Tak & Vind
Ed Morris: [citat] “I usually say that if a house has been standing since the 1920’s, it can probably take another winter. It has probably stood with snow on before without being injured" But my house was built in 1918!! Seriously though thanks for the peace of mind!
Viborpålandet: Vi har en krypvind med ett fläktsystem som står på dygnet runt för ventilation. När jag var uppe idag och inspekterade för första gången sedan sommaren upptäckte jag att fläkten gått sönder och jag vet inte hur länge det varit så. Nu är det väldigt kallt ute och varmt inne (vi eldar) så då blir det extra utsatt. När jag tittade runtom på taket ser jag dessa två mörkare
lindwallen: [citat] Tack för råd! Eftersom det är så pass hög ljudvolym i vårt hem med småbarn är det inget vi tänker på. Kanske är snarare att dämpa ljudet från oss!
Bono_R: Ok ser fram mot fortsättningen 👍
Husmeckarn99: Kan följa upp här lite med att det var en takfirma på besök och gjorde en besiktning av taket. Dom hittade inga direkta fel förutom att det nog blåst in vatten under hösten. Inget som går att reparera tydligen. Fick en offert på 600 000:- (!!!) för att byta det, "bäst att byta då det är gammalt" ... 😀 Ska ta mig upp och sätta på en sådan nocktätning och byta ut boarden så
AMR74: Efter att ha följt en tråd om ett bedrövligt plåttaksarbete här på forumet tänkte jag att jag också kan fråga råd då jag känner mig väldigt rådvill just nu. Jag har ju lärt mig under åren på Byggahus att man är en dum idiot om man går på omdömen eller använder offertportaler, så nu gick jag på den lokala rekommendationen. Det handlar om ett företag som i princip har
Dunfalken: [citat] Japp, kommer behålla mesh då vi har mängder med mobila enheter hemma fast precis som du köra trådad backhaul. Trådat på stationära enheter som ska prata mot server och behöver snabb åtkomst till NAS.
Jonas_81: Jo Google recensioner kan vara lite knepiga vet ett lokalt företag där jag bor som i början endast hade bra resensioner från nära bekanta all annan var 1/5....
Testarn: Om du har trä- eller metallfästen som vilar på plåten och sen fästs i de stående falsarna för att inte glida så slipper du borra igenom plåten och riskera läckage. Du kan själv välja hur många fästpunkter du har för att det ska bli stabilt men minst tre skulle jag tro, uppe/mitten/nere. Om det sitter en stege som är synligt fastskruvad med fästen i plåten har jag svårt att tro
axelniklasson: [citat] Tack för svar. Hm, intressant teori - det är såhär på båda kattvindarna ganska utbrett så ganska mycket spill om det skulle vara så men givetvis möjligt. Vi ska byta både installera någon form av mekanisk ventilation samt byta värmesystem (har direktverkande el idag) men förhoppningsvis gör det bara klimatet i huset bättre förutsatt att det blir rätt installerat 😊
volvo480fantast: [citat] Jag har gjort en sådan lösning. Satte vinschen uppe i taknocken och byggde ihop en "korg" av reglar och plywood som går genom luckhålet. Det är i uthuset så att det finns ingen lucka utan korgen tjänstgör som lucka med en löstagbar "isoleringsdel" som jag monterar på undersidan av korgen på vintern. Uppe på loftet har jag hägnat in utrymmet så att man inte kan ställa sig
Sthlm_: Reglar och råspont känns spontant smidigast!
Maalkl: Kallvindar är en hel vetenskap och det är svårt att säga exakt vad som fungerar. En överventilerad vind kan få kondensutfällning när taket som vätter mot en klar himmel kyls ner och fuktig utomhusluft som kommer in på vinden träffar det kallare undertaket. En vind utan ventilation och värmeläckage från bostaden, med tät ångspärr kan bli torr och mögelfri då det blir varmare
Hickey: [citat] Glömde takavvattningen, det är självklart med. Det blir från Lindab då vi tror på kvalitet och gärna köper så lokalt som möjligt. Vi siktar på att köra tegel men det är extremt stor skillnad i pris jämfört med betong.
TriXaMo: Jag slutade med att öppna upp så att jag kunde se hur mycket av gipset (under kartongen) som faktiskt hade spruckit. Skrapade tills sprickan försvann och den gick inte rakt igenom. Spacklade med Polyfilla MegaFiller, grundade och målade sedan. Jag tror att det kommer att hålla, annars får vi byta ut det. Men åtminstone tillbaka till att kanske ha ett djupare samtal med min son, eftersom
Jocel: [citat] Hej och god fortsättning! Tack för svar, och ursäkta den sena återkoppling. Vi upplever inga kluckande ljud i badrummen och ingen nivåförändring i toaletterna när vi spolar i de andra. Huset har två våningar samt källare. Det finns badrum i källaren och på entréplan, och där finns inga problem alls. Det är endast toaletten på övervåningen som luktar avlopp. Takfirman
JohnyS: Jag använde platonmatta. https://www.byggahus.se/forum/threads/uppgradera-jordkallare-en-forhoppning.565339/
Agu1234: [citat] Har ni spänd diffusionsspär (vindpapp) istället för massonit i luftning? Vad har ni för isolering i taket? Cellulosa el stenull el annat?
Jansson69: Ja skär så tätt som möjligt runt isoleringen utan att komprimera isoleringen sedan tejpar du tätt..
matthiask: Svarar på denna tråd från i somras med en uppdatering. Vi valde att måla om taket. Får se hur länge det "nya" utseendet håller sig, men det blev en enorm förbättring. Hela huset är nu också omputsat och målat och ser i mitt tycke mycket mer uppstyrt och fint ut.
Maalkl: Beroende på väderstreck och omgivning kan jag tänka mig att risken för mossa etc är mycket mindre på plåttak än på pannor med samma lutning
fribygg: Mest hållbart är kanske blyplåt eller koppar, mest beprövade och hållbart av de ekonomiskt mer överkomliga alternativen är nog råspont med underlagspapp och riktigt lertegel. Har man inte råd med tegel är nog korrugerat plåttak tex TP20 det mest ekonomiska.
Håbbe01: [citat] Vindar på gamla hus brukar tilläggsisoleras i efterhand i samma grad som nybyggda då detta påverkar ekonomin för uppvärmingen av huset i positiv riktning. Men då får ej vinden den tradionella spillvärmen som höjer tempen några grader och sänker luftfuktigheten rejält. Man brukar rekommendera organiskt lösull men i måttlig tjocklek omkring 15cm. Annars får man ta till
Jansson69: [citat] Nej det finns ingen nackdel bara det blir rotation på luften..
Gunnel Bodin: Ok kan vara en idé!
Kire87: [citat] Jag gjorde precis som du beskriver, men limmade också fast en läkt på mitten av boarden för att undvika att den buktar in sig där.