Tak & Vind
Noramasen: [citat] Att måla om taket tror jag inte ska behövas inom de närmaste tio åren. Du bör ha fått med typ av garantibevis i samband med beställningen eller slutförandet. Och där ska det stå bl. a. hur underhållet ska skötas. Mvh Masen.
Fisksvansen: Rubriken säger det mesta. Det verkar som att takshingel främst efterbeställs och sällan finns på lager i många butiker. Men var tittar jag på de olika märkena i Stockholmstrakten? Tack på förhand!
Mseli: Är expansionskärlet i drift? Isf kan man behöva isolera det i samband med att man isolerar vinden, det kommer bli bra mycket kallare däruppe efter isolering och jag har iallafall hört talas om att rören eller kärlet frusit sönder även om jag inte råkat ut för det själv. I vårt hus gnagdes rören av mot en spik istället så allt vatten kom farandes genom huset, därför sitter numera
Husagare123: Söker en typ av byggställning som egentligen består av minst 2 st ställningsbalkar eller konsoller som man fäster i väggen i ena sidan och andra sidan balken har som en ruta där en lodrät regel går ner mot marken som man då drar fast i balken med bult eller liknande. Därefter lägger man på plank på balkarna och det blir då som en arbetsbrygga. Söker alltså dessa balkar/konsoller.
Stugmannen: [citat] du kan följa en del av arbetet här. https://www.byggahus.se/forum/threads/det-boerjade-med-att-jag-skulle-lyfta-innertaket.452326/#post-4744828 kommer fler bilder snart då jag har kommit längre än vad den tråden visar. :)
sunqan: [citat] Tror det är dubbla plyfalager med luftspalt emellan, så ser det iaf ut hos oss (vilket gör antcimex inspektion av vinden tramsig)
eko_linoleum: [citat] Ok tack för din åsikt (y) Benägen att hålla med om att rökningen troligtvis varit farligare sammantaget. Uppläxning? Jag ser det som en diskussion jag :D
Rickard.: Inte så mycket att göra egentligen. Visst kan man sätta dit en ny fotplåt men det är ingen garanti att du tycker det är snyggare och rätt svårmotiverat om taket inte behöver läggas om. Har du hängränna runt hela huset så är det samma sak där, har du inte det kanske det går att byta plåtar där.
BSOD: Har för mig att många fabrikat tål ett par månader utan täckning. Uv ljuset är inte bra. Men det kanske redan är "förbrukat" från när takpannorna monterades? Jag hade nog täkt med presenning.
Åsa Lund: Eftersom trä rör sig är det bättre med nåt elastiskt, exempelvis latex
kniv: [citat] I en annan tråd hade du jobbat med 400 tak, vilket är det...?
fribygg: Undvik skarvar, upp till 5400mm finns virke i vanliga handeln så det där är inga problem, för den som har behov av längre virke sågar till exempel Derome upp till 7200mm och det kan en riktig brädgård ta hem till den som behöver
Rickard.: Jag skulle försöka leta reda på en byggsmed. Dom är för det mesta rätt vana med att tillverka denna typ av förstärkningar och brukar ha kunskapen att räkna på dom. Det är i alla fall min erfarenhet men det kan säkert skilja. Glöm inte bort att det som sen ska stå på taket både väger och tar vind så det är inte bara för att förstärka upp så betongen inte rasar ner.
bope: [citat] Tack för din input! Jag har haft en målare på plats han föreslog noxyde. vanlig målning håller bara i 2 år...tyckte han.. Jag har pratat med en gammal målare och har beskrivit plåten, vilken han tyckte att är det rost så sätter sig färgen bättre. Ja alltså borsta, grunda och toppmåla. Även en plåtslagare byter gärna ut plåten, lägger nytt ovanpå. Så jag får många
john68: Har balkong på 7x3 m som har papptak som golv. Brukar vart 5e år borsta av och spola rent. Kollar sen över efter ev skavanker och förstärker i så fall med asfaltskitt. Sen på med primer (tunn asfaltsprodukt för vidhäftning) Avslutar med ett lager takmassa. Tror taket/golvet är från mitten av 80 talet.
Simon Lardner: Sent svar, men kan hjälpa andra kanske. "Plåtkonsult" är det ord som du egentligen ska kika mot. Det finns att söka på SBR efter godkända besiktningsmän med särskild kompetens på tak, eller så kan du kika på "Föreningen Svenska Plåtkonsulter". En plåtkonsult kan såklart plåt men eftersom plåt mestadels är det mest "komplicerade" takmaterialet att handskas med så klarar de
Bananskalare: oavsett, kan man fundera på hur man kan glömma en byggställning. Har man så många? Man kanske ska ta betalt för hyra av marken? Troligtvis skulle det bara bli värre.... Jag är övertygad om att en kompromiss i rätten skulle sluta med att de får hämta sin byggställning utan kostnad. och man själv har inga krav. samt att man ska hjälpa företaget att komma åt.
Viktoria91: [citat] Supertalang inlägg jag rotat upp men du råkar inte ha ritningen? Kan inte se den.
hempularen: När vi köpte nuvarande hus. Besiktningsmannen sa att underlagspappen (pga ålder) fungerade enl. läskpappersprincipen. Suger upp vatten istället för att stöta bort det. Fungerar tills pappen blir mättad med vatten.
Oldboy: Klipp till plåtbitar i lämplig storlek och skruva/spika fast över hålen. Sedan bara måla in med taket. Är inte den vackraste lösningen, men för källare kan det vara ok. Är en tämligen enkel, billig och snabb "lösning". Jag gjorde så på ett gammalt ventilationsrörshål i tvättstugan. (Det syns inte så mkt sedan. Är inte så många andra än man själv som tänker på det/ser det.
AG A: Spika/skruva ihop 2st 22x45 som ett T. Vänd sedan uppochner på den och spika som nockbräda. Då kan du spicka rakt ner.
AndersS: Du viker upp nederdelen på vindskiveplåten ca 5 mm. Delen ovanpå vindskivan får vara som den är.
Mercury_68: Fick äntligen min skorsten inplåtad igår efter att väntat i 3 månader. Är dock sjukt missnöjd med resultatet. Är jag petig? De ska komma ut och titta nästa vecka, vill helst bara byta firma och häva kontraktet med denna. Är det möjligt? Plåtningen hade gjorts i verkstad sen lyftes den på med kran.
myrstack: Flänsen, eller kanske mer korrekt falsen,i din nuvarande plåt finns där pga att delarna sammanfogats där. Ser inte att den har någon praktisk funktion. Att vindskivorna tagit stryk är förståligt då regn enkelt kommer åt och det är allmänt utsatt. En plåt som avslutas med en något mer utstickande droppkant kan göra det marginellt bättre. konstruktionen du har nu med rännor