T
Tomte_i_hus: Taket bågnar ... Verkar ha sjunkit nästan en centimeter i skarven och 50 cm bort. Hur åtgärdar man detta?? Nedervåning i radhus. Med inte världens stabilaste golv på övervåning. [bild] [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
PsychWard
PsychWard: Tänkte följa upp lite :-) Har pratat med ett företaga som utför skorstensrenovering och enligt dem är den övre ”kragen” där av estetiska skäl - och för att att leda bort vatten (vilket ju inte kommer behövas i mitt fall eftersom hela skorstenen ska plåtas in). Jag har tagit bort ”kragen” och hittade där sönderrostade järnstänger som antagligen fungerat som inre armering.
5 svar · 3,4k läst
·
H
Hogebo: Är det inte skillnad på kycklingnät och hönsnät? Maskstorleken för att slippa möss är c:a 2 cm.
6 svar · 4,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: https://www.bauhaus.se/takrannerensare-fiskars-quikfit-inkl-teleskopskaft-langt?gclid=CjwKCAiA_eb-BRB2EiwAGBnXXrM0BdGM_Dc8WRQlaEwT3FtTlQhjlnWEmHVcDbQCCjkWVJi1k0fbOBoCk6wQAvD_BwE
4 svar · 1,2k läst
S
Stubai: Jag tror att det kallas för alliansfläkt när man via ett vred vi spisen ökar fläktens varvtal för att öka utsuget från spiskåpan. Det är dock inte ovanligt att hemmafixare byter till ett ikeakök och sätter in en egen fläkt och missar helt funktionen med fläkten på taket. De huvar jag sett som ser ut sådär har många ggr varit inkopplade med stickpropp inne i huven, så det är
9 svar · 3,5k läst
·
S
Stubai: Det är i mina ögon helt vansinnigt hur man kan bygga ett uterum på det där viset. Det är inte alla ggr så enkelt att göra något åt det i efterhand. Det kan inte vara så att den där plåten som ligger under pannorna samlar ihop en större mängd vatten som gör att på just ett ställe blir det en större vattensamling på plasttaket och att det därför rinner in bakvägen mot väggen?
11 svar · 3,7k läst
·
S
Stubai: Hur ser takkonstruktionen ut? Är det takkupor? Vinkelrännor? Olika fall? Eftersom det en hel del tveksamheter kring klicktak förstår jag att det är många som inte vill lägga det. Plåtslagare vill inte göra det för de tycker att det är ett hån mot deras hantverk, snickarna kan bara lägga det om det är enkla tak eftersom de inte är särskilt duktiga på plåt.
8 svar · 12,5k läst
N
Nygge72: [citat] Ja det var det måttet jag också med, men visste ej om jag räknat fel Tack
5 svar · 9,3k läst
·
T
Takstolsnissen: Det borde gå att lösa, men det är alltid en fråga om hur mycket som krävs.
5 svar · 3,6k läst
·
M
Maestrono: Har rivit ner en gammal vägg och ska nu bygga upp en ny så att jag får större golvyta. Tidigare var det puts, trä, tjärpapp, trä, isolering, råspont. Som synes ligger isoleringen direkt mot råsponten. Det har uppenbarligen fungerat sedan 1933, ska jag låta det vara så? Hur ska jag göra med delen längre ned? Har funderat på att bara låta all isolering vara, sätta reglar på
0 svar · 961 läst
·
T
Twinman: [citat] Hej! Vi köpte liknade villa förra sommaren. Visserligen byggt 1971. Betongpannor och plywood. Ej takpapp tyvärr. Det är tvättat och målat för x-år sedan under förra ägarnas ägo. Enligt uppgift och speciellt info från grannar så "öste" firman på med högtrycksspolning. På insidan av plywooden är det mycket tydliga fuktfläckar där spikarna går igenom från läkten.
59 svar · 8,6k läst
·
Exostor
Exostor: Tveksamt. Prova att jucka lite på pannorna, både den du bytt och de bredvid så borde de hamna lite bättre. Skjut upp den lite extra högt om det går och dra tillbaka den.
2 svar · 3,0k läst
·
M
Macheengun: [citat] Ja det känns ju som en djungel att välja spottar... elektrikern får dra allt som behövs. Jag kommer enbart regla, borra hål för slangar där han vill ha dem. Sedan gipsa och märka upp var han ska borra för infällning.
9 svar · 3,5k läst
F
Fixarjon: Denna avser också vind
1 svar · 658 läst
·
Mullemeckk
Mullemeckk: Som rubriken lyder har jag upptäckt att innertaket på kallvinden har utsatts för fukt/kondens(se bilder). Jag vet inte hur länge det har varit så men gissar att det har utvecklats över en längre tid (ca 5-10år). Huset är från -72 och har aldrig lagt om taket tidigare. Min tanke är att lägga om taket och byta den råsponten som har blivit utsatt för fukt. Men hur ska jag göra för
0 svar · 1,2k läst
·
L
LiseO: [citat] Tack för hjälpen!
4 svar · 5,2k läst
RoyMunson
RoyMunson: Vi har slängt ut den gamla pelletspannan och gått över till luft/vatten värmepump. Vad ska vi göra med skorstenen nu? Huset ventileras med självdrag. Vet att den gamla pannan ventilerade luften bra eftersom vi eldade. Bör vi sätta nån slags huv (som släpper ut luft) på skorstenen nu? Finns bara ett platt tak ovanpå nu. Hur gör vi med hålet i murstocken där pelletspannan i källaren
0 svar · 1,1k läst
S
steffegubben: Uppdatering. Hyresvärden är upplyst och dem ska snart åtgärda problemet!
8 svar · 2,3k läst
·
T
Tompafix: [citat] Kan du inte se om det är fastsatt från fabrik? Spikplåten tyder kanske på det. Annars kan du ju ha tur att få tag på ritningar från kommunen. Jag fick tag på alla ritningar för mitt hus via kommunen. Annars är det väl bara kontakta en konstruktör som kan kolla på det åt dig.
1 svar · 1,3k läst
·
B
beemwepaouer: Var ju prisvärt ifall 0.3 kg/m2 räcker. :D Blir ca 3 burkar på 175 kvadrat. Nån hempulare som använt å kan ge feedback?? https://www.byggshop.se/bygg/golv-och-vagg/malarfarg-och-tapet/utomhusfarg/takbelaggningsfarg-hagmans/p-902195-902196?gclid=EAIaIQobChMI0LyH36LD7QIVReqyCh1YVwD5EAQYASABEgIqAvD_BwE
9 svar · 8,9k läst
G
guggen: Otroligt billigt och hyffsat bra är det också. Har isolerat en del med spån. Köper du packat, från tex granngården, så är det ordentligt packat. Det skall ligga luftigt, lagom packat, så räkna med att en bal nog blir nästa dubbelt så mkt material.
9 svar · 2,3k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Sitter det i taket kan du säkert vänta uppemot 15 år innan slitaget blir besvärande. :crysmile: [citat] Skjuter du även dyckert gör det väl inget om det tar en liten stund innan limmet får full styrka. Tänk dock på att lim är ett rent elände den dag du/någon eventuellt vill ta bort det!
5 svar · 3,6k läst
J
jonaserik: En vindduk är inte helt tät utan släpper igenom fukt om det finns, då ska det vara en för yttervägg, sätts normalt så den hamnar bakom en ytterpanel, tänk bara på att den kanske behöver många fästpunkter, går bra med en starkare häftpisol eller kläms fast mot ytan/reglar med tunnare läkt.
1 svar · 1,8k läst
·
02JanDal
02JanDal: [citat] Det var ju inte så farligt, tack för svar!
2 svar · 2,2k läst
J
jonas007: Gammal tråd, men vi har löst det med mekanisk frånluft istället för det gamla självdraget. Funkar bra för vinden eftersom det blir undertryck i huset. Vi har också sett över var tilluften kommer in och var frånluften finns.
31 svar · 8,4k läst
·
M
Mosesl: Hej jag och min familje ska byta ta i västemaland . Finns det någon här som kan rekommendera En pålitlig takfirma?
0 svar · 781 läst
S
SophK: Hej allihopa! Det var falsk alarm, vattnet kom ifrån värmeväxlaren och är kondensvatten. Så det blev gratis!
17 svar · 3,8k läst
·
useless
useless: Här kanske? https://soliduct.se/catalogsearch/result/?q=takfl%C3%A4kt Annars underlättar det med bilder och/eller nån modellbeteckning.
1 svar · 575 läst
V
Vindstilla85: [citat] Tack igen för att du tar dig tid. Vi kanske ska landa i att hålla kontinuerlig koll på vinden innan vi tar till några drastiska åtgärder helt enkelt!? :thinking: Det är bara några månader sen den färdigställdes, men inga tecken på påväxt eller liknande än iaf.
19 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.