Tak & Vind
Nilsbygger: Inte säker på om jag låtit eterniten ligga kvar. Här har du en länk som beskriver bra hur du ska jobba med duken och som ger svar på din fråga om nockplanka. https://www.google.com/url?q=https://www.isola.se/assets/Sweden/Brochure/Diffusionsoppna-Underlagstak.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwjwy93WhqXpAhXS8qYKHXyXBfAQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw1h5XTqjfneigkp4khJMdq_
JohanN03: Varför inte? Om man kan få ett bra resultat med mindre arbetsinsats. Låter självklart:D Ja, du har rätt. Råsponten är ju inget under av precision. Då får det bli till att klyva.
Patzie: [citat] Okej det har jag aldrig hört talas om man lär sig nåt nytt varje dag:Dmen oavsett så är ju trä inte vattentätt även om det skulle va behandlat för att motstå röta så konstigt att bygga så i modern tid kan ja tycka, sen eftersom du har angrepp så är ju bevisligen behandligen inte längre effektiv , har väl stått blött där i många många år, så skulle nog slänga på
kjellbjornfors: Håller på och river mitt gamla garage. Plockat ner gipsen på väggarna utan några större svårigheter. Men taket....hujeda mig. Spikade med 20 cm avstånd i sviktande 4” brädor som gör dorning näst intill omöjlig. Provat multiverktyget, men den täta spikningen gör det meningslöst. Just nu fungerar kofot och en ” kantskärare” bäst. Förslag på bättre teknik mottages med
Ceciceca: [citat] Ja det har du ju helt rätt i, tänker bara att både växter och snö blir tyngre än bara papp :) Min tanke var något istället för papp som i så fall blev lättare för att undvika tyngd. Eller främst kanske vad jag skulle använda under pappen för att få minsta möjliga tyngd från början. Råspont är ju bra men tungt, så någon form av lättare men stabil skiva är nog mitt
jakob123: Tack för svaren! Jo det verkar smidigt med stege men luckan blev ganska lång 1.1m istället för 0.79m, tanken är inte att ha grejer på vinden utan enbart kunna inspektera samt utföra underhåll men jag inser bekvämligheten med stege, slipper man bångla upp en fällstege som ska slå i väggar och dylikt varje gång. Får se om det finns plats. Jo jag tänkte mig också strategin med att
hjalle74: Det låter katastrofalt! Jag krävde att de rev bort all gammal papp då de bytte mitt tak. Tre anledningar: 1. Man hittar alla dåliga brädor som ev behövs bytas. Inspekterbart. 2. Tätskikt såsom takpapp och även väderutsatt trä som tunn läkt håller definitivt inte i 100 år med god funktion.. 3. Man vill aldrig bygga in organiskt material mellan två tätskikt... Stackars husägare....
Sven E-sson: Hej Gammal tråd, men en erfarenhet vill jag dela med mig av. Anlitade en "professionell" firma för att spruta taket. Ca 200 m2. Mossan försvann, men jag fick sen sopa upp mer än 2 kg av pannornas ytskikt i hängrännorna. Kom fram en grov betongyta på pannorna! Firman påstod att man får räkna med att ytskiktet släpper pga slitage och frostsprängningar. Surare miljö nu. Beror också på
fb35523: Jag läste lite för fort och läste takpapp i stället för vindpapp. ("Är det meningsfullt att häfta fast vindpapp så att den kommer som ett skydd ovanpå isoleringen?") Vindpapp är så klart vad du ska ha (vilket jag också skrev). Isoleringen som är kvar i sidorna bör du nog modifiera lite så att luftspalten verkligen blir ventilerad, annars har den ingen eller åtminstone nedsatt
justusandersson: Utan diverse måttuppgifter är det svårt att säga vad som orsakat nedböjningen. Enda rimliga lösningen tror jag är att byta de horisontella bjälkarna som fungerar som hanbjälkar och bjälkar till vindsbjäklaget.
Stadsfiskalen: [citat] Det beror på vilken plåt och märke man använder. Det framgår av imstruktionsmanualen. Jag hade Plannja Regent. Den första raden hade cc 280 och resterande 320 om jag inte missminner mig.
Jacon: [citat] [citat] ok tack! Då köper jag Biltema butyltätning som skrevs om ovan istället när jag kommer till ”storstan”
KnockOnWood: 10 mm konstruktionsplywood kan vara ett bra underlag för takpappen. Och då kan man fästa strö- och bärläkten där det passar. Skruv rekommenderas.
Hobbyhus: [citat] Fribärande läkt, så heter taket ja. Det ordet har jag försökt få fram men inte lyckats. Tack! Enligt träguiden så är det alltså samma princip som på ett tak med råspont och papp, plåten ska ligga under. Och då är min plåt felmonterad. Frågan är då om ränderna på vindskivan kommer från stänk från rännan eller vatten som runnit på masoniten och ner bakom plåten.
Muuuuurtin: [citat] Okej, bra tips. Verkar ju vara torrt så är nog ingen fara då, men bra att hålla koll
SMachnow: Det är nu ett hyffsat nytt trälocktak som tyvärr läcker, jag tänkte plocka bort locken och lägga dem på tvären i stället. Så jag kan nog pricka in hålraderna
Frågan: Vill helst inte stänga någon av väggarna eftersom de ger utsikt eller solinsläpp. Se bild. Trädäcket är mellan en och två meter ovan mark och stolparna går genom trädäcket ned till fäste i stolpsko/berg. I trädäcksplanet tänker jag fästa stolparna i reglar/bärlina. Hoppas att det tillsammans med en bra infästning av tre bärlinor i vägg, två stolpar per bärlina samt 18 eller
justusandersson: Stödbenen gör ingen nytta som stöd för hanbjälken, i så fall saknas de. Planlösningen för vinden verkar lite "hemmagjord", men som jag skrev är dimensioneringen väl tilltagen.
Stugmannen: Hej! Ska lägga isolering i pulpettak på gäststugan (ej året runt uppvärmd). vad tror ni om glasull typ denna? https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/isolering/glasull/isolering-isover-uni-skiva-35/p-397426-397430 mvh