Tak & Vind
Nyblivenhusägare123: Kommer bli frånluftdon i badrummet och förråd bredvid badrummet. Ska jag passa på och dra in frånluft i det utrymmet när jag ändå håller på?
Mr perfekt: [citat] Enligt montageanvisning så får bucklor förekomma o helt naturligt.
SiaBas: [citat] Vi har fått det som förslag också, men det skulle bli 20% dyrare (och budgeten täcker inte det just nu). Hur mycket bättre blir det jämfört med PLX?
AndersS: Dra upp pappen mot väggen Sedan får du låta tillverka en plåt som passar mot den liggande panel. Den ska bockad och vikas så att den passar mot underdelen av en panelbräda. Vatten från väggen ska rinna ned på plåten och ut på taket.
Rabbithole: [citat] Då är det bara diffusionsöppen takduk istället för papp direkt på råsponten och sen ströläkt och bärlekt för pannor som ventilerar. Isolering direkt mot råsponten på insidan
Rickard.: Jag röstar på att du fortsätter men den klassiska formen. Enkel konstruktion som skyddar dörren och ger plats så man inte slår i huvudet på vägen in. [bild]
kniv: Man kan alltid, sen om det blir så himla bra är det mer tveksamt om. Risken är ju stor att han får göra om inom inte alltför lång framtid, allt beroende på hur pass väderutsatt det är. Och hur det behandlats. Jag skulle aldrig sätta en hyvlad inomhuslist ute, blir bara massa underhåll och byte inom kort.
m@nge: Kom på att det är lite bökigt att få loss nockpannor, tyvärr är det en ganska rejäl spik i varje. Tror det kommer bli svårt att ovanifrån dra loss spikarna, slutar nog med spräckt panna. Men borde man inte kunna klippa/såga av spiken? Om man börjar från ena sidan är det ju bara att klippa spik för spik. Eller tänker jag fel? Det är ju liksom ett litet hålrum inunder så man
Qariella: [citat] Tack så jättemycket för snabba svar
muskrigaren: I samband med att jag öppnade upp undersidan av taket upptäckte jag att det kommit in fukt och råsponten har så gott som ruttnat igenom på vissa ställen. Detta är främst koncentrerat vid skarvarna för takfotsplåten. Jag la märke till att överlappet vid skarven är relativt kort, ca 5 cm. Man har heller inte använt någon papp under plåten. Vad är det rätta att göra här? # vika
R_Lindström: I idé "2" så har plåten under ribborna syftet att just fungerar som tak. Ribborna ovan är enbart design. Vi har en stor altan som har den designen så det är därför jag ritat in dem för att hålla ihop det visuella. När balkarna har noll graders lutning så såg jag en lösning att lägga taket mellan takbalkarna för att få lite lutning på taket, för att lägga plåttak med noll
Antemattsson: [citat] [citat] Edit: Vårt tak är endast ca 85kvm stort och på bilden ser det ut som ni jobbade på ett rätt stort tak. Tror du det krävs såpass tjocka dimensioner som 45*95 och 45*70 för läkten i vårt fall eller räcker med vanlig 25*48? Eller är dimensionerna mest för att få bra med luft i taket?
Rickard.: [citat] Tyvärr inte mitt då det var en superfin stuga utan det är gjort av mig för ett antal år sen och jag hade lagt upp bilden här tidigare. Färgen är kristallsvart vilket inte framgår så bra i bild och det är en s k listtäckning på den brantare delen som syntes från marken. Här har du ett vällagat ”vanligt” papptak och lite länkar till mer bilder på listtak.
Mr perfekt: [citat] Under trät ska ståndskivan sitta,en skopa vid ränndalens slut,wakaflex värms fast på betongpannorna o skorssten under skorsstens beklädnad.billigt är inte alltidbilligt.
Neltrd: I vårt radhus från 2011 (egen fastighet, ej brf) har vi en kall vind på översta våningen. Det är cirka 1,75 m som högst å lutar ca 30 grader. Bredvid vinden är det inrett ett sällskapsrum. Däremellan finns en gipsvägg-fuktspärr och isloerplatta. Rummet under är sovrum med en nedfällbar taklucka och på vindsgolvet är det utspritt lösull. Under takfoten finns det en öppen springa
Morag: Hej, vi har ett fritidshus byggt -64, som har ett plåttak som vi ska byta. Hur får vi till isoleringen? Går det att isolera utan att ta bort råspontstaket? Tänker...ta bort den gamla plåten, riva bort gamla takpappen, kolla råsponten och ev byta ut dåliga delar. Nu på med ..isolering, takpapp , läktar ny plåt eller takpapp, isolering, läktar och plåt...eller funkar inget?
Noramasen: [citat] För att vara helt säker på att det återställs är att en plåtslagare kollar. Men det är inget märkvärdigt egentligen bara man tar ny farmarskruv, och överlappsskruv där det är befogat.
Stefan1972: Allt beror som sagt på om det är torrt eller livkraftigt? Är det torrt och kan tänkas ha hänt för länge sen så är det svarta bara kosmetiskt och spelar ingen roll. Sen får man naturligtvis tänka på hur man inreder så man inte skapar ännu värre mögelfällor. Det är många ggr inte "bara" att smacka upp väggar och bo på vindar.
P-plats: [citat] Lutningen är dock för liten flr denna typ åv plåt så det ger ju inte direkt bättre förhållande. Å andra sidan så är nästan en tredjedel av takytan täckt av garagets takfot.
LasseMorin: Tack för alla era svar! Det är ingen som stöder idén med kallasfalt så jag skippar den. Jag kan göra färdigt taket, väggarna får klara sig med pressarna jag har nu. Det stämmer att betongpannor är billiga - skulle tro att jag får betala lika mycket för frakten som för pannorna. Har inte kollat än Bygget består till största delen av en friggebod som jag ställt en meter från
Tjrex: Du får läsa det finstilta. Har inte jobb datorn här så jag kan visa tyvärr men vet att så är fallet. Dock brukar dom va väldigt fina med goodwill!
Rickard.: Det är faktiskt inget jättestort projekt att riva ett takfönster om det bara går att få tag på pannorna som behövs. Lyft den övre pannan några cm så ska det gå att skjuta upp den nedre, när pannan slutar överlappa kan man också lyfta bort den fria pannan helt om man vill det.
Benlas: [citat] Jag skulle konstruerat någon form av byggnadsställning, t.ex. stegar som når upp till taknocken. Säkra så att den inte kan glida. Bygg stöd från undersidan så att du inte faller igenom.
Glada Snickarn: [bild] Hej. Vi har just köpt en villa med betong resp tegelpannor , på olika delar. Har du egen flerårig erfarenhet av att ha använt Betsil på takpannor? Berätta tack! Tack på förhand! Bästa hälsningar, Petter ZK
Lakritsianen: [citat] Böjbart? Eller var plåten färdigbockad efter takets lutning som man skjuter in?