J
Jimboy_: [citat] Det slutade med att de lämnade huset och ej återkom, firman som murade skorstenen blev också en följetång som slutade med att de avvecklade sin firma och startade en ny, det blev dock tätt till slut, sedan sålde vi huset 2017. Besiktningsman nr 2 kämpade på med att försöka kräva mig på pengar länge, hotade med kronofogden men han fick inte ett öre. Gött att man kunnat
53 svar · 23,0k läst
·
henrykristian
henrykristian: Tack för snabba svar! Ja det ser ju onekligen liknande ut och det var inget som man hade anmärkt på i besiktningen. Det stiger varmluft från hålet men kände inget på lukten. Uppdatering: Avluftare till avloppet. ’Hole in one’ från Benders.
3 svar · 1,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Sen lär man ha nån bra spruta. https://www.hornbach.se/shop/Betongtaksfarg-svart-10-l/5553864/artikel-detaljer.html?wt_mc=se.paid.sea.google.alwayson_assortment.far..9509262913.106853118670.&wt_cc1=9509262913&wt_cc2=106853118670&wt_cc3=443135979116&wt_cc4=&wt_cc6=5553864&wt_cc7=&gclid=EAIaIQobChMIlpzE-7Cl7wIV8BJ7Ch2gfQ5uEAQYBSABEgKx3_D_BwE
4 svar · 3,5k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Då förstår jag att du upplevde den tung och tjock, det är en stor skillnad mellan dom.
16 svar · 11,5k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Svärfar (gammal snickare) tyckte jag skulle ta ny råspont och lägga masonit eller liknande på takstolarna för att komma upp i samma tjocklek.
2 svar · 1,9k läst
Jiji
Jiji: [citat] :crysmile: På fibercement kan du lägga mossa i alla fall. Jag är lite osäker på hur modern takpapp skulle må men du kan ju kolla med tillverkare av takpapp. Det är ju möjligt att det går. Sedan kan du så klart använda den typen av täckmaterial man använder till gröna tak. Men det kan bli dyrare. Men kolla med något företag som säljer gröna tak.
10 svar · 4,2k läst
·
R
ruffrider: [citat] Kika på isover, men dom har bara lösull cellulosa som alternativ om man kör oventilerat, lr är jag kanske dålig på leta å förstå :) Om man kör en undrlagsppap på råsponten som inte är diffusionsöppen, mineralull mellan takstolar och och en ålderbestänidig byggfolie- sen ett innertak, är det helt galet?
2 svar · 2,3k läst
F
FGLIN: Jag har en liten ladugård vars vind jag skulle vilja utnyttja bättre. Iden är att i stället för att börja med att anlägga luftspalter under taket och sedan klä in det och låta det utgöra nytt innertak att bygga som ett litet hus i huset uppe på vinden som bara skulle belasta befintlig byggnad via vindsgolvet. Detta verkar stadigt byggt och ev sätter jag in några extra stolpar och
0 svar · 1,0k läst
morenhx
morenhx: [citat] Det låter som en toppen bra ide.
14 svar · 23,0k läst
·
Jiji
Jiji: [citat] Isch. Tur att du hittade det. Förhoppningsvis blir det inte allt för komplicerat att lösa. Jo, det fanns de i familjen som menade att jag inte skulle gnälla när regnet öste ner och vattnet porlande i hinkar och byttor, utan istället passa på att ta en dusch. :crysmile:
16 svar · 6,7k läst
·
Kasper i Malmö
Kasper i Malmö: Tack för svar!
4 svar · 2,5k läst
·
P
Petrus1979: [citat]
8 svar · 2,5k läst
·
L
Anonymiserad 122206: Ja, undvik allt där någon kan göra ett val, som inte är ditt val! Ju tydligare och exaktare du är, desto större chans att du får det som du vill.
14 svar · 2,1k läst
K
_KirderF_: [citat] Vad hade du för ljuskälla i den den? Halogen?
6 svar · 1,8k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Skulle tro att underlagsduk har längre livslängd än vanlig papp. Mataki vågar ge 30års garanti på sin, vet inte om det finns någon annan tillverkare med längre garantier. https://mataki.se/underlagstackning/underlagsduk/5038001-underlagsduk-haloten-380-30x1-m
10 svar · 2,1k läst
jade_wys38
jade_wys38: [citat] Akta dig för sk proffs,kolla ordentligt referenser!
5 svar · 1,7k läst
H
huggan: Jag menade inte solcellsmontören utan den som har takets tätskiktssytem. Men det du säger är ju oroväckande ändå för det måste ju givetvis beaktas. Särskilt bärighet.
4 svar · 959 läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Hur gick det här?
4 svar · 4,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Skit i papp-pickan och så kör du underlagsduk och stifthammare istället. Dold infästning är verkligen en "no brainer" när det gäller underlag. Är man snabb med ströläkten eller annat vindskydd kan man även stifta underlagspapp dolt.
5 svar · 4,1k läst
M
MisoFranski: Vi ska avlasta hanbjälkar i taket på vinden för att få ståhöjd - en snickare ska sätta upp kraftiga vinkeljärn i nock mot takstolarna med genomgående bult för att avlasta konstruktionen. Därefter kommer taket isoleras med ekofiber, så järnen kommer vara täckta med isolering. Behövs det något kondensavvisande medel på järnen? Luftspalt kommer finnas, och vi kommer följa
0 svar · 1,7k läst
·
J
Jowke: [citat] Okej, så eftersom jag har kallvind behövs antagligen inte dessa? Kan man få denna påväxt om man har isolerat för mycket mot bo-delen, eller har det med läckage från bo-delen att göra? Har inte mycket erfarenhet om dessa problem med kallvindar, man kanske ska satsa på att installera en trygghetsvakt istället. Min vindslucka är inte den bästa heller, har precis satt ny
2 svar · 6,5k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Jag kommer nog inte isolera inifrån nånting åtminstone.
12 svar · 3,4k läst
T
Takläggare: Vad som brukar skilja åt dom flesta är om man själv äger ställningen, vi köpte in ställningen redan 2009 , då var det 50% rot , när man själv äger ställningen skrev man den kostnaden som arbetskostnad och vann på så sätt via roten mot dom som använder en ställningsföretag. Nu har inte tak så många moment, titta vad dom byter, underlagspapp, reglar och tak, samt fotplåtar,
7 svar · 2,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Stå på dig, 1cm kanske hade varit godtagbart. Dom ska göra om och rakt!
3 svar · 2,6k läst
·
tttomten
tttomten: Enklast är väl att prata med någon som fått sitt tak gjort. Be om adresser på några av taken så kan du åka på hembesök.
1 svar · 720 läst
Jiji
Jiji: [citat] Det var väl snabbt! Jag är imponerad!
24 svar · 3,6k läst
·
fubar
fubar: [citat] Såg bilderna i din tråd. Ser liknande ut. Men jag var noga med att inte gå på ”taket”. Det hände väl nån gång och det höll. Sålde huset för några år sedan, därför skrivet i dåtid.
4 svar · 10,9k läst
·
Y
Yashar: Hej. Jag funderar på att lyfta innertaket ovanför allrummet på övervåningen till nok. Några förlag på metod? Någon prisbild? Ödmjukt tacksam för nybliven husägare. /Yashar
0 svar · 977 läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Det är inte vanligt att man så fort man rymmer en pappvåd byter arbetssyssla men det är vanligt att innan man gör kväll ser till att allt som är utlagt också är täckt med papp, det ska ju ändå göras.
13 svar · 2,3k läst
M
Masthugg: Äh, kan man återvinna gamla forumtrådar kan man väl återvinna gamla pannor? ;)
33 svar · 7,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.