Bo arnold
Bo arnold: Jag har en sorts ståltrådsbyglar som sätts hakas under pannorna syns inte alls men är effektiva tror mjöbäckspannan har dem
10 svar · 3,0k läst
F
Fastighetsskötarn: Tack för tipset! Har gjort en tillfällig lagning med Wakaflex, verkar vara en väldigt bra produkt fast lite dyr. Så får vi se sen om byggaren kan tänka sig öppna väggen och kolla isoleringen etc efter skador.
2 svar · 1,5k läst
·
L
Lutte: När jag bytte takavvattning hemma tog jag offert på Plannja aluzink med både vanlig böj och skarpböj hos byggma. Är ju ett par år sedan men tror priset låg iaf på ca 450kr per böj då
6 svar · 3,1k läst
M
MagHam: Finns många varianter på temat. Själv har jag i tre rum gjort "Kryss-Gles" med cc 300. På så korta avstånd kan man använda vanlig ytterpanel istället för 28x70. Första lagret tvärs sponten, och i bjälkar där dom finns. Andra lagret tvärs, shimsat med småbitar av board i olika tjocklekar. Tar lång tid men blir riktigt bra.
9 svar · 4,5k läst
·
E
Eyerash: Har du fått någon klarhet i detta? Har med en LB kåk fast från 63. Ser i princip ut som bilden över här. Hittar dock ingenting om undertaket. (Har plåt på eternitplattor) Jag försöker hitta information om just ”internit” och vad jag har hört från ljudupptagning från lommafabriken (tror det var p3 dokumentär där en av dom anställda nämner materialet) så körde man ut både
17 svar · 10,8k läst
·
M
MickeAxlsn: Hej, bygger nytt lösvirkes hus helt i egen regi 1,5plans med källare under hela huset och har nu fått ihop stommen samt taket med råspont och papp(duk) Jag är dock osäker här hur man gör för att få ihop takkupan vid sidorna mot det andra taket då min takstols leverantör gjort en takkupa som i stort sätt flyter ihop med de andra taket dvs att råspont utsticket på takkupan går ner
0 svar · 3,8k läst
·
H
huggan: Glesa innan annars så kan du går ner i dimension. Mer jobb men inte säkert att materialet blir dyrare.
1 svar · 768 läst
K
kettu: Vet inte, men känns som man skulle behöva köpa en triss lott. Hade föväntat mig större skada, mera mögel. Verkar som en spik är boven i dramat. [bild] [bild] [bild]
5 svar · 1,2k läst
·
Y
yens: [citat] Ja, eller till och med en fasadbräda 28x170. Eftersom tanken är ca 2,5 cm luftspalt så blir det ju 195-25=170 kvar.
7 svar · 7,2k läst
·
GoForIt
GoForIt: Jag tror att alla de tre produkter vi diskuterar är ungefär likvärdiga. Jag har testat Biltemas produkt med bra resultat
3 svar · 5,1k läst
·
En apelsin
En apelsin: Jag bygger en ny sommarstuga med öppet till nock över halva huset. Jag har satt limträbalk över den delen. Den kommer bli synlig, men inte takstolarna. Vid loftet har jag istället ramverkstakstolar (120cc) med extra golvreglar mellan för golv. Jag tycker det är mycket värt att ha ljus och rymd över kök/allrum. Bygger nu, det enda egentliga orosmomentet är akustiken. Planerar för
1 svar · 2,6k läst
13th Marine
13th Marine: Borde gå att skjuta in en skiva som då hamnar ovanpå den trasiga. Är uppvuxen i ett hus byggt med samma taklösning -86, än har taket inte rasat in, fick dock byta en masonitskiva på entretrappans överhäng då man missat fågelskydd så det hade byggts ett bo där och masoniten ruttnat.
12 svar · 2,2k läst
·
Rickard.
Rickard.: Plåten behöver inte täta mot pappen utan det ska vara ett uppvik upp på väggen som ska göra tätt. Det är säkert 30 år gammalt och lagt med utdaterade metoder så att hålla på och försöka laga på små tak blir fort oekonomiskt. Men du kan såklart försöka en tillfällig förbättring med mjukfog som limmar ner plåten mot pappen. Ja det går bra att lägga ny papp direkt på. Det
6 svar · 3,1k läst
·
I
ingenbyggarebob: Jag funderar på om jag ska lägga sponten i riktning mot takfoten eller i samma riktning som landgången. Min ursprungliga tanke var nog i samma riktning som landgången men det blir kanske en svajig konstruktion samt mycket skarvande och sågande. Det bästa är kanske att byta ut de korta regelbitarna så att det är reglar hela vägen på båda sidor om varje takstol. Då kan golvet läggas i
2 svar · 1,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Det är inte optimalt och kan behöva värmekabel men funkar. Att förstärka upp lite genom att bygga om till ett pulpettak, gärna med någon extra grad lutning är enligt mig en höjdarlösning.
12 svar · 7,2k läst
·
L
Lagerlasse: [citat] Hej, Äntligen hittar jag en tråd med någon som redan gjort det vi planerar inför! (y) Vi har antagligen exakt samma typ av eternittak, både yttertak och undertak (se bilder). Eftersom vårt tak är väldigt slitet och har även spruckit på en del ställen så är vi också inne på att byta det nästa år. 190.000:- efter ROT, var det för rubbet dvs. plocka ner eterniten, lägga
12 svar · 3,5k läst
·
AXS
AXS: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.lindab.com/se/Documents/Eternittak%2520monteringsanvisning.pdf&ved=2ahUKEwit5tXv5svsAhXEwosKHb-rAbgQFjABegQIExAB&usg=AOvVaw2XeMsDm3NeckEfrkBKpOCl&cshid=1603493629820 Finns andra leverantörer med liknande lösningar. Kom själv fram till att det är då blir enklare att plocka ner eterniten. Har ganska många hundra kvadrat...
3 svar · 5,7k läst
plåtrickard
plåtrickard: Bilder är bra... Sedan utgår jag ifrån att det är något slags klicktak, och då är det korta svaret att det blir sällan både bra och snyggt med ett sådant vid den typen av hinder... Men jag hade hakfalsat i en ränndal
1 svar · 2,2k läst
H
Hildor: [citat] Det är papp o sen plåt, antagligen är det nån packning på nån skruv som gått (trodde de iaf flesta ggn) lr så är det vid rörgenomföringen det är, som du säger. Han sa att ibland blåser det fel o är det då hål i pappen så letar det sig ju in. Har bett om offerter på punktlagning samt hela taket o ska höra med flera firmor oxå.
4 svar · 1,6k läst
·
E
erik211: Jag googlade efter plåtslageri i närheten och köpte en. Kostade knappt mer än vad motsvarande standardplåt kostar i bygghandeln.
2 svar · 2,6k läst
·
J
Jeppes96: Det ska isoleras en bit ifrån taknock, lägger man något på ovansidan av isoleringen typ vindduk eller liknande? Kommer vara luft spalt på ca 30cm mellan isolering och ”yttre” tak duk innifrån sett
26 svar · 5,5k läst
BengtH
BengtH: Eller ett stuprör från övre taket ända ner till marknivå och koppla det lägre takets tratt till det röret med en y-anslutning ?
2 svar · 2,2k läst
·
P
Anonymiserad 282191: Ser att ingen av plåtarna har något omvik(omslag) på kanterna,blir ganska klen/ostadig kant utan det.
8 svar · 6,7k läst
·
I
InsidersUnited: Låt det självtorka, tillförs det inte mer fukt(snö) så kommer det bli torrt. Men täta är nog bra(y)
1 svar · 4,5k läst
·
Jiji
Jiji: Det är ett relativt vanligt taktäckningsmaterial i Skåne. Ser väldigt trevligt ut tycker jag. Finns ju många färger och utseenden att välja mellan. Men som vanligt beror det väl på hus och omgivning.
5 svar · 2,2k läst
Silver78
Silver78: Ser ut som de tillverkades i Norrtäljes tegelbruk. I så fall skall Monier passa.
1 svar · 697 läst
·
O
osterman: [citat] Det verkar stämma, tack!
2 svar · 1,6k läst
·
L
LantbrukarN: Tjo! Har tagit på mig att renovera taket på vårat gemensamma pumphus nästa sommar. Det är en liten gjuten byggnad på ca4*4meter som är delvis under mark och klimatet inne i pumphuset är rätt fuktigt och håller sig över nollan på vinterna av sig själv. Ingång i pumphuset är genom en lucka i taket. Taket är i dagsläget totalt genomruttet och reglarna fnasar sönder i näven.
0 svar · 877 läst
Rickard.
Rickard.: Svårt att svara på utan att veta hur den är byggd. Finns bra, mindre bra och rent ut sagt dåliga lösningar. Generellt så är det väl lite viktigare att hålla rent och bökigare/dyrare att byta ut när det behövs.
2 svar · 3,2k läst
A
ati: Hade gått lös med en skyffel... och förmodligen hittat frigolitbitar runt om i huset flera månader efteråt :sweat:
1 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.