
I
ivarssonivar: skulle troligen passa. https://www.lindab.se/produkter/byggprodukter/taksakerhet/takstege/tsgls/?sort=popularity&display=16&page=1
2 svar · 514 läst
·
F
frenchie: Nu är innertaket uppe. [bild] Isoleringen på plats [bild] Nu har jag ett högtak att gipsa där bärvirket ligger på cc600mm. Antar att jag får sätta skruv var 150’e mm. [bild]
14 svar · 1,4k läst
·
X
xxargs: Inte ouppvärmd utomhus, där ligger fukten mellan 85 - 100% Rh i typ över 3 månader i rad. torr luft stämmer om man pratar om uppvärmd luft som uppvärmd luft i en bostad, medans garage som hålls max 10 grader C varm och kanske också en våt bil som rulla in med snö och slask på sig var dag som sakta smälter av och med fria vattenytor rinnande efter golvet som letar sig till
18 svar · 2,3k läst
·
Karrock
Karrock: [citat] Jag är nöjd med att ha satt såna, men jag bockade dem teoretiskt perfekt, och så var det en svacka i taket som jag därmed behövde kompensera för i efterhand. Stör mig varje gång jag ser hängrännan och varje gång det regnar mycket...
6 svar · 639 läst
·
R
Robert_G: [citat] Jättesnyggt, och lär väl vara i princip underhållsfritt. 👍
20 svar · 10,9k läst
·
ARJU
ARJU: [citat] Det finns ett konkret rätt och fel svar. Tillverkaren av hängrännan har utförande med deras system angivet i en manual, det ska vara enligt tillverkarens anvisning om du anlitat en fackman för att utföra jobbet. Om du vill ha jobbet utfört enligt en generisk video på youtube eller populärast åsikt på byggahus borde detta såklart avtalats innan arbetet påbörjades. Jag bytte
14 svar · 2,0k läst
·
S
slow9333: [citat] Hehe förstår, så länge man håller koll så är det väl lugnt. Bästa är ju att ha nån form av inspektionslucka om man inte har vind eller liknande så man håller koll på råsponten :)
32 svar · 10,4k läst
K
Killen som behöver hjälp: [citat] Tack! Ser ju bra ut!
7 svar · 614 läst
·
N
nameloser: Om det är mer än 10m2 tak och ni tänkt spackla själva utan tidigare erfarenheter skulle jag starkt rekommendera att köpa en giraffslip som kopplas in i grovdammsugare. Denna har jag och den har funkat grymt:
10 svar · 1,9k läst
·
oscar_uppsala
oscar_uppsala: Vilken fin, rolig och lärorik tråd @chokonanana (och @Plåtsax!).
30 svar · 4,4k läst
·
H
huggan: Fungerar fint.
1 svar · 502 läst
·
M
Marcus_Carlsson: Gjorde i somras en komplett takrenovering på vårat gamla boningshus, och skulle vilja dela med mig av den erfarenhet med forumet. Tänker att det kan hjälpa andra ambitiösa hemmasnickare till nästa säsong! Den korta versionen Ett 150+ år gammalt timmerhus. 100m2 TP20 plåttak, 1,5 plans hus och ca 35 grader taklutning. Taket läkte på sin ställen och takavattningen var helt kaput,
0 svar · 1,4k läst
·
W
wipe: Kallvind. Gavelventilier men 50% av takfötterna är mer eller mindre igensatta. Har 4 sensorer och nu senaste dagarna (fuktigt ute) så har fukten stigit vid dessa på fm när värmen börjar stiga ute och på vinden . Varför kan det vara så?Går från ca 68 till 74% under fm för att sen vända neråt igen. Peak vid 74% klockan 11 igår ex när det var 21 grader på vinden, sen sjönk det
0 svar · 809 läst
K
Kullatorp: [citat] Så klart tack!
2 svar · 865 läst
S
skyisthelimit: Kolla upp installationsanvisningar för någon av de större tillverkarna av modulskorstenar. Se till att ha koll på avstånd till brännbart material. Se till att alla bärande konstruktionsdelar (bjälklag, takstolar) håller sig väl utanför dessa mått. Du kan tom köpa en takgenomförinng nu om du vill förbereda ännu mer.
5 svar · 890 läst
plåtrickard
plåtrickard: Hur var det gjort innan? Men om det där är en skorsten så borde den vara brandisolerad genom vinden och taket
3 svar · 692 läst
·
C
chokonanana: [citat] Det finns ett förråd under och vattnet ramlar ner på det taket. Problemet i denna tråd är löst och det går att följa här. Det blev dubbla poster på samma problem som postades olika tider på året.
8 svar · 1,6k läst
·
H
Hybro: Och svart färg på plåtskenorna gör mycket.
2 svar · 1,2k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Koppar äter stål... Men om det är rostfria farmarskruv absolut Annars finns det förkopprade skruvar och det borde gå att få tag i nya spik
5 svar · 687 läst
·
T
Tilt: [citat] [bild] [bild] Ett par bilder på ett tak som är nylagt med Plannja Zink Magnesium (Zinkmagnesium). Får be att återkomma senare med bilder på hur det åldras då det bara legat en vecka... 🙂 Som ni ser är taket f n "silver" och så blankt att taket ser blått ut om det är blå himmel och grått vid mulet väder.
23 svar · 25,2k läst
·
L
Liam.G: Kanske gammal tråd men jag såg den nu. Vilken klåpare… kanske snickaren skulle hålla sig till just snickeri och inte plåt om han inte kan ta reda på hur man gör. Det är fel plåtar som är monterade, där ska vara en längre bock så att den nästan ligger an mot takpannorna. Dessutom har jag aldrig sett något så dåligt som bilden på nocken! Han har ju förf*n knäckt plåten över
6 svar · 6,4k läst
·
F
fua011: Tack för svar! Ska leta efter läckage och isolera på nytt låter det som 😁
3 svar · 746 läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Det år diverse lavar som växer på nockpannorna, så huruvida det är gjort i modern tid beror på definitionen. Det tar ju några år innan det blir dylik biologisk mångfald på betongpannor. Så frågan är hur stort problemet är? Hur ser nocken ut på insidan?
5 svar · 913 läst
·
H
hempularen: Utan att riktigt förstå frågan, så låter det vär spontant som att snörasskyddet kan vara felmonterat. Det är inte normalt att pannor går sönder under fästena, och om det nu är svårt at tfå dit en panna så spänner kanske fästena för hårt mot pannorna. Det kan i så fall vara en justeringsfråga, eller fel typ av snörasskydd till den typen av pannor.
5 svar · 943 läst
F
fribygg: Du kan lägga korrugerad plåt utan att ha råspont under. Om jag var i din situation skulle jag fundera på självbärande plåt "poolplåt" och bara lägga ett par plankor på ena långsidan av lastbilssläpet för att få fall samt betongplattor/trädgårdsplattor ovanpå som tyngd med ett sånt plåtval kan du lätt ta bort taket och flytta släpet om det skulle behövas
1 svar · 641 läst
A
Amhii: Ok. Ja då är nästan ingen av stödbenen korrekt fastsatta. Tack så mycket för svaret!
2 svar · 574 läst
·
P
Peter_K: [citat] De har fått bra recensioner över lag.
11 svar · 1,3k läst
J
jakobmagnusson: Hej! Jag ska byta ut det gamla -48V värmekabelsystemet i det flerfamiljhus jag bor i, det har gjort sitt. Stockholms innerstad. Jag önskar tips på bra och prisvärda leverantörer/installatörer att be om offert. Tack!
0 svar · 408 läst
De löser sig
De löser sig: [citat] Ja det kommer nog bli så. Blev varse om det förra måndagen på ett mindre roligt sätt. Hade taket helt öppet medan jag la råspont. Skulle inte regna förens tisdag kväll enligt prognos men så från ingenstans extremt skyfall i 30-45. Hade tack och lov en värsting grovdammsugare ståendes på ovanvåningen så fick springa runt och dammsuga upp allt vatten så gott det gick..
6 svar · 989 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.