Tak & Vind
hus_novisen: Tack för alla goda råd! Jag får helt enkelt avvakta lite, göra lite markeringar och följa upp regelbundet. Har inte sett några indikationer på skada/läckage någonstans iaf så det är positivt. Ingen takläggare har hittills kunnat garantera en mögelfri vind efter byte vilket säger mig att deras garantier inte betyder ett skvatt.. Klimatvind / behovsstyrd ventilation verkar vara rätt
tomas123: Kan de inte vara så att läckaget kommer från genomföringen av skorstenen? Suspekt nära i vart fall.
ElektroKotte: Jag och mina sambo har nyligen flyttat till hus, så ganska mycket är fortfarande nytt för oss här. När jag var uppe och kollade på vinden sw noterade jag att det verkar vara viss tillväxt av mögel på masoniten i kallvinden, men bara på något enstaka ställe, och bara nära där taket fäster mot takstolarna. Det var inget varken vi eller besiktningsmannen såg under besiktningen i
KjellTimell: Kika på lite olika principer här: https://www.norgips.se/kunskapsbank/konstruktionsprinciper-och-material/
Johnsson 56: [citat] Det har jag också gjort många gånger, men då har jag inte anslutit underlagspappen till en putsad/murad skorsten
Rickard.: Luftspalt under pappade tak är en beprövad metod och troligtvis har dom bara bestämt 45mm för att dom tycker det är lagomt. Det är såklart bevisat att det kan fungera med mindre men det finns i dom flesta fall inga fördelar med det. (min åsikt i det sista) Att dom verkar kräva gavelventilation eller nockventilation känns mer begränsande.
Wennbergp: [citat] Tack för synpunkten om adress, missat uppdatera efter flytt.
Torbjörn Berggren: Tack för tips! Detta var ett alternativ från plåtslagaren också som jag inte riktigt förstod, så dessa bilder var ju perfekt. Vi har dock sagt nej även till detta alternativ av estetiska skäl. :-s
EH88: Vi är nyinflyttade i vårt putsade kedjehus från 1960. Vi har kattvindar i alla rum på övervåningen. Två besiktningsmän gick igenom hela huset inför köpet och hittade inga tecken på fukt på vind eller kattvind. Medveten om att det är vanligt i denna typ av konstruktion. I veckan installerades en FTX-fläkt hos oss då ventilationen i huset var undermålig. I samband med installation
Plutus: fogskum kanske om man kommer in med pipen?
knegolf: Hej. Jag och min sambo håller på att bygga hus och har anlitat en plåtslagare till att bandtäcka vårt tak. Vi har inte haft något skriftligt avtal (Kardinalsynd, jag vet. men detta var en nära släkting som vi trodde att vi kunde lita på). På grund av omständigheter som han själv är skuld till (otrohet, utslängd av före detta sambon osv) så har han inte fullföljt sitt arbete. Han
Philemonkey: I samband med takomläggning satte jag vindduk på takstolarna och byggde på konstruktionen 22 mm innan råsponten monterades; fattigmans-luftspalt för ev. framtida behov. Nu tänkte jag göra om en kattvind till klädkammare och kommer således smacka på 195mm träfiberskiva i takstolsfacken. Om vi bortser från eventuella brister beträffande styvheten i vinduk att agera luftspalt (worst
mxjolle: A lär inget göra. Bara dumpa slagfällor och/eller gift. Undvik gift av många anledningar (död mus i vägg/tak är inte så trevligt.) Hitta motorvägen in och förebygg Använd supercat musfälla Allt finns diskuterat här https://www.byggahus.se/forum/threads/moessen-flyttar-in.220212/page-43#post-3946522
DTanner: [citat] Jag försökte följa instruktionen noga. Däremot masserade jag nog plåten i det hörnet lite med en hammare. Kan inte heller tycka att just pannorna ovanför ligger perfekt, men det blev bättre med lite korrigering.
Alexn72: Standard här funkar utmärkt. Tänk på att de inte har funktionen att hålla platsen på plats för alltid utan är mer för att underlätta innan läkten kommer på plats. Mot vägg limmas. Dock vet jag inte vilket lim. Men hoppas själv att nån kan tipsa.
Åsa Lund: Det där är så kallad Blånad som blir på virke som vistas utomhus. Finns säkert nåt att grunda med, nu när du vet vad det är.
Hahhaha: Hej Vår takstos läcker in vatten vid regn... Så skulle behövt täta runt den innan snön kommer, men lite osäker på vad jag skall använda har kollat på https://www.byggmax.se/lim-byggfog-all-in-one-f%C3%A4rgl%C3%B6s-p18014 Och https://www.byggmax.se/fogskum-bostik-p18181
pingflood: Att vika pappen över fotplåten som de gjort lär resultera i att den förr eller senare kommer att börja spricka där. Jobbet i övrigt ser ut som en ren katastrof. Hoppas det löser sig.
camaro1969: Tack för svar, Det är riktigt gjort under så det bör klara sig kändes som onödiga pengar att köpa skruv dock ska ja testa kleta på lite silicon, livslängden på 2-3 år blir nog lagomt:)
camaro1969: Tack för svar, jag kör på ena sidan iaf.. få se om jag kompletterar, men känns enklare med bara en:) [bild]
Rickard.: [citat] Det låter extremt överdrivet. Är taket så nytt så ska ni reklamera läckaget (troligtvis) till dom som byggt huset. Antingen är luckan fel konstruerad eller fel monterad, båda dom felen går att reklamera.
Spongebob68: [citat] Yes, har små kvadratiska. Farmarskruvar låter som en enkel väg framåt. Gäller bara att ta sig upp dit med livet i behåll och utan att ha sönder de andra plattorna.
Krukmakaren: [citat] Klippte precis som rickard ritade på bilden, blev kanon
Vedhuggarrn: Instämmer med föregående talare. Jobbar som snickare och de är många tak vi byter som är både 40 och 50 år gamla som inte är några som helst problem med. Kolla bara så pannorna är hela och fina och de ser bra ut under dom först. Är de genomföringar eller skorsten någonstans runt där solcellerna ska upp så skulle jag nog valt att bättra på vid dom ställena innan installation